Influenssa-rokotteen jälkiseurausta, migreeniä vai jotain vakavampaa?
Otin influenssarokotteen ma-iltapvänä (työni puolesta pakko ottaa).
Ti-aamuna silmiini ilmestyi sahalaitainen soikea kuvio, joka pyöri. Kuvio pyöri molemmissa silmissä, ja myös silmät suljettuina. Tämän jälkeen mukaan tuli oikean ohimon ja silmän seudun kova kipu. Ja sitten mukaan liittyi pahoinvointi ja oksentelu, sekä kasvojen ja suun puutuminen vasemmalta puolelta sekä vas.käden puutuminen. Verenpaine kohtauksen alussa 123/78. Menin pimeään huoneeseen lepäämään, otin Buranaa 800mg ja Panadolia 1g. Tilanne rauhottui, joskin koko illan pää oli raskas, ”höntti” ja etova olo. Migreeniksi työkaverit (hoitajat) veikkailivat. Minulla ei kuitenkaan ole todettua migreeniä, olen 30-vuotias nainen.
Keskiviikkoaamuna heräsin jälleen järkyttävään päänsärkyyn ja aloin oksentaa. Tätä jatkui kolme tuntia, kunnes mieheni vei minut tk-päivystykseen. Siellä sain suoneen pahoinvointilääkettä ja nenäsumutteena migreenilääkettä. Kotona otin myös 1200mg buranaa ja 1g Panadolia, mutta en tiedä ehtivätkö ne vaikuttaa kun oksentelin. Tilanne kuitenkin laukesi päivystyksessä. Jälleen migreenidiagnoosi tk-lääkäriltä. Illan oli taas lievempää päänsärkyä, etovaa oloa.
Nyt tänään torstaina heräsin päänsärkyyn klo 4.30, otin taas Buranat, Panadolit ja Pahoinvointi-lääkkeen. Sitten nukahdin seitsemän aikaan ja heräsin klo 11 maissa. Vointi oli parempi, joskin edelleen päänsärkyä ja etovaa oloa.
Kysymys; voiko tällainen oireisto aiheutua kausi-influenssarokotteesta? Vai puhkesiko minulla todella ykskas yllättäen migreeni? Vai onko tämä ehkä kuitenkin jotain vakavampaa? Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (74)
Itselleni tuli viime vuoden rokotteesta outoa silmä särkyä, joka kesti päivän. Tämän vuoden rokotteesta, jonka otin maanantaina, ei tullut mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti rokotteesta, olen kuullut monelta samantyyppistä oireilua. Onneksi on kuitenkin mennyt ohi, toivottavasti sullakin. Ensi kerralla mieti kaksi kertaa, otatko tuota turhaa myrkkytaakkaa elimistöösi. Näinhän ne rokotereaktiot aina näppärästi kuitataan joksikin muuksi. Sikapiikitysaikaan todella monet saivat rajujakin oireita, mutta mahdettiinkohan niitä edes kirjata mihinkään? Tuskin. Kyllä on luotto mennyt terveydenhoitoon, taitaa olla nykyään etupäässä lääketehtaiden jättibisnestä.
Mä oon kuullut myös samanlaisia oireita tullut tuosta rokotteesta 😳 Sitä rokotettahan ei oo tutkittu että ihan hyvin voisi aiheuttaa..
Herää pahvi. Yksikään rokote ei saa markkinointilupaa EU:ssa ilman kattavia tutkimuksia.
Mites tuo sikainfluenssarokote sopii kuvioon, aiheutti narkolepsiaa, ei oltu tutkittu riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuitenkaan ihme, jos johtuukin rokotteesta. Tuo ei nyt sattumaltakaan kuulosta. Todella ikävää, toivottavasti elimistösi toipuu tuosta.
Miten niin ei kuulosta sattumalta?
Suomalaisista noin 600 000 kärsii migreenistä. Noin 1,7 miljoonaa ottaa influenssarokotteen. Vuodessa on vain 365 päivää.
Näiden lukujen valossa noin 7500 ihmistä saa ensimmäisen migreeninsä tänä vuonna. 2300 heistä ottaa rokotteen. Eli 6 migreenin saajaa saa ensimmäisen migreeninsä rokotetta seuraavana päivänä. Jokunen saa samana päivänä rokotten jälkeen. Noin joka neljäs vuosi joku saa migreenin ensimmäistä kertaa vain tunti rokotteen saamisen jälkeen.
Ei mitään omituista AP:n tapauksessa, jos ymmärtää jotain todennäköisyyslaskennan päälle.
SattuuPelottaaOksettaa kirjoitti:
Aloittaja vastailee:
Kaksi eri lääkäriä minua siellä päivystyksessä hoiti ja kumpikin vain valoa heilutteli silmiin. Toinen pyysi irvistämään lisäksi.
