Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei paino putoa/miksi en laihdu?

Vierailija
01.11.2018 |

Ruokavalio oli hiukan retuperällä, en syönyt säännöllisesti ja liian usein tuli syötyä epäterveellisesti joka nyt 1,5 vuoden aikana on nostanut painoa 10 kg. Mitat 172/80.

Lihasmassaa löytyy, joten olen ”hoikempi” kuin mitö mitat antaa ymmärtää, mutta kyllä silti tuota rasvaa on ja riskiraja vyötärönympäryksesaä alkaa olla liian lähellä.

Olen noudattanut muutaman viikon ruokavaliota sekä lisännyt liikuntaa huomattavasti. Esim tällä viikolla olen syönyt kutakuinkin seuraavasti:

Aamupala: kaksi kananmunaa, puuroa ja marjoja pienellä voinokareella.

Kaksi lämmintä ateriaa (raakapainoja): n. 100 g kanaa/jauhelihaa/vaaleaa kalaa, riisiä 30-50g, kasviksia ja hedelmiä

Iltapalaksi ja välipalana samantyyppisistä kuin aamupalalla. Saatan pyöräyttää smoothien jossa on marjoja, maustamatonta rahkaa ja kylkeen hiilariksi muutama riisikakku tai pala leipää. Juon vettä noin 2 litraa päivässä.

Pyrin että joka aterialla on hyviä hiilareita, kuituja, proteiinia ja hyviä rasvoja mutta ruoka annokset kohtuullisia. Oloni on selkeästi parempi ja energisempi, mutta paino pysyy samana edelleen. Olen laskenut että kalorit ovat noin 1600. En syö ylimääräistä sokeria enkä rasvaa, kerran viikossa saatan syödä muutaman karkin tai palan suklaata mutta tuo tuskin estää painon putoamisen.

Liikunnan lisääminen olisi pitänyt vain lisätä kulutusta. Käyn salilla noin 4xvko ja teen kävelylenkkejä ja venyttelen.

Missä menee vikaan vai voiko kyse olla jostain terveydellisestä asiasta? Olo on energisempi ja kevyempi. Paino ja peilikuva on kuitenkin sama 🙄

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aina viluinen? Sormet ja varpaat jäässä? Nämä kielivät hitaasta aineenvaihdunnasta.

Entä miltä näyttävät reitesi? Joskus paino voi pysytellä pitkään samassa mutta tuloksia tapahtuu silti vaikka siinä että reidet kiinteytyvät. Mittanauha kertoo vaakaa enemmän.

Vierailija
2/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aina viluinen? Sormet ja varpaat jäässä? Nämä kielivät hitaasta aineenvaihdunnasta.

Entä miltä näyttävät reitesi? Joskus paino voi pysytellä pitkään samassa mutta tuloksia tapahtuu silti vaikka siinä että reidet kiinteytyvät. Mittanauha kertoo vaakaa enemmän.

Kyllä olen viluinen. Nytkin sormet jäässä ja villasukat jalassa. Palelen lähes aina ja joskus harvemmin saattaa yhtäkkiä tulla todella kuuma, harvoin on sopiva. Tähän ajattelin ruokavaliomuutoksen auttavan, hedelmiä lisäsin tarkoituksella että saisin nyt talven tulessa vitamiineja. Sairastan myös paljon josta aina syytin edellistä ruokailutottumusta.

Olen ns omenavartaloinen mutta nyt viimeisen puolen vuoden aikana rasvaa alkoi kertyä myös reisiin. En ole huomannut mitään eroa että rasva olisi sieltäkään lähtenyt vaikka ensimmäisenä sitä oikeastaan odotinkin kun sinne se ns viimeisenä tulikin...

