Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Influenssa-rokotteen jälkiseurausta, migreeniä vai jotain vakavampaa?

SattuuPelottaaOksettaa
01.11.2018 |

Otin influenssarokotteen ma-iltapvänä (työni puolesta pakko ottaa).

Ti-aamuna silmiini ilmestyi sahalaitainen soikea kuvio, joka pyöri. Kuvio pyöri molemmissa silmissä, ja myös silmät suljettuina. Tämän jälkeen mukaan tuli oikean ohimon ja silmän seudun kova kipu. Ja sitten mukaan liittyi pahoinvointi ja oksentelu, sekä kasvojen ja suun puutuminen vasemmalta puolelta sekä vas.käden puutuminen. Verenpaine kohtauksen alussa 123/78. Menin pimeään huoneeseen lepäämään, otin Buranaa 800mg ja Panadolia 1g. Tilanne rauhottui, joskin koko illan pää oli raskas, ”höntti” ja etova olo. Migreeniksi työkaverit (hoitajat) veikkailivat. Minulla ei kuitenkaan ole todettua migreeniä, olen 30-vuotias nainen.

Keskiviikkoaamuna heräsin jälleen järkyttävään päänsärkyyn ja aloin oksentaa. Tätä jatkui kolme tuntia, kunnes mieheni vei minut tk-päivystykseen. Siellä sain suoneen pahoinvointilääkettä ja nenäsumutteena migreenilääkettä. Kotona otin myös 1200mg buranaa ja 1g Panadolia, mutta en tiedä ehtivätkö ne vaikuttaa kun oksentelin. Tilanne kuitenkin laukesi päivystyksessä. Jälleen migreenidiagnoosi tk-lääkäriltä. Illan oli taas lievempää päänsärkyä, etovaa oloa.

Nyt tänään torstaina heräsin päänsärkyyn klo 4.30, otin taas Buranat, Panadolit ja Pahoinvointi-lääkkeen. Sitten nukahdin seitsemän aikaan ja heräsin klo 11 maissa. Vointi oli parempi, joskin edelleen päänsärkyä ja etovaa oloa.

Kysymys; voiko tällainen oireisto aiheutua kausi-influenssarokotteesta? Vai puhkesiko minulla todella ykskas yllättäen migreeni? Vai onko tämä ehkä kuitenkin jotain vakavampaa? Onko kenelläkään kokemusta?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa migreenikohtaukselta kuin suoraan oppikirjasta. Kohtaus voi tulla jokaiselle joskus, vaikka ei varsinaisesti migreeniä sairasta.

2/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniltä kuulostaa. Vaikea uskoa, että johtuisi rokotteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan ihme, jos johtuukin rokotteesta. Tuo ei nyt sattumaltakaan kuulosta. Todella ikävää, toivottavasti elimistösi toipuu tuosta.

Vierailija
4/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeniä ihan selvästi. Migreeni taas voi johtua monesta tekijästä. Todennäköisin on joku valotekijä,  kuten välkkyvän ruudun katselu, tai matalalla olevaa aurinko vasten ajaminen, niskajäykkyys tai väärä ruokavalio.

Mutta yöllä alkavat päänsäryt on kyllä tyypillisiä myös aivokasvaimille.

Vierailija
5/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeä haittavaikutus. Maailmalla on jotain epilepsiaepäilyjä, mutta olisi tosi harvinainen jos kohdalle sattuisi.

Vierailija
6/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki vielä GBS:ään, joka voi olla seurausta rokotteesta https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Fact-Sh…

eli Guillain-Barr-syndrooma.

Vierailija
7/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain neurologisia juttuja voi tulla (vrt guillain-barre, narkolepsia)

Vierailija
8/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka kärsii ajoittain sahalaidoista ja toispuoleisista halvausoireista. Aurallinen migreeni diagnosoitu rallin jälkeen, suljettu pois muut sairaudet. Migreeni voi kehittyä myös aikuisiällä.

