Influenssa-rokotteen jälkiseurausta, migreeniä vai jotain vakavampaa?
Otin influenssarokotteen ma-iltapvänä (työni puolesta pakko ottaa).
Ti-aamuna silmiini ilmestyi sahalaitainen soikea kuvio, joka pyöri. Kuvio pyöri molemmissa silmissä, ja myös silmät suljettuina. Tämän jälkeen mukaan tuli oikean ohimon ja silmän seudun kova kipu. Ja sitten mukaan liittyi pahoinvointi ja oksentelu, sekä kasvojen ja suun puutuminen vasemmalta puolelta sekä vas.käden puutuminen. Verenpaine kohtauksen alussa 123/78. Menin pimeään huoneeseen lepäämään, otin Buranaa 800mg ja Panadolia 1g. Tilanne rauhottui, joskin koko illan pää oli raskas, ”höntti” ja etova olo. Migreeniksi työkaverit (hoitajat) veikkailivat. Minulla ei kuitenkaan ole todettua migreeniä, olen 30-vuotias nainen.
Keskiviikkoaamuna heräsin jälleen järkyttävään päänsärkyyn ja aloin oksentaa. Tätä jatkui kolme tuntia, kunnes mieheni vei minut tk-päivystykseen. Siellä sain suoneen pahoinvointilääkettä ja nenäsumutteena migreenilääkettä. Kotona otin myös 1200mg buranaa ja 1g Panadolia, mutta en tiedä ehtivätkö ne vaikuttaa kun oksentelin. Tilanne kuitenkin laukesi päivystyksessä. Jälleen migreenidiagnoosi tk-lääkäriltä. Illan oli taas lievempää päänsärkyä, etovaa oloa.
Nyt tänään torstaina heräsin päänsärkyyn klo 4.30, otin taas Buranat, Panadolit ja Pahoinvointi-lääkkeen. Sitten nukahdin seitsemän aikaan ja heräsin klo 11 maissa. Vointi oli parempi, joskin edelleen päänsärkyä ja etovaa oloa.
Kysymys; voiko tällainen oireisto aiheutua kausi-influenssarokotteesta? Vai puhkesiko minulla todella ykskas yllättäen migreeni? Vai onko tämä ehkä kuitenkin jotain vakavampaa? Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (74)
SattuuPelottaaOksettaa kirjoitti:
Aloittaja vastaa.
Nyt jos tämä olisi klassista migreeniä, niin miksi ihmeessä tämä kestää näin hiton monta päivää? Ja onko sitten aikuisiällä alkanut migreeni oire jostakin vakavammasta? Voiko migreeniä olla öisin, niin että se herättää?
Juuri tuo aivokasvaimen mahdollisuus mietityttää. Olen kyllä käynyt neurologilla huhtikuussa muissa asioissa, ja silloin hän ei löytänyt kliinisessä tutkimuksessa mitään poikkeavaa.
Tuon rokotteen haittavaikutuksiin haluaisin uskoa eniten, koska ne tod.näk. olisivat piakkoin kuitenkin ohimeneviä. Toisin kuin migreeni- aivokasvaimesta puhumattakaan. Mutta tk-lääkäri ei uskonut rokotteen haittavaikutuksiin. :/
Ei se kestäkään, migreeni kestää kolme päivää korkeintaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vastaa.
Nyt jos tämä olisi klassista migreeniä, niin miksi ihmeessä tämä kestää näin hiton monta päivää? Ja onko sitten aikuisiällä alkanut migreeni oire jostakin vakavammasta? Voiko migreeniä olla öisin, niin että se herättää?
Juuri tuo aivokasvaimen mahdollisuus mietityttää. Olen kyllä käynyt neurologilla huhtikuussa muissa asioissa, ja silloin hän ei löytänyt kliinisessä tutkimuksessa mitään poikkeavaa.
Tuon rokotteen haittavaikutuksiin haluaisin uskoa eniten, koska ne tod.näk. olisivat piakkoin kuitenkin ohimeneviä. Toisin kuin migreeni- aivokasvaimesta puhumattakaan. Mutta tk-lääkäri ei uskonut rokotteen haittavaikutuksiin. :/
Nro 8 eli "kokemusta on" vastaa:
Migreeni kestää 2-72 tuntia. Aurallinen migreeni yleensä 2-4 vrk. Lääkäriin kannattaa mennä, mikäli jatkuu 4+ vrk.
Migreenin kehittyminen ei ole oire mistään vakavemmasta, vaikka se kehittyisi myöhemmällä iällä. Jos on vaikka geeneissä alttius migreenille, se on lähinnä arpapeliä milloin se ihmiselle kehittyy. Migreeni voi todellakin herättää öisin; harvemmin toisaalta se auraoire eli sahalaita itsestään, vaan jyskyttävä kova päänsärky.
Itselläni on ollut halvaannuttava aurallinen migreeni kohta 15 vuotta, MRI on otettu äskeittäin (1 vuosi sitten), mitään ei löytynyt.
Migreenillä ei ole todettu minkäänlaista yhteyttä aivokasvaimeen. Joskus harvoin, migreeni voi olla aivokasvaimen oire, jos kasvain esimerkiksi vaikuttaa verisuonten toimintaan. Puhutaan toki todella, todella pienestä todennäköisyydestä..
Höpöhöpö.
”Kohtauksen kesto vaihtelee neljästä tunnista kolmeen vuorokauteen ja pahimmillaan voimakas kipu ja oksentelu voivat aiheuttaa toimintakyvyn laskua”, sanoo neurologi Marja-Liisa Sumelahti.
https://www.itsehoitoapteekki.fi/artikkelit/kipu-ja-sarky/migreenia-voi…
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja vastaa.
Ei se kestäkään, migreeni kestää kolme päivää korkeintaan.
Auraoireet voivat kestää kuukausia ja vuosiakin. Särystä en osaa sanoa, onko sen kestolla mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti rokotteesta, olen kuullut monelta samantyyppistä oireilua. Onneksi on kuitenkin mennyt ohi, toivottavasti sullakin. Ensi kerralla mieti kaksi kertaa, otatko tuota turhaa myrkkytaakkaa elimistöösi. Näinhän ne rokotereaktiot aina näppärästi kuitataan joksikin muuksi. Sikapiikitysaikaan todella monet saivat rajujakin oireita, mutta mahdettiinkohan niitä edes kirjata mihinkään? Tuskin. Kyllä on luotto mennyt terveydenhoitoon, taitaa olla nykyään etupäässä lääketehtaiden jättibisnestä.
Mä oon kuullut myös samanlaisia oireita tullut tuosta rokotteesta 😳 Sitä rokotettahan ei oo tutkittu että ihan hyvin voisi aiheuttaa..
Eikö influenssarokote oli ollut vuoskymmeniä käytössä, ainakin rokotteen sairaanhoitajan mukaan.
Luulisi, että silloin on tietoa pitkältä ajalta. Kaikkia rokotteita tutkitaan ennen markkinoille pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti rokotteesta, olen kuullut monelta samantyyppistä oireilua. Onneksi on kuitenkin mennyt ohi, toivottavasti sullakin. Ensi kerralla mieti kaksi kertaa, otatko tuota turhaa myrkkytaakkaa elimistöösi. Näinhän ne rokotereaktiot aina näppärästi kuitataan joksikin muuksi. Sikapiikitysaikaan todella monet saivat rajujakin oireita, mutta mahdettiinkohan niitä edes kirjata mihinkään? Tuskin. Kyllä on luotto mennyt terveydenhoitoon, taitaa olla nykyään etupäässä lääketehtaiden jättibisnestä.
Mä oon kuullut myös samanlaisia oireita tullut tuosta rokotteesta 😳 Sitä rokotettahan ei oo tutkittu että ihan hyvin voisi aiheuttaa..
Herää pahvi. Yksikään rokote ei saa markkinointilupaa EU:ssa ilman kattavia tutkimuksia.
Mites tuo sikainfluenssarokote sopii kuvioon, aiheutti narkolepsiaa, ei oltu tutkittu riittävästi.
Oltiinhan sitä tutkittu riittävästi. Normaalit tutkimukset se kävi läpi, eikä niissä mitään erikoista näkynyt. Kyse oli niin harvinaisesta ongelmasta, ettei sitä millään tutkimuksilla olisi voitu huomatakaan. Vaadittiin täysimittainen käyttöönotto ennen kuin rokotettuja oli riittävästi (useita satoja tuhansia ihmisiä) ongelmien ilmaantumiseksi.
Höpöhöpö. Sikainfluenssarokote tuotiin markkinoille vuodessa??
Ennen kuin rokote tulee markkinoille, se on käynyt läpi keskimäärin 10–15 vuoden tutkimus- ja kehitystyön.
https://www.rokote.fi/tietoa-rokotteista/miten-rokotteita-tutkitaan/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää pahvi. Yksikään rokote ei saa markkinointilupaa EU:ssa ilman kattavia tutkimuksia.
Mites tuo sikainfluenssarokote sopii kuvioon, aiheutti narkolepsiaa, ei oltu tutkittu riittävästi.
Oltiinhan sitä tutkittu riittävästi. Normaalit tutkimukset se kävi läpi, eikä niissä mitään erikoista näkynyt. Kyse oli niin harvinaisesta ongelmasta, ettei sitä millään tutkimuksilla olisi voitu huomatakaan. Vaadittiin täysimittainen käyttöönotto ennen kuin rokotettuja oli riittävästi (useita satoja tuhansia ihmisiä) ongelmien ilmaantumiseksi.
Ennen kuin rokote tulee markkinoille, se on käynyt läpi keskimäärin 10–15 vuoden tutkimus- ja kehitystyön.
Tuon takia en menää korona-rokotusta ottaa, koska se kyhätään kasaan kuukausissa tai vuodessa parissa. Niin kuin sikarokotekin kyhättiin. Ja huonpsti kävi monelle rokotetulle. Itse sairastin taudin.
Normaali rokotteen kehitysaika on tuo 10-15v eikä kuukausissa / vuodessa saa lasta eika pskaa.
Juosten kustu nuo nopeat rokotevalmistukset. Ei voi mitenkään tietää pitkäaikaisvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en menää korona-rokotusta ottaa, koska se kyhätään kasaan kuukausissa tai vuodessa parissa. Niin kuin sikarokotekin kyhättiin. Ja huonpsti kävi monelle rokotetulle. Itse sairastin taudin.
Normaali rokotteen kehitysaika on tuo 10-15v eikä kuukausissa / vuodessa saa lasta eika pskaa.
Juosten kustu nuo nopeat rokotevalmistukset. Ei voi mitenkään tietää pitkäaikaisvaikutuksia.
Tämä.
Veikkaan että moni muukin jättää ottamatta koronarokotteen, sikainfluenssarokotteesta opittuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rokotteen kehittäminen on pitkä ja kallis prosessi. Ennen kuin rokote tulee markkinoille, se on käynyt läpi keskimäärin 10–15 vuoden tutkimus- ja kehitystyön."
Heh, oliko pitka sikarokotetutkimus tai onko pitkä koronarokotetutkimus. NOT
Kaksi viikkoa rokotuksesta sairastui tyttäreni aivokuumeeseen. Makasi kaksi kuukautta sairaalassa lähes tiedottomana. Kaikki taidot joutui opetella uudelleen, puhumisesta alkaen.
Diagnoosi oli rokotuksen jälkitauti.
Ei enää koskaan influenssarokotetta tai mitään muutakaan" ylimääräistä" rokotetta.
Perusrokotteita kannatan.
Aivokuume kirjoitti:
Kaksi viikkoa rokotuksesta sairastui tyttäreni aivokuumeeseen. Makasi kaksi kuukautta sairaalassa lähes tiedottomana. Kaikki taidot joutui opetella uudelleen, puhumisesta alkaen.
Ei enää koskaan influenssarokotetta tai mitään muutakaan" ylimääräistä" rokotetta.
Osanottoni.
Nykyinen virus on muuntautunut jo. Oliko siinä jotain tekemistä glysiinin kanssa? Mun elimistö ei siedä sitä yhtään eikä se ole tarpeellinen kenellekään. Useissa infuusionesteissä on sitä, mut täytyy valita sellainen, missä ei ole.
Aivokuume kirjoitti:
https://www.kaleva.fi/koronavirus-voi-olla-muuntunut-tartuttavammaksi-s…
"Alunperin Wuhanissa ihmisiä sairastuttivat virukset, joiden piikeissä oli tietyssä kohdassa aspartaatti.
Silloin ne olivat muotoa D614.
Helmikuussa pandemian siirtyessä Eurooppaan alaa valtasi virusmuoto G614."
Onko noilla oikeesti joku yhteys?
En ole koskaan ottanut influenssarokotetta, en tiedä. Migreenistä olen opiskellut paljon, mutta mitään lääkkeitä en ole koskaan ostanut siihen, vaikka 4 kertaa on sellaiset määrätty. Terveyskeskuslääkäri määräsi mut onneksi apteekki oli niin kaukana et ne jäi aina hakematta:-D
Influenssa on niin raju tauti, että rokotekin täytyy olla todella tujua tavaraa. Se on valitettavaa, että influenssatasoinen rokote aiheuttaa osalle rokotetuista pahoja oireita. Onneksi niistä paranee muutamassa päivässä - toisin kuin influenssasta ilman rokotetta. Influenssarokotteen hyödyt ovat paljon haittoja suuremmat jo yksilötasolla.
Kerrataanpa vielä tämä:
TE JOTKA SAATTE OIREITA INFLUENSSAROKOTTEESTA, MIETTIKÄÄPÄ MITEN TEILLE OLISI KÄYNYT, JOS OLISITTE JÄÄNEET ILMAN ROKOTUSTA JA SAANEET INFLUENSSATARTUNNAN.
Migreenistä kärsivillä influenssa voi laukaista yleistyvän epilepsiakohtauksen joka voi pahentua status epilepticukseksi ja johtaa potilaan nopeaan menehtymiseen. Ottakaa huomioon, että influenssassa kuume pyörii 40 asteessa mikä on useimmille uusi kokemus.
Nimim. ensihoitaja
* Mingreeni = migreeni