Onko teidän mielestä kohtuutonta vaatia että teini ulkoilee päivittäin?
Meillä on aika vähän sääntöjä mutta yksi niistä on se että joka iikan on päivittäin pistettävä nokkansa ulos vähintään 20 minuutin ajaksi. Tänäänki aiheesta on käyty teinin kanssa kovaa keskustelua. Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko muilla samantapaista sääntöä vai onko se mielestänne tarpeeton tai kohtuuton?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä mitä ajattelit saavuttaa tuolla. Niin kun joku sanoikin, ei tuosta mitään elämänmittaista tapaa kuitenkaan tule, voi käydä juuri päinvastoin että alkaa vihaamaan ulkoilua. Mikset anna teinin päättää itse, haluaako mennä ulos vai ei? Kaikki ihmiset ei saa kiksejä ulkona käymisestä, itsekin lukeudun heihin. Olisi ollut todella ikävää, jos omat vanhempani olisivat pakottaneet ulos vastoin tahtoani.
Samoin minä en kaipaa koskaan ulos. Voisin elää täysin sisällä ja niin melkein teenkin. Muistaakseni olen kävellyt viimeksi ulkona kuukausi sitten. Kaupassa olen käynyt pari kertaa sen jälkeen autolla. Nautin kyllä ikkunan kautta luonnon katselemisesta, mutta ulos en halua. Onneksi et ole vanhempani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niitä harvoja maita, joissa kuvitellaan ulkona hengitettävän jotain ihan muuta ilmaa kuin sisällä. Teini voi ratkaista ongelman pukeutumalla lämpimästi ja avaamalla ikkunan. Siinä saa 20minuutissa raitista ilmaa riittämiin.
Mutta liikuntaa siinä ei kyllä saa.
- aloittaja
Niin? saako liikuntaa nojaamalla talon seinään?
Minkälainen terveydentila teillä on jotka ette koskaan ulkoile? Näin ehdoton ei tarvitsisikaan olla jos lapsi harrastaisi jotain mikä liikuttaa. Toki tiedostan senkin että hän voi sen 20 minuutin ajan vaikka seistä paikallaan mutta se on sitten hänen oma valintansa.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niitä harvoja maita, joissa kuvitellaan ulkona hengitettävän jotain ihan muuta ilmaa kuin sisällä. Teini voi ratkaista ongelman pukeutumalla lämpimästi ja avaamalla ikkunan. Siinä saa 20minuutissa raitista ilmaa riittämiin.
En tiedä, mistä Ap.n moinen sääntö on lähtöisin, mutta minusta on ihan tervettä odottaa, etten sanosii vaatia, että teini tekee muutakin kuin vain luuhaa päivän ajan sisällä....
Miksi? Entä jos teini lukee, koodaa, piirtää, tekee videoklippejä, rupattelee skypessä isoäidin tai brasilialaisen tuttunsa kanssa, leipoo, tekee ruokaa, ompelee, neuloo sukkaa, suunnittelee sisustustarroja... Kaikkiko tuo on sinulle luuhaamista?
Ja missä iässä pakkoulkoilun voi lopettaa? Tuosta kun ei seuraa mitään iloista ikiliikkujaa vaan aikuinen, joka välttelee ulkoilua viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen terveydentila teillä on jotka ette koskaan ulkoile? Näin ehdoton ei tarvitsisikaan olla jos lapsi harrastaisi jotain mikä liikuttaa. Toki tiedostan senkin että hän voi sen 20 minuutin ajan vaikka seistä paikallaan mutta se on sitten hänen oma valintansa.
-aloittaja
Viimeksi olin keväällä 40v-tarkastuksessa ja verikokeiden perusteella kuntoni on erinomainen. Voin hyvin, ei ole masennusta tai unettomuutta. BMI on 19 eli olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Erinomainen. Tai siis ulkoilen touko-elokuussa todella paljon ja loput vuodesta vain pakolliset kaupassa käynnit ja bussipysäkille kävelyt. Terveydentila ei muutu miksikään talven aikana, vaikka ulkoilut ovat minimissään
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Oikeasti, mieti nyt. Jo steini seisoo 20 min seinään nojaillen, niin mitä ihmeen väliä sillä on, että tekeekö sen siällä vai ulkona.
Minuakin yritettiin teinivuosina pakottaa ulkoilemaan. No istuin oven vieressä penkillä lukemassa kirjaa. Meillä piti olla oikein puoli tuntia. Eipä tullut ulkoilijaa minusta. Ulkoilu on syvältä 3/4 osaa vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
Olet ihan kujalla tämän homman kanssa. Jos terveysvaikutuksia haluat, niin pakota se teini liikkumaan, ei ulkoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
-aloittaja
En ole oikeastaan koskaan kipeä. Viimeisen 10 vuoden aikana kaksi poissaoloa töistä (kerran kuumetta, kerran koko perheen kaatanut oksennustauti). Siis kyllähän mä ulkoilen pakolliset (kävelen autolle, vien roskat, joskus pyöräilen kauppaan, haravoin yms) mutta varsinaisesti ulkoilun itsensä takia en mene juuri koskaan ulos. Viihdyn erinomaisesti sisällä.