Kumpikaan ei noteerannut mitenkään sitä, kun kerroin saaneeni ko. rokotuksen ma-iltapvällä. Maanantaina illalla rokotuksen jälkeen ei ollut mitään oireita, tosiaan tiistaina alkoi sitten tämä episodi. Eli rokotteesta tuskin tekevät mitään ilmoitusta mihinkään.
Kovasti toivoisin kyllä sitä pään kuvausta, mutta minun toiveenihan tässä ei kai ratkaise mitään. Kuulemma minkäänlaisille lisäselvittelyille ei tässä vaiheessa ole tarvetta. Kai se on sitten vaan hyväksyttävä, että mulla on migreeni, joka ei lopu ikinä... Pelottaa ihan nukahtaa taas kun huomenna oletettavasti jatkuu. :(
Ilmoitat rokottajalle, hän on velvollinen tekemään ilmoituksen Fimeaan. Kyllä sun pitäisi päästä neurologille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti rokotteesta, olen kuullut monelta samantyyppistä oireilua. Onneksi on kuitenkin mennyt ohi, toivottavasti sullakin. Ensi kerralla mieti kaksi kertaa, otatko tuota turhaa myrkkytaakkaa elimistöösi. Näinhän ne rokotereaktiot aina näppärästi kuitataan joksikin muuksi. Sikapiikitysaikaan todella monet saivat rajujakin oireita, mutta mahdettiinkohan niitä edes kirjata mihinkään? Tuskin. Kyllä on luotto mennyt terveydenhoitoon, taitaa olla nykyään etupäässä lääketehtaiden jättibisnestä.
Mä oon kuullut myös samanlaisia oireita tullut tuosta rokotteesta 😳 Sitä rokotettahan ei oo tutkittu että ihan hyvin voisi aiheuttaa..
Herää pahvi. Yksikään rokote ei saa markkinointilupaa EU:ssa ilman kattavia tutkimuksia.
Mites tuo sikainfluenssarokote sopii kuvioon, aiheutti narkolepsiaa, ei oltu tutkittu riittävästi.
Oltiinhan sitä tutkittu riittävästi. Normaalit tutkimukset se kävi läpi, eikä niissä mitään erikoista näkynyt. Kyse oli niin harvinaisesta ongelmasta, ettei sitä millään tutkimuksilla olisi voitu huomatakaan. Vaadittiin täysimittainen käyttöönotto ennen kuin rokotettuja oli riittävästi (useita satoja tuhansia ihmisiä) ongelmien ilmaantumiseksi.
Huoh. En tiedä.
Sen lisäksi että koskee päähän ja on etova olo, niin nyt myös jo lisäksi ahdistaa.
Millä ihmeellä nää oireet saa loppumaan?
Entäs jos sainkin jonkun hermoston/aivojen vaurion tosta rokotteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuitenkaan ihme, jos johtuukin rokotteesta. Tuo ei nyt sattumaltakaan kuulosta. Todella ikävää, toivottavasti elimistösi toipuu tuosta.
Suomalaisista noin 600 000 kärsii migreenistä. Noin 1,7 miljoonaa ottaa influenssarokotteen. Vuodessa on vain 365 päivää.
Näiden lukujen valossa noin 7500 ihmistä saa ensimmäisen migreeninsä tänä vuonna. 2300 heistä ottaa rokotteen. Eli 6 migreenin saajaa saa ensimmäisen migreeninsä rokotetta seuraavana päivänä. Jokunen saa samana päivänä rokotten jälkeen. Noin joka neljäs vuosi joku saa migreenin ensimmäistä kertaa vain tunti rokotteen saamisen jälkeen.
Ei mitään omituista AP:n tapauksessa, jos ymmärtää jotain todennäköisyyslaskennan päälle.
Mistähän moisia lukuja? Kelaston mukaan http://raportit.kela.fi/linkki/76531964 migreenireseptejä kirjoitettiin n. 65 000 kappaletta vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän moisia lukuja? Kelaston mukaan http://raportit.kela.fi/linkki/76531964 migreenireseptejä kirjoitettiin n. 65 000 kappaletta vuonna 2017.
... migreeniLÄÄKEreseptejä ...
Huoh. En tiedä.
Sen lisäksi että koskee päähän ja on etova olo, niin nyt myös jo lisäksi ahdistaa.
Ei kannata pelätä etukäteen. Vaikka olisikin tullut jokin vaurio, voi se silti korjaantua. Kirjaa kuitenkin tarkasti oireet ylös ja muista tehdä Fimealle itse haittailmoitus. Lääkäriä siihen ei tarvita. Näin asia tulee virallisesti kirjatuksi ja mikäli tulee aihetta korvauksille, on sinulla todistetta tapauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiinhan sitä tutkittu riittävästi. Normaalit tutkimukset se kävi läpi, eikä niissä mitään erikoista näkynyt. Kyse oli niin harvinaisesta ongelmasta, ettei sitä millään tutkimuksilla olisi voitu huomatakaan. Vaadittiin täysimittainen käyttöönotto ennen kuin rokotettuja oli riittävästi (useita satoja tuhansia ihmisiä) ongelmien ilmaantumiseksi.
Vaikka havaintoja alkoi olla satoja, sekä lääkäreiltä että potilailta, THL kielsti syy-yhteyden ja vasta kun asia tuli julkisuuteen, THL myönsi alle 20-vuotailla ongelman ja myöhemmin yli 20-vuotiailla. Aivan kuin rokote tietäisi potilaan iän... mutta onneksi THL:n pääjohtaja vaihtuu ja rokotehullut joutuvat kilometritehtaalle.
- Eri
Huoh. En tiedä.
Olet saanut voimakkaan reaktion, mutta en usko, että pysyviä vaurioita olisi muodostunut. Kuulostaa migreeniltä, se voi tosiaan kestää monta päivää. Yritä rauhoittua ja rentoutua, ahdistus ja jännitys voivat ylläpitää migreeniä.
Uskaltaakohan tämmöstä luettuaan rokottaa lapsiaan...
Huoh. En tiedä.
Päänsärky on hyvin yleinen haittavaikutust tälle Vaxigriptetra rokotteelle, jota tänä vuonna pistetään. Mutta myös enkefalomyeliitti eli aivojen ja selkäytimen tulehdus mainitaan haittavaikutusluettelossa.
Meillä työterveyshoitaja kertoi, että tällä rokotteella on ollut huomattavasti enemmän haittavaikutuksia kuin sillä aiemmin käytetyllä. Yksikin työkaveri sai horkkamaisen korkean kuumeen rokotuksen jälkeen. Toinen anafylaktisen reaktion.
Meillä lapsi sai nenäsumutteen jälkeen parin päivän korkean kuumeen ja sitten yskän.
Onko tullut väsymysoireita influenssarokotteesta 2018-2019???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka havaintoja alkoi olla satoja, sekä lääkäreiltä että potilailta, THL kielsti syy-yhteyden ja vasta kun asia tuli julkisuuteen, THL myönsi alle 20-vuotailla ongelman ja myöhemmin yli 20-vuotiailla. Aivan kuin rokote tietäisi potilaan iän... mutta onneksi THL:n pääjohtaja vaihtuu ja rokotehullut joutuvat kilometritehtaalle.
- Eri
Kielsi syy-seuraus-yhteyden, vaiko sanoi, ettei sitä voitu vielä tietää siinä vaiheessa? Kaksi täysin eri asiaa.
Rokotteen ei tarvitse tietää potilaan ikää. Sen sijaan narkolepsia laukeaa todennäköisemmin sellaisella, jolla se ei ole vielä ehtinyt luonnollista reittiä laueta (eli mitä nuorempi, sitä todennäköisemmin ei ole vielä ehtinyt laueta). Vanhemmilla ihmisillä se on jo tullut, jos on tullakseen, eikä rokote tuo asiaan muutosta.
Vaikuttaisi olevan lorvikatarri kyseessä.
Vanha ketju, mutta...
Tuosta aloituksesta ei selviä kuinka pitkään kipu lopulta kesti. Mingreeni kestää tunneista kolmeen päivään. Kesto on "lyhyt" eli tunteja, jos lääkkeillä saa kohtauksen kuriin.
Itse kuulun niiden "onnellisten" joukkoon, joidenka migreenini kestää sen 3 vrk.
Jos aloittajan kipu on kestänyt enemmän kuin tuon 3 vrk niin uskaltaisin sanoa, että kyse on muusta kuin migreenistä. Muutenkin tuon kivun alkoitusajankohta on erikoinen (influenssarokoteen jälkeinen kipu) ja se saakin epäilemään rokotetta kivun aiheuttajaksi.
Aloittaja vastailee:
Kaksi eri lääkäriä minua siellä päivystyksessä hoiti ja kumpikin vain valoa heilutteli silmiin. Toinen pyysi irvistämään lisäksi.
Kumpikaan ei noteerannut mitenkään sitä, kun kerroin saaneeni ko. rokotuksen ma-iltapvällä. Maanantaina illalla rokotuksen jälkeen ei ollut mitään oireita, tosiaan tiistaina alkoi sitten tämä episodi. Eli rokotteesta tuskin tekevät mitään ilmoitusta mihinkään.
Kovasti toivoisin kyllä sitä pään kuvausta, mutta minun toiveenihan tässä ei kai ratkaise mitään. Kuulemma minkäänlaisille lisäselvittelyille ei tässä vaiheessa ole tarvetta. Kai se on sitten vaan hyväksyttävä, että mulla on migreeni, joka ei lopu ikinä... Pelottaa ihan nukahtaa taas kun huomenna oletettavasti jatkuu. :(