Kaksoset vai mitä ihmettä tulossa??
Viikkoja nyt huimat 7+0, ja maha, nimenomaan nk. ylämaha pullottaa niin että mieskin päivittelee joka päivä että onpas sulla pakki!! Olen 170cm pitkä ja hoikka, normaalitilassa.
Tämä on neljäs raskaus, enkä muista että muilta olis tällainen ollut. edellisestä synnytyksestä on tasan 2v.
Oireetkin on olleet aika vähäiset kuten tavallista, muutamana viime päivänä kuvottanut milloin mitenkin. Poikkeuksellista on että rinnat eivät ole tippaakaan kipeät eivätkä myöskään yhtään turvonneet. Toisaalta kaksi edellistä raskautta sain tietää vasta rv 8, eli ei sillonkaan oireita juuri ole ollut.
Lähinnä mua ihmetyttää tämä ylämahan koko,
liekö jotain alkuturvotusta??
Olo on onnellinen, mutta silti kumman " nappaamaton" -- mikään ei oikein kiinnosta, ei edes syöminen, joka tavallisesti tuo jonkunlaista iloa elämään ;)
Nyt tulee syötyä kyllä, mutta se ei juuri mielialaan vaikuta.
tavallaan on kyse väsymyksestä, mutta ei ihan siitäkään,,,
msentunut en mitenkään koe olevani,,
kummallisia nämä hormoonimyrskyt!
Kommentit (6)
Minulla on ollut iso maha molemmissa raskauksissa jo ns. liian aikaisin. Esikoiselta vauvamaha pullahti todella näkyvästi esille rv 11, sen jälkeen raskaus oli selvää pässin lihaa kaikille, ketkä minut näkivät.
Tässä toisessa raskaudessa kaikki kävi vieläkin nopeammin... Eli alamahan turvotus alkoi rv 5, mutta toki se oli " vain" sitä turvotusta. Turvotus vain koko ajan lisääntyi, rv 6 jälkeen piti istuessa aukaista aina housut ja rv 8 en enää omiin housuihin mahtunut (mutta paino pysyi kyllä ihan samana). Rv 8+1 jouduin kertoa töissä, sillä en halunnut että ihmiset juoruaa/luulee mun lihoneen ;) Siitä noin viikko eteenpäin ja eräs työkaveri (jota en ollut viikkoon nähnyt) kiljaisi mut nähdessään: " Mitä ihmettä sulle on tapahtunut, siis mä en ole tiennyt että sä olet raskaana ja sulla on jo noin iso maha..." juu ja tosiaan rv 9+2 mentiin... Mahaa ei tosiaan siinä vaiheessa enää peitelty.
Nyt rv 15+2 ja olen tosi raskaana olevan näköinen. Siis tosi. Mahan koossa menen noin 5 viikkoa esikoista edellä (kuvista päätellen), silloin siis lopuss maha oli mahtava ja sain jo puolivälissä ihmetteleviä kyselyjä, että mitä, vieläkö muka niin kauan laskettuun aikaan.
Varreltani olen 168cm, normaalitilassa hoikka. Kohtu eteenpäin kallistunut. Niin ja yksi vauva siis molemmilla kerroilla kohdussa kasvamassa :)
Mulla oli jo vaikeuksia rv:12 piilotella masua kun se näkyi kaikille. Ensimmäistä odotin. Mulle todettiin noin raskausviikolla 8-9 yksi elävä sikiö ja toinen joka oli lopettanut kasvamisen johon alkuviikoille. Kehittymätön sikiönalku tuli verenvuotona pois rv:llä10. Ja toinen voi hyvin. Siitä ei päästy ikinä selvyyteen,että oliko niitä kaksi sikiön alkua vai tuulimuna ja raskaus yhtä aikaa.
Ylämasun turvotus tuli mulle jo ekalla kuulla raskaana ja siksi neuvolantäti luulikin,että mulla olis paljon enemmän viikkoja mitä mulla olikaan. Pahan olon tunne tuli jo paljon ennen plussatestiä. Rinnat turposivat ekan kolmen kuukauden aikana 3 kertaisesti.
