Jes, suututin miehen perheen
Nyt en edes välitä, vaikka joku tunnistaisikin. Tilanne on se, että olemme menossa jouluksi lämpimään, samoin kuin miehen siskon perhe (onneksi mennään eri mantereille). Tästä johtuen anoppi sai idean, että pidettäisiin pikkujoulut, ja että ne pidettäisiin meidän kotona, sillä anopin talo on remontissa ja meillä on sitten toiseksi eniten tilaa.
Minulla on ollut rankka kevät, kesä ja syksy, henkisesti ja fyysisesti. Mies on tehnyt paljon töitä, minä olen ollut uupunut. Lapsiperhe-elämä on vienyt mehuja, ja minulla itselläni ei henkilökohtaisesti ole ketään, joka voisi auttaa edes katsomalla lapsia sen ajan kuin siivoan, tai jonka luokse voisin mennä hetkeksi hengähtämään. Tämä on jo eri juttu, enkä jaksa tätä avata sen enempää. Mutta siis ahdistuin aivan valtavasti ajatuksesta, että pitäisi siivota, leipoa, laittaa ruokaa (siitäkin huolimatta että anoppi ehdotti nyyttäriperiaatetta).
Nyt eilen illalla sitten Whatsappissa tuntui että kaikki kyselivät jotain, ja vastasin sitten lopuksi että tarjoan sitä mitä kaupasta valmiina saa, etten jaksa leipoa. Sitten alkoi tulla ihan ihmeellistä viestiä, että voinko katsoa hetken miehen toisen siskon lapsia silloin ennen pikkujouluja, ja että voinko kuitenkin tehdä sitä ja tätä hyvää herkkua mitä olen joskus tehnyt. Sanoin että ei, ja ei. Siihen toinen käly sitten sanoi että on se kumma kun en voi sitä vähää auttaa. Suutuin, ja sanoin (totuuden), että ei minuakaan kukaan täällä auta, että ihan itse pitää päivästä toiseen selvitä, ja että pitäkää juhlanne muualla.
Hiljensin sen keskustelun, enkä tiedä mitä mies on saanut jo kuulla (on työreissulla). En vain haluaisi välittää, mutta tämä on ensimmäinen konflikti 12 vuoden tuntemisen jälkeen ja tuntuu pahalta. Ja epäreilulta.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama viime vuonna, isä oli kuollut ja äiti yksin, veli ehdotti pikkujoulua heillä. Käly marmatti, että ei jaksa ja on kiire ja pitää siivota jne., joten ei sitten menty sinne, oltiin pienesti meidän mökillä.
Tänä vuonna on hyvissä ajoin sovittu yhteinen matka Saksaan joulumarkkinoille ja pyhiksi mennään Leville. Veljen perhettä ei pyydetty mukaan, ja siitä käly taas repii pelihousujaan, kun ei koskaan mitään kivaa. Mutta kun sillä on nyt ne ruuhkavuodet ja jaksamiset ja siivoukset aina kesken, niin eihän me toki sitä nyt häiritä! JOuluilkoot itsekseen.
Sinun puolesta todella lapsellista hommaa. Jos toinen ei jaksa otta vieraita vastaan, niin miksi siitä pitää loukkaantua. Mikä vika siinä mökissä oli? Jokaisella on oikeus kieltäytyä pitämästä juhlia jos ei halua, se ei tarkoita, että ei halua olla tekemisissä. Oli varmaan huono hetki juuri silloin, ja nyt sinä päätit poistaa veljesi perheen vaan sen takia, että joku on väsynyt. Sinhän et varmaan ole mistääkään kieltäytynyt, vaan aina järjestänyt kaiken. Sinulle on varmasti ok, että kaikki tulee teille jouluksi jne. Mieti hetki, ja tunnusta olet todella lapsellinen.
En minä tätä keksinyt vaan meidän äiti. Viime vuonna näihin aikoihin oli isosti surua, elämä tuntui siltä, että se ei enää jatku ja sitten miniä ilmoittaa, että älä luulekaan, että voisit tulla meille katsomaan, kun lapsenlapset saa lahjoja. Me ollaan jouluna muualla ja mitään pikkujoulua ei tule. Sen lisäksi, että äiti menetti puolisonsa niin hän menetti mahdollisuuden nähdä lastenlasten yhden iltapäivän jouluilon, yhden ainoan paketin avaamisen ja sen kaiken jännityksen, joka jouluun liittyy. Ei saanut tonttu viedä etukäteen lahjaa!