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä jos sillä on merkitystä, että minulla on aina ollut pieni alavatsapömppis vaikka treenasin 5-8xvko kun harrastin kilpaurheilua. Enkä käsittänyt ikinä miksi olin aina se ”lihavin” vaikka söin vähemmän ja treenasin siinä missä muutkin. Olen aina kokenut olevani lihavampi kuin muut jopa mitoissa 172/66 vaikka olen siis hoikka ollut muuten eikä rasvaa muualla ollut. Tuo vilu on ollut jo noin 6 vuotta, varpaat, sääret ja kämmenet muuttuvat usein talvea kohden harmaaksi/violetiksi.

Ap

Vierailija
4/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on nyt 19 jos se on oleellista tietää

Vierailija
5/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aina vain paleltaa ja painoakin kertyy, voisi olla aiheellista mitata kilpirauhasarvot.

Muuten, älä suorita laihtumista, siitä saat vain stressiä, joka itse asiassa estää painon pudotusta. Panosta enemmänkin hyvään oloosi ja terveellisyyteen. Kestävä tapa pudottaa painoa on hidas.

Vierailija
6/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on muutama viikko? Jos olet vasta 3 vkoa elänyt näin niin ei välttämättä mitään vielä kerkee tapahtumaan. Vasta jos puoleen vuoteen ei mitään tapahdu niin sitten voi jo ihmetellä missä vika. ainakin ruokavalio ja liikunta kuulostaa hyviltä. Jatka samaan tahtiin.

Vierailija
7/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla voi olla aineenvaihduntahäiriö. Mene lääkäriin ja pyydäkilpirauhastestejä.

Toki joillakin on synnynnäisesti hitaampi aineenvaihdunta. Mutta lihaksikkaan, liikkuvan ihmisen ei kuulu palella tuolla tavalla, etenkin kun on varastorasvaa lämmittämässä.

Vierailija
8/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on muutama viikko? Jos olet vasta 3 vkoa elänyt näin niin ei välttämättä mitään vielä kerkee tapahtumaan. Vasta jos puoleen vuoteen ei mitään tapahdu niin sitten voi jo ihmetellä missä vika. ainakin ruokavalio ja liikunta kuulostaa hyviltä. Jatka samaan tahtiin.

Nelisen viikkoa, en mitään isoa muutosta odottanut mutta edes puolen kilon pudotusta ei ole tapahtunut.

Ap

Vierailija
9/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan lisääminen merkittävästi muuten usein kerää nestettä kroppaan. Nestettä voi olla jopa muutama kilo enimmillään ja sen määrä peittää alleen painonlaskua. 

Vierailija
10/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulla voi olla aineenvaihduntahäiriö. Mene lääkäriin ja pyydäkilpirauhastestejä.

Toki joillakin on synnynnäisesti hitaampi aineenvaihdunta. Mutta lihaksikkaan, liikkuvan ihmisen ei kuulu palella tuolla tavalla, etenkin kun on varastorasvaa lämmittämässä.

Olen epäillyt kyllä kilpirauhasta ensimmäisen kerran jo yläasteikäisenä mutta koskaan en lääkäriin päätynyt asiasta. En edes tiedä miten asiassa tulisi menetellä, varsinkin näin monen vuoden jälkeen. Pitääkö vain ajanvaraukseen soittaa että ”hei olen epäillyt 6 vuotta kilpirauhasen vajaatoimintaa saisinko verikokeisiin ajan”?

Kouluaikana olisin varmaan mennyt terkkarille mutta nyt olen vähän hukassa kun on välivuosi. Tuntuu vähän erikoiselta kyllä kun oireet viitannut jo pitkään, mutta olen kuullut että sitä ei havaita helposti ja joskus jopa lääkärit vähättelisi tuota..? En tästä syystä muutenkaan tykkää käydä lääkärissä koska tuntuu ettei oteta tosissaan ellei tulla pää kainalossa..