Vierailija
9/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti rokotteesta, olen kuullut monelta samantyyppistä oireilua. Onneksi on kuitenkin mennyt ohi, toivottavasti sullakin. Ensi kerralla mieti kaksi kertaa, otatko tuota turhaa myrkkytaakkaa elimistöösi. Näinhän ne rokotereaktiot aina näppärästi kuitataan joksikin muuksi. Sikapiikitysaikaan todella monet saivat rajujakin oireita, mutta mahdettiinkohan niitä edes kirjata mihinkään? Tuskin. Kyllä on luotto mennyt terveydenhoitoon, taitaa olla nykyään etupäässä lääketehtaiden jättibisnestä. 

Vierailija
10/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa.

Nyt jos tämä olisi klassista migreeniä, niin miksi ihmeessä tämä kestää näin hiton monta päivää? Ja onko sitten aikuisiällä alkanut migreeni oire jostakin vakavammasta? Voiko migreeniä olla öisin, niin että se herättää?

Juuri tuo aivokasvaimen mahdollisuus mietityttää. Olen kyllä käynyt neurologilla huhtikuussa muissa asioissa, ja silloin hän ei löytänyt kliinisessä tutkimuksessa mitään poikkeavaa.

Tuon rokotteen haittavaikutuksiin haluaisin uskoa eniten, koska ne tod.näk. olisivat piakkoin kuitenkin ohimeneviä. Toisin kuin migreeni- aivokasvaimesta puhumattakaan. Mutta tk-lääkäri ei uskonut rokotteen haittavaikutuksiin. :/

Vierailija
11/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsitko lääkärille rokotteesta? Mitä sanoi? Kai tuosta jokin haittailmoitus pitäisi tehdä.

Vierailija
12/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen, joka kärsii ajoittain sahalaidoista ja toispuoleisista halvausoireista. Aurallinen migreeni diagnosoitu rallin jälkeen, suljettu pois muut sairaudet. Migreeni voi kehittyä myös aikuisiällä.

Lisään vielä, että tosiaan vieraat aineet elimistössä voivat olla migreenin laukasevia tekijöitä. Se on liian yksilöllistä lähteä arpuuttelemaan, mikä kohtauksen laukaisee. Se on vain hyvin epätödennäköistä, sillä ne ylesimmät laukaisevat tekijät (valot, kovat äänet ja vaikka valtava fys.rasitus) ovat valtaosalla syynä.

Vierailija
13/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli tuon rokotuksen jälkeen aina lihaskramppeja ympäri kehoa mutta eniten siinä käsivarressa johon se pistettiin ja 3 päivää kestänyt 38-38,5 asteen kuume. Joka vuosi meni vaan pahemmaksi ja pahemmaksi. Enää en ota. Olen muutenkin yliherkkä monille lääkeaineille.

Vierailija
14/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki vielä GBS:ään, joka voi olla seurausta rokotteesta https://www.ninds.nih.gov/Disorders/Patient-Caregiver-Education/Fact-Sh…

eli Guillain-Barr-syndrooma.

Guillan-Barren syndrooman pääasiallisiin oireisiin ei kyllä kuulu päänsärky. Kipuja voi olla kyllä selässä ja raajoissa.

Vierailija
15/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tosiaan kuten aloituksessa mainitsin, olen työni puolesta pakotettu ottamaan ko. rokotteen vuosittain. Olen sen siis joku vuosi saanut jo viimeisen 10 vuotta, mutta mielestäni ensi kertaa tuon VaxigripTetran mikä tänä vuonna jaossa julkisella. Aiemmin ei tällaistä oireistoa ole tullut, kuumeet ja lihassäryt kylläkin.

Vastaajalle 8, miten sua tutkittiin?

Mulla tk-lääkäri vaan lampulla tutki silmiä, ei mitään muuta. Ja sanoi että klassinen migreeni, ei aiheuta lisätutkimuksia. :( Oudolta tuntuu.