No äiti oppi kerrasta ja maksaa nyt meidän perheen ja pikkusiskon kanssaan jouluilemaan pariinkin kertaan. Veljen vaimo saa edelleen olla juuri niin väsynyt kuin haluaa, me laitamme jouluntoivotukset ison pitopöydän äärestä ja hymyilemme iloisesti.
Tämän on kyllä pakko olla provo :D! Ei kukaan VOI olla noin... noh, ajattelematon ja empatiakyvytön nätisti sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisi kans todennut, että voi järjestää meillä, jos tarjoilujen lisäksi apua tulee järjestämiseen ja siivoamiseen, mutta muussa tapauksessa aika ja voimavarat ei riitä, joten pitää valita joku toinen paikka. Jos tämä ei käy, niin sitten vain toteaa, että järjestäkää te muut, niin me jätetään tänä vuonna suosiolla väliin. Mutta jotenkin tästä vähän paistaa läpi se, että molemmissa päissä on nyt ollut ihmisiä, jotka tekevät asioista vähän liian suurta draamaa eli vika ei varmastikaan ole ihan pelkästään taaskaan niissä miehen kauheissa sukulaisissa. Itse asiassa olisi todella hauska kuulla se toinenkin puoli tästä tarinasta.
Sehän se näissä av-jutuissa onkin ongelma, että toisen puolen tarinaa ja versiota ei koskaan kuulla! Yksipuolisesti valitetaan ja jopa haukutaan sukulaisia.
Helppohan se toisen puolen versio on kuvitella itse kunkin. Mikäs vaiva se nyt on siivota vieraita varten, kun jouluksi kumminkin kaikkien pitää siivota muutenkin. Ja äkkiäkös ap sen kakun ja laatikon pistää uuniin, kun on niin tehnyt muinakin jouluina. Ja kyllähän kälyn lapset menee siinä sivussa, kun ap:lla on omiakin.
Pointti tässä oli, ettei ap jaksa eikä halua tänä vuonna mitään jouluhäslinkiä eikä hänen tarvitsekaan pelkästään sukulaisten mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en oikein ymmärrä, mikä hinku sillä anopilla on järjestää toisen kotiin juhlia? Ymmärrän sen, että jollain on tilaa enemmän kuin toisella, mutta silti. Meidän suvussa on tosi läheiset ja lämpimät välit, ollaan paljon tekemisissä keskenään, mutta silti jo pelkkä ajatus siitä, että anoppini tai äitini päättäisi että järjestetään sukukokoontuminen jonkun muun kotona, on aivan järjetön. Todella moukkamaista ja rajatonta toimintaa. Ja ap, jos se miehesi yhtään vikisee että miksi ei ja kyllä pitäis jne., niin toteutat tuon kylpyläviikonlopun.
Ehdottaa saa aina. Ei ole pakko suostua.
No ei ole normaalien hyvien tapojen mukaista ehdottaa toisen kotiin järjestettäväksi kutsuja. Rajattomien moukkien tapaista kyllä. Mutta samaa mieltä kyllä siitä, että ap:n olisi pitänyt kieltäytyä heti. Tosin näiden rajattomien ihmisten kanssa on monesti niin, että vaikka kieltäytyisit heti, niin sitä ei uskota ja/tai vänkääminen ja passiivisaggressiivinen v***uilu alkaa joka tapauksessa. Että ei niiden kanssa yleensä voi "voittaa". Ja voittamisella tarkoitan tässä tapauksessa sitä, että ei tarvitsisi tehdä mitään sellaista mitä ei todellisuudessa itse halua ilman että saisi kärsiä v-mäisestä käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama viime vuonna, isä oli kuollut ja äiti yksin, veli ehdotti pikkujoulua heillä. Käly marmatti, että ei jaksa ja on kiire ja pitää siivota jne., joten ei sitten menty sinne, oltiin pienesti meidän mökillä.
Tänä vuonna on hyvissä ajoin sovittu yhteinen matka Saksaan joulumarkkinoille ja pyhiksi mennään Leville. Veljen perhettä ei pyydetty mukaan, ja siitä käly taas repii pelihousujaan, kun ei koskaan mitään kivaa. Mutta kun sillä on nyt ne ruuhkavuodet ja jaksamiset ja siivoukset aina kesken, niin eihän me toki sitä nyt häiritä! JOuluilkoot itsekseen.