Ap

Vierailija
11/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pääse julkisen terveydenhuollon kautta niin menet yksityiselle. Terveystalolta voit ottaa esim. liikkujan terveyspaketin, jossa otetaan liikuntaan vaikuttavat verikokeet, mm. ferritiini ja kilpirauhas kokeet. Liikunta kuluttaa rautavarastoja.. Itselläni ainakin painoa kertyi kun ferritiini oli alle 100, aineenvaihdunta ei toiminut sitten mitenkään. 

Vierailija
12/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et pääse julkisen terveydenhuollon kautta niin menet yksityiselle. Terveystalolta voit ottaa esim. liikkujan terveyspaketin, jossa otetaan liikuntaan vaikuttavat verikokeet, mm. ferritiini ja kilpirauhas kokeet. Liikunta kuluttaa rautavarastoja.. Itselläni ainakin painoa kertyi kun ferritiini oli alle 100, aineenvaihdunta ei toiminut sitten mitenkään. 

Paljon yksityisellä tulisi kustantamaan? Ei ole vakuutusta tms. ikinä ollut ja joskus peruslääkärikäynnin hintoja katsoessa vastaan tuli lähes kolminumeroinen luku 20 min ajasta..

Vierailija
13/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaa kyllä siihen että tarviit muutakin kuin elämäntapamuutoksen jos ei kuukaudessa lähtenyt puolta kiloa. Et ole kuitenkaan kitudieetillä eikä pitäisi puutetta olla mistään.

Vierailija
14/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Laske kalorit

2) Laske kalorit

3) Laske kalorit

Muuten et koskaan tiedä paljonko voit syödä että paino alkaa putoamaan.

Vierailija
15/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatti.Ota läskit ensin pois ja palaa sitten niiden pariin maltillisesti.Suurin osa täällä kommetoivista ei tiedä näistä asioista hevon p........Jokainen 50g ylittävä taso päivässä blokkaa sun rasvojen lähtemisen.Pääset myös tavoitteeseen pitemmällä aikavälillä mutta silloinkin hiilarien määrän pitää olla joka päivä vähäinen.

Vierailija
16/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelu voi johtua huonosta verenkierrosta. Kokeile rautakuuri.

Vierailija
17/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut nyt viikon laihiksella, viikko sitten paino 66, tänään 66,2. En ole syönyt yhtään karkkia jota ennen meni päivittäin joka aterialla. Ai vtuttaako? Olen syönyt 1200-1400 kaloria päivässä ja vasta tänään selvisi että mun normi kalorin kulutus on 1200 päivässä! Eli mun pitäs syödä tyyliin 700 kaloria päivässä jos haluaisin tuloksia. Tiukkaa tekee jo tuo 1200 :(

Vierailija
18/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on laskenut kalorit eivätkä ole hirveän korkeat suhteessa liikuntaan eli todellakin jos ei kohta ala paino tippua niin vika on kyllä muualla kuin elintavoissa.

Vierailija
19/19 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on laskenut kalorit eivätkä ole hirveän korkeat suhteessa liikuntaan eli todellakin jos ei kohta ala paino tippua niin vika on kyllä muualla kuin elintavoissa.

Kaikki ovat yksilöitä. Voi olla että ap:n keho on niin jumissa kaikeata roskaruuasta että sillä kestää hetki tottua uuteen tilanteeseen. Ja jos nestettä on tullut noista huonoista elin tavoista voin sanoa että siinä tosiaan menee hetki ennen kuin ne lähtee liikkeelle ja paino rupee laskemaan. Ja ne nesteet voi olla juuri se syy miksi ap:n paino ei tipu YHTÄÄN. Itse jättäisin viljatuotteet pois ja sokerin (myös lisätty sokeri!) sekä kaikki missä on lisättyä suolaa. Suolaa saa käyttää mutta parempi että se tulee oman käden kautta ettei sitä tule liikaa sillä se sitoo nestettä kehoon. Kun nämä jättää pois niin pitäisi jo nesteinä lähteä pois pari kolme kiloa vaikka tässäkin voi mennä kuukausi ennen kuin painoa lähtee tai enemmänkin jos keho on täysin solmussa.