Kyllä on pimeää ulkona, ja kellokin tulee vasta puol kuusi.
EI paljon enää huvita töiden jälkeen ulos lähteä. Onkohan talviajan puolustajat nyt tyytyväisiä?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
turhaan valitat. parin kuukauden päästä pimeetä tulee jo iltapäivällä, vaikka kellot olisivat kesäajassa.
Niin mutta jo tänään lokakuussa tuli pimeää iltapäivällä kun kelloja käännettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää, että pimeä tulee jo nyt. Just äsken totesin, että huomenna kotiin tullessa on jo pimeää, kun vasta puoli kuuden aikaan on kotona. Tätä sitten ensi kevääseen. Mielummin kesäaika kuin talviaika.
Talviaika on Suomen maantieteellinen aika. Kun aurinko on lähinnä taivaanrannan korkeinta kohtaa on kello Suomessa 12 talviaikaa. Siksi talviaika on oikea aika Suomelle.
En tiedä mistä aikakäsityksesi olet muodostanut, mutta tuossa esimerkkinä milloin Tampereella on ns. tähtitieteellinen keskipäivä.
No johan se on marraskuu tuloillaan, on jo aikakin että tähän aikaan on pimeää!
Jos kesäaika olisi talvella, pitäisi lapset lähettää pimeässä koulutielle ja pimeät koulumatkat lisääntyisivät. Päiväkotilapset ulkoilisivat aamupäivällä pimeässä.
Unihäiriöt lisääntyisivät, aamuheräämiset olisi vaikeita. Aamulla pitäisi herätä tuntia aiemmin kuin nyt.
Taidat olla kotona makaaja. Aamuherätykset on nyt helpompia vähän aikaa.
Vanha omenavaras ei ole moksiskaan! Ei väliä mikä aika on kunhan ei siirretä edestakaisin 👍
Mulla on sama ongelma. Haluaisin valoa sinne päivään mieluummin. Kouluun on aina pitänyt joka tapauksessa mennä pimeän aikaan, vaikka kelloja onkin siirretty taaksepäin ja sitten kun koulusta pääsi kolmelta, alkoi jo hämärtää. Monessa työpaikassa sama.
Mitä hyötyä on siitä että alkaa väsyttää jo viideltä kun on pilkkopimeää? Jos menen nukkumaan liian aikaisin, vaikka kymmeneltä, herään parin tunnin päästä, mutta kuitenkin olen koko illan väsyneessä sumussa jossa tekisi mieli vain torkkua.
Kesällä mulla ei ole mitään ongelmia nukkua, eikä väsytä keskellä päivää.
Kyllähän ainakin osa ihmisistä voi halutessaan jäädä nyt siihen kesäaikaan. Töihin jo seitsemäksi ja kolmelta ulos.
Ei varmaan kaikilla ole mahdollista, mutta osalla varmasti onnistuisi.
Talvi tulee ja tästä se pimeneminen alkaa. Talvella tulee vielä sekin aika kun aurinko alkaa laskemaan jo klo 14 ja pimeätä on jo kello 15:00.
Eli mitä ihmettä sä NYT valitat. Nosta toi älämölö sitten kun se aurinko oikeesti ei näyttäydy päivän aikana kun muutaman tunnin. Vaadi eduskuntaa tekemään asialle jotakin. Tuomaan vaikka kakkos auringon meille tonne taivaalle.
Venäjällä kokeiltiin parin vuoden ajan pysyvää kesäaikaa, mutta kansalaiset valittivat niin paljon pimeistä ja synkistä aamuista, että hanke peruttiin ja siirryttiin pysyvään talviaikaan, jolloin aamulla on valoisampaa ja illalla pimeämpää.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan tätä kaamosta, ja sitten se pitää vielä kelloa kääntämällä laittaa alkamaan tuntia aikaisemmin.
Missä sä asut, jos nyt on jo kaamos? Jossain jäätiköllä?
Talvella nyt vaan on pimeetä vaikka kello olis mitä.