Sinun puolesta todella lapsellista hommaa. Jos toinen ei jaksa otta vieraita vastaan, niin miksi siitä pitää loukkaantua. Mikä vika siinä mökissä oli? Jokaisella on oikeus kieltäytyä pitämästä juhlia jos ei halua, se ei tarkoita, että ei halua olla tekemisissä. Oli varmaan huono hetki juuri silloin, ja nyt sinä päätit poistaa veljesi perheen vaan sen takia, että joku on väsynyt. Sinhän et varmaan ole mistääkään kieltäytynyt, vaan aina järjestänyt kaiken. Sinulle on varmasti ok, että kaikki tulee teille jouluksi jne. Mieti hetki, ja tunnusta olet todella lapsellinen.
En minä tätä keksinyt vaan meidän äiti. Viime vuonna näihin aikoihin oli isosti surua, elämä tuntui siltä, että se ei enää jatku ja sitten miniä ilmoittaa, että älä luulekaan, että voisit tulla meille katsomaan, kun lapsenlapset saa lahjoja. Me ollaan jouluna muualla ja mitään pikkujoulua ei tule. Sen lisäksi, että äiti menetti puolisonsa niin hän menetti mahdollisuuden nähdä lastenlasten yhden iltapäivän jouluilon, yhden ainoan paketin avaamisen ja sen kaiken jännityksen, joka jouluun liittyy. Ei saanut tonttu viedä etukäteen lahjaa!
No äiti oppi kerrasta ja maksaa nyt meidän perheen ja pikkusiskon kanssaan jouluilemaan pariinkin kertaan. Veljen vaimo saa edelleen olla juuri niin väsynyt kuin haluaa, me laitamme jouluntoivotukset ison pitopöydän äärestä ja hymyilemme iloisesti.
Reiluja tekin, kun laitatte vanhan leskiäitinne maksamaan omat matkanne. Yleensä aikuiset ihmiset maksavat itse matkansa, eivätkä laita vanhempiaan makselemaan.
Niin anoppi ehdotti paikaksi poikansa kotia kun oma on remontissa. Ja jos pikkujoulut nyyttäriperiaatteella kun joulun osa viettää matkoilla.
= anoppi on rajaton moukka? Että ihan heti tempaisit diagnoosin tiskiin raivoisalla tekstillä. Tää palsta on kaheleita täynnä. Lycka till vaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli silloin kun miniä tarvitaan raatamaan ja oassaamaan muita pyydetään mukaan. Silloin kun on sellaista kivaa, jossa kukaan ei joudu vaivaa näkemään ei pyydetäkkään. Oottepa paskoja sukulaisia. Mutta taatusti veljen perheellä on paljon hauskempi joulu ilman teidän kaltaista painolastia. Yleensäkkin on mukavampi viettää joulua/ matkustaa tms vaan sen oman kumppanin ja lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin anoppi ehdotti paikaksi poikansa kotia kun oma on remontissa. Ja jos pikkujoulut nyyttäriperiaatteella kun joulun osa viettää matkoilla.
= anoppi on rajaton moukka? Että ihan heti tempaisit diagnoosin tiskiin raivoisalla tekstillä. Tää palsta on kaheleita täynnä. Lycka till vaan.
No ok, jos teidän suvussa tuollainen on normaalia toimintaa. Meidän ei ole. Jos anoppini olisi tuossa tilanteessa, niin hän luultavasti olisi ehdottanut vaikka jonkin mökin vuokraamista. Olis ollut aidosti nyyttärikestit, kun ei olla kenenkään kotona ja olisi mukavaa, vähän erikoisempaa yhdessäoloa.
Ja rajaton moukka ei kyllä ole mikään diagnoosi. Rajaton = ihminen joka ei ns. ymmärrä missä itse loppuu ja toinen ihminen alkaa. Ilmenee käytännössä monin eri tavoin. Tässä tapauksessa siten, että ei ymmärrä että ei voi toisen kotiin järjestää kutsuja. Moukka = ei omaa käytöstapoja. Hyviin käytöstapoihin ei kuulu ehdotella kutusjen järjestämistä toisen kotiin. Eli aivan hyvin voi kutsua ap:n anoppia ja kälyjä rajottamiksi moukiksi.
Vierailija kirjoitti:
...ja sen jälkeen porukalta vaatimuksia eri leipomuksista ja lastenkaitsinnasta.
Kätevää kyllä, että ensin saadaan suostumssn tuolla nyyttäri -idealla, ja suostumisen jälkeen aletaan latoa tiskiin vaatimuksia kun "sä suostuit jo".
Eiköhän loppuviimein ap olisi yksin järkännyt pirskeet safkoineen, ja itse toiminut leikkitätinä lapsille kun muut viettävät näitä pikkujouluja.
Okei. Olisithan voinut myös heti sanoa, että meillä niitä nyyttäreitä ei ainakaan pidetä, niin olisi siivoushuolikin poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ok, jos teidän suvussa tuollainen on normaalia toimintaa. Meidän ei ole. Jos anoppini olisi tuossa tilanteessa, niin hän luultavasti olisi ehdottanut vaikka jonkin mökin vuokraamista. Olis ollut aidosti nyyttärikestit, kun ei olla kenenkään kotona ja olisi mukavaa, vähän erikoisempaa yhdessäoloa.
Ja rajaton moukka ei kyllä ole mikään diagnoosi. Rajaton = ihminen joka ei ns. ymmärrä missä itse loppuu ja toinen ihminen alkaa. Ilmenee käytännössä monin eri tavoin. Tässä tapauksessa siten, että ei ymmärrä että ei voi toisen kotiin järjestää kutsuja. Moukka = ei omaa käytöstapoja. Hyviin käytöstapoihin ei kuulu ehdotella kutusjen järjestämistä toisen kotiin. Eli aivan hyvin voi kutsua ap:n anoppia ja kälyjä rajottamiksi moukiksi.
Miten teidän suvussa jaetaan 1200 € mökkivuokra? Ilmeisesti te maksaisitte ap:n tapauksessa 300€/perhe ja tuomanne ruuat?
No itse olisin ajattelut, että tällainen pikkujouluhomma olisi tosi kiva ja vastannut, että sopii: me tarjoamme tilat ja teiltä siivoukset, järjestelyt ja nyyttärit ym.
En tajua miksi aina pitää olla niin negatiivinen.
Miehen suku ja mies itse varmasti lupaa kymmenen hyvää mutta kun pikkujoulut tulee niin ap se on joka yksin siivoaa, tarjoilee ruuat, passaa ja palvelee ja viihdyttää/vahtii lapset. Muut aikuiset viettää kivaa pikkujoulua keskenään ja tulee valmiiseen pöytään ja lähtee kotiin kun mahat ja pää on täynnä. Ja sukulaislapset jää yökylään ja haetaan vasta seuraavana iltana. Ap:n mies nousee sängystä vasta iltapäivällä ja kysyy että mitä on ruuaksi. Niin nähty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene töihin ja palkkaa lastenhoitajaa? Mikä sinua vaivaa? Miksi olet noin vaikea?
Olen töissä. Siellä aloituksenkin väsäsin. Lastenhoitajaa olen harkinnut, mutta en tiedä miksi en saa aikaiseksi. Vuosi sitten jo haastattelin paria nuorta, mutta homma ei siitä edennyt.
Viestiketju on hiljennyt, siis se Whatsapp-ketju. Mies on laittanut muutaman viestin että mikä juttu tämä on ja eikö meillä voi nähdä, että hän kyllä siivoaa. Vastasin että minä en siivoa enkä katso muiden lapsia. Käy on laittanut passiivis-agressiivisen viestin siitä, että tekee se hänen veljensäkin aika paljon meidän eteen... Mun pitäisi kuulemma ajatella myös häntä.
Joku kysyi, että onko tämä joku naisten klikki. Hyvä kysymys! Ryhmään ei ollut lisätty miehiä. Kälyjen miehet varmaan antaisivat periksi ja ehdottaisivat muuta paikkaa.
Ja olen ollut aika kiltti, mutta pidän pääni, siihen tulokseen olen päivän mittaan tullut. En kokkaa, en vahdi lapsia, en siivoa en ennen enkä jälkeen. Ehdotin jotain vuokrattavaa paikkaa, siihen ei nyt ole vastattu vielä mitään. Miehen kanssa tästä tulee riitaa varmasti, hän ei tunnu tajuavan miksi en halua tehdä mitään muiden eteen.
Ap
Miten voi olla noin väsynyt? Mies lupasi siivotakin. Emmä sitä, että teillä pitäisi juhlat järjestää, ei ole pakko jos ei halua. Mutta jaksatko tehdä yhtään mitään tai löydätkö mitään iloa elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän suvussa jaetaan 1200 € mökkivuokra? Ilmeisesti te maksaisitte ap:n tapauksessa 300€/perhe ja tuomanne ruuat?