Mun vanhemmat pakotti mut joka päivä ulos. Vaikka olisi ollut kuinka kylmä, satanut, jne... Jopa kipeänä jouduin menemään pihalle, vaikka vain seisomaan.
Tulos: nyt aikuisena oli pakko hankkia oma koira tai en lähtisi koskaan lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-aloittajaViimeksi olin keväällä 40v-tarkastuksessa ja verikokeiden perusteella kuntoni on erinomainen. Voin hyvin, ei ole masennusta tai unettomuutta. BMI on 19 eli olen normaalipainoinen.
Samoin minä olen normaalipainoinen. Koulusta eläkkeelle päästyäni (Inhosin sydämeni pohjasta välitunteja ja ulkoliikuntaa) en vapaaehtoisesti mene ulos. Sisällä teen koko ajan jotain, leivon, askartelen, siivoan, tapetoin, laulan, luen, silitän, ompelen, kirjoitan, voimistelen jne. Ja ihailen maisemaa ikkunan kautta.
No jaa, millainen lapsuus teinillä oli? Ulkoilitteko silloin? Harrastiko hän silloin? Sori mutta tuossa iässä on tosi vaikea saada teiniä aktivoitua yhtään mihinkään mihin hän ei ole jo lapsena tottunut.
En tiedä, lapseni on puolitoistavuotias.
On pieni ero, että liikkuuko ulkona 20 minuuttia vaiko ainoastaan ”on olemassa”, mutta ulkotiloissa. Valistamalla ja liikunnan hyödyistä kertomalla ap saisi teinin liikkumaan ilman pakkoa, mutta se vaatisi älliä ja viitsimistä. Siis asioita, joita ei ap:lta löytyne.
Tuollainen vaatimus tuossa muodossa on höntti. Minä pyysin juuri esim hakemaan kaupasta tietyn jutun. Siihen tuli mukava 2 kilsan reippailu. Eilen auttoivat pihalla. Usein leikittävät koiria tai pomppivat trampalla. Tuollainen pakkopulla on ankea ja tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen vaatimus tuossa muodossa on höntti. Minä pyysin juuri esim hakemaan kaupasta tietyn jutun. Siihen tuli mukava 2 kilsan reippailu. Eilen auttoivat pihalla. Usein leikittävät koiria tai pomppivat trampalla. Tuollainen pakkopulla on ankea ja tyhmä.
Tämä on hyvä.
Pelkkä ulkoilman hengittäminen kasvattaa kuntoa aika vähän.
Kiitti kaikille vastauksista!
Tämän lapsen kanssa liikkumaan motivoiminen on ollut hankalaa ihan alusta lähtien. Ollaan kokeiltu yhdessä ja erikseen vaikka mitä mutta hän ei ole innostunut mistään. Päätimme ette emme enää yritä löytää mieluista liikuntaharrastusta sillä ehdolla että hyötyliikkuu vähintään sen 20 minuuttia/päivä.
Useimmiten tuo 20 minuuttia täyttyy ihan itsestään esim. kauppa- ja koulureissuilla. Mutta välillä on näitä päiviä jolloin ei ole ns. pakko lähteä mihinkään. Mutta ehkä se ei olekaan niin vaarallista? Tämän keskustelun myötä ainakin harkitsen pipon löysäämistä.
-aloittaja
Olen ehkä vanhanaikainen mutta jotain viiraa ihmisellä päässä, jos ei koskaan ulkoile, ilman kännykkää vieläpä.
(Sadesää ja joku liikuntahalliharrastus tms.on asia erikseen)
Ulkoilun hyödyt:
-4 seinän sisältä lähteminen auttaa monesti pääsemään junnaavista asioista väljemmille vesille (jos ei ole avaran paikan tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa). Tietysti ne asiat ei ratkea siellä lenkillä, mutta eivät tunnu niin vaikeilta.
-ihminen on jo ihan liikaa etääntynyt luonnosta. No, betonierämaassa ja katujuoppojen keskellä ulkoilu varmaan onkin tuskaa. Mut jos nyt vaikka lähtisin ulos, olisi ulkona mitä upein tähtitaivas, luonnon äänet ja tuuli...nuo on rauhoittavia tekijöitä. Luonnolla on erittäin terapeuttinen vaikutus.
-Luonto sitäpaitsi on virikkeellisempi kuin mikään tietokonepeli. On se hullua, että ulkona on mitä ihmeellisin luonto, ja teini kattelee jotain Fortniten maisemia.
-Se on vaihtelua. En vaan tajua sitä joka on vaikka pari kk sisätiloissa, kun ulkona on avara maailma.
Alkaa huolettaa kun nykyteinien vanhemmat on ihan luonnosta vieraantuneita.
Eri asia. Hampaiden harjaus on välttämätöntä terveyden takia, ulkoilu ei ole.