Eikö teillä ole katuvaloja? Hommaa hyvät heijastimet ja otsalamppu niin voit ulkoilla.
Mua jotenkin huvittaa kitinä yhdestä tunnista. Tervetuloa tänne Inariin, kuukauden päästä aurinko ei nouse ollenkaan. Varmaan vetäisitte ranteet auki, koska sen jälkeen se pysyy horisontin alla noin 36 vuorokautta. Teillä on kolmelta hämärää ja koko elämä kaatuu. Tästäkin vuorokaudesta oli 16 tuntia pimeää.
Vierailija kirjoitti:
Talvella nyt vaan on pimeetä vaikka kello olis mitä.
Eikö teillä ole katuvaloja? Hommaa hyvät heijastimet ja otsalamppu niin voit ulkoilla.
Aamen. Mulla on ihan kauppareissuillakin tehokas otsalamppu, heijastinliivi ja joka raajassa heijastinnauha, pyörässä valot ja sen kylkiin vedetty heijastinteipit. Hyvin näen ja näyn.
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin huvittaa kitinä yhdestä tunnista. Tervetuloa tänne Inariin, kuukauden päästä aurinko ei nouse ollenkaan. Varmaan vetäisitte ranteet auki, koska sen jälkeen se pysyy horisontin alla noin 36 vuorokautta. Teillä on kolmelta hämärää ja koko elämä kaatuu. Tästäkin vuorokaudesta oli 16 tuntia pimeää.
Oisko vaikka niin, että tuo on mulle ja monelle muulle juurikin hyvä syy olla muuttamatta jonnekin Inariin, kun vituttaa jo ihan tarpeeksi että hämärtää kolmelta?
Odotan innolla kun joulukuussa on viideltä pilkkopimeää ja vielä kuitenkin pitäisi valvoa monta tuntia. Ja aamulla herätessäkin on pimeää.
Normaali ihmiseen kellojen siirto tunnilla ei vaikuta paskan vertaa. Talvella on suurin osa ajasta pimeää, deal with it. Tai muuta talveksi pois.
Vierailija kirjoitti:
EI paljon enää huvita töiden jälkeen ulos lähteä. Onkohan talviajan puolustajat nyt tyytyväisiä?
Kylläpä otat vähästä stressiä. Suomessa sentään infrastruktuuri on hyvä, ulkona valoja, kunnollisia teitä, hanasta tulee juotavaa vettä, taloissa lämmitys. Ja sinua nyt harmittaa kun hämärää tulee yksi tunti aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihmiseen kellojen siirto tunnilla ei vaikuta paskan vertaa. Talvella on suurin osa ajasta pimeää, deal with it. Tai muuta talveksi pois.
Talvella ja talvella! Mutta kun se hämärä alkaa jo elokuussa ja pitkin syksyä aikaisemmin, sama keväällä, jos siirrytään talviaikaan.
Olen oikein tyytyväinen :) Aamulla se valo kuuluukin olla, jaksaa lähteä töihin paljon virkeämpänä kun jo autolle mennessä alkaa sarastus. Oli ihan hirveää jo nämä muutamat vikat viikot kun aamulla ja koko työmatkan ihan pilkkopimeää.
Illalla se on ihan mukavaa vaan et on ajoissa apimeää, asettuu keho ajoissa lepotilaan ja helpommin nukahtaa. Ja ilaulkoilut koirien kanssa sujuu kuten kesäajallakin viime viikkoina pimeässä - minä kun en ole ihistyyppiä joka heti kotiin tultua jaksaisi pitkää lenkkiä lähteä vetämään. Kyllä se kesäaikanakin aurnko ehti laskemaan kun töistä kotiutui ja söi iltaruuan yms ennen iltaulkoilulle menoa. Sen puolesta ei siis minulla mikään muuttunut, eli nyt on paljon parempi - aamulla virkistyy heti töihin mennessä, kyllä päivän alku on se missä sitä valoa kaipaa eniten.