Vietettiin äidin synttäreitä tosi kivassa vuokramökissä. Sesongin ulkopuolella 15 h mökki oli 850 euroa. Meitä oli 3 sisarusta, jotka maksettiin mökin vuokrasta kukin kolmannes. Ostettiin kukin nyyttäriperiaatteella ilta-ja aamupalatarvikkeet. Kerran tilattiin pitsaa ja loput kerrat käytiin läheisissä ravintoloissa syömässä. Kukin maksoi ateriansa itse paitsi äiti, jolle tarjosimme yhdessä. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No itse olisin ajattelut, että tällainen pikkujouluhomma olisi tosi kiva ja vastannut, että sopii: me tarjoamme tilat ja teiltä siivoukset, järjestelyt ja nyyttärit ym.
En tajua miksi aina pitää olla niin negatiivinen.
Jos sinusta tai jostain toisesta pikkujoulujuhlat olisi kivat, niin ihan hyvin voi järjestää ne itse omassa kodissaan ja panostaa niin paljon kuin haluaa. Toisten puolesta, ette tekään voi päättää. Jos joku toinen ei halua järjestää, niin se on paras uskoa.
AP:lle ehdotan seuraavaa toimintamallia:
Kysy mieheltä haluaako hän järjestää suvun pikkujoulut teillä. Jos haluaa, niin liitä koko suvun miehet whatsapp-rinkiin ja laita sen jälkeen asiallinen viesti, jossa kerrot, että juhlat voidaan järjestää teillä nyyttäriperiaatteella, mutta valitettavasti sinulla ei nyt ole mahdollisuutta leipoa eikä vahtia muiden lapsia. Lisää myös, että miehesi vastaa järjestelyistä.
Jos mies ei halua juhlia järjestää ja ottaa vastuuta siivoamisesta ym. niin sitten asia on siinä. Miehen suku etsii jonkun muun juhlapaikan.
Tää on huono kun kirjoittaa eikä lue onko lie joku muu kirjoittanut näin:
Mutta kuuluu samaan sarjaan (oli loppukesälläkö lie tämä keskustelu) 'voitaisiinko pitää häät teillä, kun asutte kirkon lähellä ja teillä on kaunis talo'.
Tunnen tänne saakka sinun syyllisyysnapin, joka on usein alhaalla, ja jos ei ole, sitä joku tulee painamaan. Jos suostut muiden ehdotuksiin pikkujoulusta, niin vaikka jaksat, ja juhlat olisivat hyvätkin (ulkoisesti ja kaikilla kivaa), s a i r a s t u t. Enkä tarkoita psyykkisesti, vaikka toki voit masentua vähäksi aikaa, mutta fyysisesti. Selkä, maksa (maksa se kaikki jaksaa), pää, polvet.
Älä tunne syyllisyyttä edes siitä, että laitoit viestiä. Keskity omaan hyvään. Pikkujoulun deletointi vie jonkun aikaa toipua muilta, se ei ole ihan viikossa ohi.
Älä suostu enää - ja ennenkaikkea t i e d o s t a mikä mättää että sinulle tällainen ehdotus pukataan noin vain eikä kieltäytymistä oteta huomioonkaan.
Mä en tajua, miksi aina naisen pitäisi olla se, joka kaiken tekee, siivoaa, kokkaa. Miehen äitihän sitä ehdotti, eli mies hommiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietettiin äidin synttäreitä tosi kivassa vuokramökissä. Sesongin ulkopuolella 15 h mökki oli 850 euroa. Meitä oli 3 sisarusta, jotka maksettiin mökin vuokrasta kukin kolmannes. Ostettiin kukin nyyttäriperiaatteella ilta-ja aamupalatarvikkeet. Kerran tilattiin pitsaa ja loput kerrat käytiin läheisissä ravintoloissa syömässä. Kukin maksoi ateriansa itse paitsi äiti, jolle tarjosimme yhdessä. Ei ole vaikeaa.
Synttäriviikonloppu? Pe iltana perille, asettaudutaan, iltapala. Lauantaina Aamiainen, päivällinen ravintolassa, iltapala. Sunnuntaina aamiainen, ravintola, lähtö mökiltä. Missä vaiheessa ehditte pitsaa tilata ja käydä loput kerrat ravintoloissa? Joku ei mätsää kertomuksessa tai syötte ihan stanan paljon.
Ihmisille opetetaan ilmeisesti lapsena erilaisia käytöstapoja. Minulle oletettiin, että kylään kutsutaan, sinne ei tarjouduta itse. Minä kutsun mielelläni ihmisiä meille, mutta pitäisin kyllä huonona käytöksenä, jos joku ehdottaisi meillä jonkun juhlan järjestämistä. Itse kyllä ehdotan, jos haluan, ja usein niin myös teen.