Vierailija
16/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SattuuPelottaaOksettaa kirjoitti:

Aloittaja vastaa.

Nyt jos tämä olisi klassista migreeniä, niin miksi ihmeessä tämä kestää näin hiton monta päivää? Ja onko sitten aikuisiällä alkanut migreeni oire jostakin vakavammasta? Voiko migreeniä olla öisin, niin että se herättää?

Juuri tuo aivokasvaimen mahdollisuus mietityttää. Olen kyllä käynyt neurologilla huhtikuussa muissa asioissa, ja silloin hän ei löytänyt kliinisessä tutkimuksessa mitään poikkeavaa.

Tuon rokotteen haittavaikutuksiin haluaisin uskoa eniten, koska ne tod.näk. olisivat piakkoin kuitenkin ohimeneviä. Toisin kuin migreeni- aivokasvaimesta puhumattakaan. Mutta tk-lääkäri ei uskonut rokotteen haittavaikutuksiin. :/

Nro 8 eli "kokemusta on" vastaa:

Migreeni kestää 2-72 tuntia. Aurallinen migreeni yleensä 2-4 vrk. Lääkäriin kannattaa mennä, mikäli jatkuu 4+ vrk.

Migreenin kehittyminen ei ole oire mistään vakavemmasta, vaikka se kehittyisi myöhemmällä iällä. Jos on vaikka geeneissä alttius migreenille, se on lähinnä arpapeliä milloin se ihmiselle kehittyy. Migreeni voi todellakin herättää öisin; harvemmin toisaalta se auraoire eli sahalaita itsestään, vaan jyskyttävä kova päänsärky.

Itselläni on ollut halvaannuttava aurallinen migreeni kohta 15 vuotta, MRI on otettu äskeittäin (1 vuosi sitten), mitään ei löytynyt.

Migreenillä ei ole todettu minkäänlaista yhteyttä aivokasvaimeen. Joskus harvoin, migreeni voi olla aivokasvaimen oire, jos kasvain esimerkiksi vaikuttaa verisuonten toimintaan. Puhutaan toki todella, todella pienestä todennäköisyydestä..

Vierailija
17/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaajalle 8, miten sua tutkittiin?

Mulla tk-lääkäri vaan lampulla tutki silmiä, ei mitään muuta. Ja sanoi että klassinen migreeni, ei aiheuta lisätutkimuksia. :( Oudolta tuntuu.

MRI 30 min + varjoaine verisuoneen + neurologin lausunnot.

Sanoisin siis, että aika suurella todennäköisyydellä joku kasvain havaittaisiin.

Ja tosiaan olen ollut migreenikko yli 15 vuotta, aika lailla samoilla oireilla, kuin mitä itse kuvailit tuossa aloituksessa.

Vierailija
18/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja vastaa.

Mikäli osaat englantia, kokeile mitä Symptom Checker antaa sinulle https://symptoms.webmd.com/default.htm#/info

1. small dot of light or zigzag shape in your vision

2. one sided headache

3. vomiting

4. numbness of face

Result strenght on high, jolloin listataan ensin migreeni, sitten epilepsia, akuutti sinuiitti eli poskiontelotulehdus ja aivojen verenkiertohäiriö.

Vierailija
19/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä rokotetta veikkaisin mäkin, ajallinen yhteys niin selvä ja jos migreeniä ei koskaan aiemmin ole ollut! Jännä, etteivät tutki mitään muuta, esim. kuvaa päätä.

20/74 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut mitään migreenilääkettä? Monesti kokeillaan Imigran-nenäsumutetta.

Mulla jää helposti migreeni päälle muutamaksi päiväksi, jos en ehdi ottamaan ajoissa kohtauslääkettä. Ei ole kauhean epätavallista, jos migreeni kiusaa esim. 3 päivää putkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan