Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehtori kauhuissaan lähihoitajaopiskelijoiden tasosta, harjoittelijat kieltäytyvät tehtävistä tai käyttäytyvät aggressiivisesti: ”Heitä ei uskalla päästää työskentelemään oppilaidemme kanssa”

Vierailija
30.10.2018 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/1f1193ad-4e24-4e70-a2f8-469b45483816_u…

"Soveltuvuuskokeiden puute lähihoitajakoulutuksessa näkyy rehtorin mukaan harjoittelijoissa selvästi.

– Opiskelijoiden taso on niin heikko, ettei heitä uskalla päästää työskentelemään oppilaidemme kanssa.

Taso on laskenut viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana. Rehtori pelkää oppilasturvallisuuden puolesta, jos harjoitteluun tulevalla lähihoitajaopiskelijalla ei ole perustaitoja hallussa.

– Enkä nyt tarkoita pelkästään akateemisia taitoja.

Rehtorin mukaan osalta lähihoitajaopiskelijoista puuttuu arjen perustaidot: peseytyminen, pukeutuminen ja kyky sosiaaliseen kontaktiin.

Viime keväänä rehtori joutui keskeyttämään kaksi harjoittelua, koska opiskelijat eivät kyenneet suoriutumaan tehtävistään.

– Kun oppilaissamme on syvästi ja keskivaikeasti kehitysvammaisia lapsia, täytyy meidän olla varmoja, että heidän turvallisuutensa on taattu.

Moni harjoittelija ei rehtorin mukaan suoriudu mistään työtehtävistä itsenäisesti: saattavat istua yksin jossain tekemättä mitään, eivät tule töihin milloin pitää ja lähtevät kotiin miten sattuu.

– Ei käsitetä sitä, että nyt ollaan mukana työelämässä.

Rehtorin mukaan harjoittelijat kieltäytyvät annetuista tehtävistä tai jopa käyttäytyvät aggressiivisesti.

– Ei se toimi, että harjoittelija on yksi oppilas oppilaiden joukossa."

On tällä maalla kyllä kertakaikkisen "hieno" tulevaisuus! Jos Suomi ei vielä minunkaan vanhuudessani ole laillistanut eutanasiaa, niin sitten matkustan vaikka Sveitsiin armokuolemaan ennemmin kuin jään tuollaisten hoitajien käsiin!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpahan vaan, että sitä on saatu mitä on tilattu.

Vierailija
2/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin te-toimiston painostuksesta hakeutumaan lähihoitajaopintoihin, työttömyyskorvauksen menetyksen uhalla. Olin 49 vuotias, yt-neuvotteluissa irtisanottu, pitkältä uraltani media-alalta. Oli pakko käydä koulu, vaikka inhosin esim. vanhusten kanssa toimimista. En sovellu hoitotyöhön, inhosin koskettaa vanhuksia. He oksettivat minua. Kuitenkin valmistuin, tein pari sijaisuutta ja nyt olen työttömänä. Mitä järkeä? Miksi en saanut opiskella jotain muuta alaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonpahan vaan, että sitä on saatu mitä on tilattu.

Juuri näin. Meitä lähihoitajia on ensinnäkin parjattu iät ja ajat eikä meidän osaamiselle ole annettu minkäänlaista arvoa - paitsi kerran vuodessa juhlapuheissa.

Kaikesta on leikattu ja työntekijöitä ei ole kuunneltu päätöksiä tehdessä yhtään -> pätevät ja soveltuvat lähihoitajat kouluttautuvat kilpaa muille aloille/ muihin tehtäviin.

Lopputulos: otetaan kouĺuun ketä ikinä vaan satutaan saamaan. Koska ei kukaan täysjärkinen ja oman arvonsa tunteva näihin hommiin enää lähde!

Vierailija
4/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa näkymään se, kun työttömyystilastoja on pitänyt saada siivottua keinolla millä hyvänsä. Milloin alkaa tulemaan ruumiita tilastojen siivoamisen vuoksi?

Vierailija
5/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa alalla on kaikenmaailman hörhöjä. Kielitaidottomia ja te-toimiston käskystä pakolla koulutettuja ,täysin alalle sopimattomia. Täytyy toivoa, että kuolee alta pois, ennenkuin joutuu heidän armoilleen.

Vierailija
6/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin te-toimiston painostuksesta hakeutumaan lähihoitajaopintoihin, työttömyyskorvauksen menetyksen uhalla. Olin 49 vuotias, yt-neuvotteluissa irtisanottu, pitkältä uraltani media-alalta. Oli pakko käydä koulu, vaikka inhosin esim. vanhusten kanssa toimimista. En sovellu hoitotyöhön, inhosin koskettaa vanhuksia. He oksettivat minua. Kuitenkin valmistuin, tein pari sijaisuutta ja nyt olen työttömänä. Mitä järkeä? Miksi en saanut opiskella jotain muuta alaa?

Missä ja milloin te-toimisto on karenssin uhalla vaatinut johonkin tiettyyn ammattikoulutukseen osallistumista?

Vierailija
7/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan soveltuvuuskokeissa, jotka muistaakseni kestivät koko päivän ja koostuivat eri osatekijöistä, mm. Psykologin haastattelu, ryhmätyö, sekä mm. matemaattista- ja kielellistä osaamista mittaavat testit, karsiutuivat tehokkaamin alalle sopimattomat pois. Nyt on tullut tilanteita eteen, että ei esim. ymmärretä mitä raportilla puhutaan, vaan saatetaan toimia niin, että potilasturvallisuus vaarantuu.

Paljon on tullut vastaan myös päihde- ja mielenterveysongelmaisia hoitajia, joskus saa miettiä että meniköhän ne lääkkeet potilaalle.... tai sitten on sellaisia haamuja joita saa vetää perässään, oma- aloitteisuus puuttuu tyystin.

Onko vika koulutuksessa vai opiskelijoissa? Kouluksessa pitäisi korostaa työn fyysistä ja henkistä vaativuutta, konkretisoida työnkuva, enemmän käytännön harjoittelua ja olisi myös pystyttävä karsimaan jo koulutusvaiheessa ne opiskelijat jotka eivät pärjää harjoitteluissa.

Miksi kuvitellaan että työ jossa ollaan tekemisissä sairaiden, myös täysin hoitajien armoilla olevien ihmisten kanssa, soveltuisi kaikille?

Esitänkin tässä kysymyksen päättäjille: laittaisitko sinä päihde- tai mielenterveysongelmaisen , tai pakolla alalle koulutetun hoitajan hoitamaan äitiäsi tai isääsi, joka makaa puolustuskyvyttömänä sängyssä, eikä mahdollisesti kykene kertomaan saamastaan hoidosta kennellekään?

Vierailija
8/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
9/10 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija