Ärsyttää että kissan omistajana kodin hoito pitää tehdä täydellisesti!
Hankin kissan noin kuukausi sitten ja nyt on todellakin alkanut ärsyttää miten kaikki pitää tehdä kissan ehdoilla. Mitään ei voi jättää tasoille ilman että kissa kiipeää sinne p-skatassuineen ja vielä oppii että tasoilla on ruokaa. Kaikki tiskit pitää tehdä silmänräpäyksessä. Ruokaa ei voi tehdä rennosti tai kattaa pöytää valmiiksi. Kaikkialla on kissanhiekkaa ja karvaa vaikka laatikon edessä on matto ja harjaan kissaa. Viherkasvit piti laittaa pois. Suihkukaappi ja vessan kansi pitää aina sulkea. Syönnin jälkeen lautasta ei voi jättää minnekään vaan kaikki pitää n-tsimeiningillä hoitaa ihan sillä sekunnilla. Oven takana mautaan ja raavitaan ovea jos en hetkeksi halua seuraa.
Koiran kanssa (14v kokemusta) ei ollut koskaan tällaista ja silloin sai jopa elää miten halusi ja eläimen pystyi kouluttamaan. Nyt on vain kiva ettei tarvitse kolmea kertaa päivässä juosta räntäsateessa ja sormettaa uunituoretta p-skaa pussin läpi.
Onko kissan omistaminen oikeasti tällaistavai pääseekö tästä vielä yli?
Kommentit (29)
Tämä kissojen huonommin pitäminen/ei tutustuta lajiin johtuu kissojen alhaisesta hinnasta. Meillä on kolme kissaa ja jokaisesta on maksettu vain 20e. Silti niitä pidetään hyvin, mutta suuri osa ihmisistä ajattelee kissan olevan "huonompi", koska koira maksaa kuitenkin monta sataa. Lisäksi kissanpentuja on tarjolla pilvin pimein syksyisin ja keväisin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kissojen huonommin pitäminen/ei tutustuta lajiin johtuu kissojen alhaisesta hinnasta. Meillä on kolme kissaa ja jokaisesta on maksettu vain 20e. Silti niitä pidetään hyvin, mutta suuri osa ihmisistä ajattelee kissan olevan "huonompi", koska koira maksaa kuitenkin monta sataa. Lisäksi kissanpentuja on tarjolla pilvin pimein syksyisin ja keväisin.
Niinpä. Vielä on paljon valistustyötä tehtävä, että ihmiset tajuavat, että kissastakin pitää pitää huolta ja sen tarpeet huomioida, vaikka sen saisi ilmaiseksi. Se ei ole vaivaton lemmikki, joka hoitaa itse itsensä. Sille pitää tarjota lajityypilliseen käytökseen soveltuva ympäristö, sitä voi kouluttaa, sille pitää olla seuraa ja virikkeitä, sillä on väliä, mitä hiekkaa käytät ja millainen laatikko on ja mitä ruokaa annat jne. Täällä vauva-palstalla sitä voi yrittää tehdä, mutta valitettavasti se ei riitä. Toivotaan, että nuo SEY:n nyt aloittamat kampanjat saavat jatkoa ja viesti alkaisi pikkuhiljaa mennä perille pahimillekin taliaivoille. Nythän tilanne on vissiin vain koko ajan pahentunut, joten käänteen olisi syytä tulla pian.
Minä opin siistimmäksi ihmiseksi kahden kissan omistajana, päivääkään en vaihtaisi pois. Kissaa voi kouluttaa.
Ymmärrän, miksi kissa on niin aliarvostettu lemmikki. Nehän käyttäytyy niin sekopäisesti ettei niitä kestä. En kuitenkaan hyväksy että kissoja hylätään ja niitä otetaan hetken mielijohteesta.
Mun kissani eli sisäkissana 16-vuotiaaksi asti eikä kertaakaan tehnyt tarpeitaan muualle kun omaan hiekkalaatikkoon. Olisikohan johtunut siitä, että käytin korkealaatuista hiekkaa ja puhdistin laatkon aamuin illoin?
Vierailija kirjoitti:
Minä opin siistimmäksi ihmiseksi kahden kissan omistajana, päivääkään en vaihtaisi pois. Kissaa voi kouluttaa.
Totta. Minä koulutan nykyään vaan naapurin kissoja kun kuseksivat pitkin terassia.
Itseä ärsyttää eniten karvat. Muu ei niin haittaa.
Minulla on ollut kissoja läpi elämän mutta yksikään ei ole koskaan kuseksinut vaatteisiin tai paskonu muualle kun laatikkoon. Jotain mätää hiekassa tai laatikon puhtaudesta jos näin. Ja minun ruoka astiat ei kiinnosta ainoastaan vesi lasiin saattais olla osallistujia. Karvoja lähtee myös koirasta, pupusta ym eläin jolla karvapeite. Jos kissa on nuori se tottakai on aktiivinen tutustumaan joka päillään mutta kissaakin voi kouluttaa. Tylsistyneet kissat voi tehdä tuhoja.
Kissat eivät ole niin alistuvia ja miellyttämishaluisia kuin koirat, mutta kyllä kissoillekkin voi asioita opettaa. Pitkäjänteisellä ja johdonmukaisella koulutuksella epätoivottua käytöstä voi vähentää. Kyllä meidänkin kissat välillä on yrittäneet mennä pöydälle tai teroittaa kynsiä väärään paikkaan, mutta torumalla ja sallitun paikan osoittamisella siitä on päästy. Nykyään jos kissa yrittää mennä pöydälle, riittää että sanoo napakasti "ei!" ja kissa luopuu aikeistaan.
Ylipäätään tuntuu, että koiran ottamiseen suhtaudutaan vakavammin, ja on selvää että koira täytyy kouluttaa ja sen kanssa täytyy viettää aikaa ja lenkkeillä. Yhtälailla kissat tarvitsevat ihmiseltä aikaa ja virikkeitä. Jos kissa ei esimerkiksi pääse toteuttamaan metsästysviettiään, pitäisi omistajan huolehtia siitä, että aktiviteettejä on riitävästi. Kissoilla myös on selvästi tarve nousta ylös, eli jonkinlainen oma paikka, kiipeilypuu tms. on oikeastaan välttämätön. Muuten kissa kyllä varmasti pyrkii pöydille, kirjanhyllyyn ja muille korkeammille tasoille.