Että sanoisin,että kaikki on mahdollista. Itse kävin yksityisellä ultrassa siksi tiesin tilanteen aikaisin.Meillä meinaan tarjotaan vain yksi ultra ennen rv:ta 22. Ja siinä kaikki. Voithan sinäkin käydä ultrassa jos epäilet kaksoisraskautta. Kannattaa käydä aikaisessa vaiheessa niin saa asianmukaista hoitoa kun tiedetään,että onkin riskiraskaus.
Tsemppiä sinne!
Lilli81 36+4
ja joka raskaus on alkanut näkyä edellistä aiemmin.
Esikoinen -01 ja kuopus -05, kolmannen LA oli 7.5.
Paino on palautunut molempien jälkeen samoihin lukemiin joten se ei ole tuohon mahan aiemmin näkymiseen minulla vaikuttanut.
Päivittelin asiaa jo tuolla joulukuisten pinossakin. Mulla vaikuttaa varmaan sekin, et esikoisen raskausajalta on jäänyt kiloja, eli en ole ollut ennen tätä raskautta " hoikka" kuten monet tässä pinossa kuvailivat itseään.. Toisaalta ongelmakohtani on aina ollut lantion seutu, ei niinkään maha, mut kaipa sitä ylimääräistä on vähän joka puolella. Tällä hetkellä näytän mielestäni taas lisää lihoneelta, ei kiva ei kiva :( Mut minkäs teet, ei tätä raskauttakaan haluaisi vielä tässä vaiheessa kaikille paljastaa, kun mennään jotain rv 7-8..
Oletteko kertoneet mahan myötä raskaudesta kaikille vai panttaatteko tietoa? Miten tän mahan enää kauaa peittää näillä t-paitakeleillä??
n77:Oletteko kertoneet mahan myötä raskaudesta kaikille vai panttaatteko tietoa? Miten tän mahan enää kauaa peittää näillä t-paitakeleillä??
[color=Blueviolet] vinkiksi:nyt on muodissa sellaiset smokkitopit missä on joustava osa rinnan kohdalla ja sitten rinnoista alaspäin on aika paljon väljyyttä. Niillä pystyy hyvin peittämään kasvavaa masua. Niitä on myynnissä sekä mammapuolella että ns.normaalipuolella. Ainakin HM:ssä. Niitä voi ihan hyvin pitää vaikka rentojen pellavahousujen kanssa.
Meillä viimeisimmät saivat tietää mun raskaudesta viime lauantaina. Raskausviikkoja 37. Pojat eivät olleet aikaisemmin muka huomannut. (siis miehen poikamies ystävät)Nyt niillä ei ollut enää epäilystäkään kun on viimeisillään raskaana. Itse kerroin lähimmille raskaudesta rv:llä 10 ja muille sitä mukaan kun alkoivat kyselemään,että olenko mahdollisesti raskaana. Normaalivaatteet sain tosiaan heittää nurkkaan jo ekalla kuulla kun olin raskaana. Turposin niin paljon.
Onnea odotukseen!
Lilli81 36+5
tässä raskaudessa maha on käyttäytynyt ihan kummasti. Jo 8+ viikolla täti arvasi, että olen raskaana juuri masun koon takia ja 13+ viikoilla en saanut vatsaa enää edes vedettyä sisään. Siinä vaiheessa kaikki jo duunissakin arvas, et jaahas pullat on uunissa, vaikka kuinka yritin piilotella. Nyt 20+4 ja ihmiset luulee, et äitiysloma alkaa ihan näillä nurkilla! Ja yks pienokainen siel masussa vaan on.
Varsinkin toi ylämahan pullottaminen oli tuttua mullekin tässä raskaudessa. Alkuun raskausmaha näkyi just noin, nyt se on jo ' normalisoitunut' . Heti kun kohtu alkaa kasvaa, se nostaa muuta mahaa ylöspäin ja minäkin olen ihan hoikka. Ainoastaan edelliset raskaudet on mahan suhteen tehnyt tehtävänsä, joten tämä oli nyt tulos.
Blues kera pikku kolmosen 20+4