Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD ja raskaus?

01.11.2018 |

Kaksi kysymystä:
1) Voiko ADHD-lääkitystä jatkaa myös raskauden aikana?
2) Kuinka perinnöllinen ADHD on?

Itse 34-vuotias ja mies 38, meillä molemmilla on todettu ADHD aikuisiällä (tarkkaamattomuus, ei ylivilkkautta.) Haaveissa olisi lastenhankinta lähivuosina, mutta itseäni epäilyttää tuo lääkityksen ja raskauden yhteensopivuus. Tällä hetkellä lääkityksenä Concerta 27 mg kerran päivässä.

Pelkään sitä että ilman lääkkeitä en pysty tekemään kunnolla töitäni (ennen diagnoosia olin pitkään työttömänä tai pätkätöissä), ja saan potkut raskauden aikana alisuoriutumisen takia. Lisäksi olen ilman lääkkeitä todella äkkipikainen ja ärsyynnyn helposti, ja siihen vielä raskaushormonit päälle, niin kohta on parisuhdekin tulilinjalla. Puhumattakaan siitä että lääkkeetöntä linjaa pitäisi jatkaa myös imetyksen ajan.

Onko joku onnistunut tekemään terveitä lapsia vaikka on ollut koko raskauden ajan ADHD-lääkityksellä? Mitä mieltä lääkärit ovat? Jos molemmilla vanhemmilla on ADHD, onko mitenkään mahdollista että lapset voisivat välttyä siltä?

Mietin että pitääkö lapset sittenkin jättää tekemättä, jos tiedossa on kriisiä koko perheelle kun äiti ei syö lääkkeitään, ja lapsistakin tulee väistämättä erityislapsia... oma jaksaminen pelottaa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metyylifenidaatin vaikutuksia sikiöihin ei kokonaan tunneta. On selvä, että vaikutuksia on, mutta ne eivät nykytiedon mukaan ole pitkäaikaisia. Lääkäri päättää mitä tehdään ja päätökseen vaikuttaa myös se, onko sulla lääkkeen lisäksi tai sijaan käytettävissä muita keinoja hoitoon ja asioiden hanskassa pysmiseen.

ADHD perityy aika vahvasti.

Vierailija
2/5 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyy todennäköisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä niitä lääkkeitä raskauden tai imetyksen aikana. Eikä missään nimessä oteta sitä "riskiä" että tuleeko niitä terveitä lapsia sen lääkityksen kanssa. Nyt on kyseessä ihan toinen ihminen jonka haluatte luoda, siinä ei missään nimessä pidä ottaa minkäänlaisia riskejä.

Kaikilla lääkkeillä on vaikutus sikiöön jollain tavalla. 

Ehkä teille voisi sopia paremmin adoptio.

Vierailija
4/5 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö adhdta lääkitä käytännössä apteekin amfetamiinilla? En päästäisi sitä vaikuttamaan sikiön kehitykseen.

Vierailija
5/5 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ADHD - lääkkeet ovat nykytiedon mukaan turvallisia myös raskausaikana, tosin concerta ei kuulu näihin, sillä voi olla sikiönkehitykseen haittoja. Metyylifenidaatin on todettu altistavan jonkinverran epämuodostumille (tutkimus löytyy helpisti googlaamalla). Lääkärin kaa neuvottelemaan. Monilla, kuten itselläni, oireet saattavat myös helpottaa raskausaikana, itse olin lähes oireeton toisella ja viimeisellä kolmanneksella. Toisilla toki oireet voivat myös voimistua. Imettäessä ADHD-lääkkeitä ei tulisi käyttää lainkaan kun menevät maitoon.

ADHD periytyy voimakkaasti. Mun lapsen molemmilla vanhemmilla on ADHD ja hänkin nyt 4v näyttää jonkinverran nepsypiirteitä, tosin siihen oltiin varauduttu ja hänelle voin nyt tarjota sitä tukea ja tietoa mitä en itse lapsena saanut:) 

Nikotiininkäyttö varhaisessa odotuksessa lisää tuntuvasti ADHD:n ilmenevyyttä, kuten stressi, niin nämäkin kannattaa huomioida. 

Vauva-aika voi tosiaan olla rankkaa kun molemmilla vanhemmilla on nepsypiirteitä, mutta huolellisella valmistautumisella sitä voi helpottaa. Kyselkää muilta, pyytäkää apua, keskustelkaa neuvolassa ja ADHD-perheiden ryhmissä. Mulla meni kaikki hyvin vaikka arki onkin vähän kaaosta välillä, mulla on muuten myös autismi :D paras vinkkini on suunnitella vastuuvuoroja, kumpi hoitaa vauvan ja kumpi mitäkin, hyvä kommunikaatio ja omaa aikaa molemmille! Ja asiat saa tehdä omalla tavalla eikä niinku muut tekee. Onnea ja rakkautta kaikille nepsyperheille.