Lapsella ei ole kavereita möläyttelyidensä vuoksi
13v tyttö, ihana, fiksu ja kiltti, mutta möläyttelee kaikenlaista omaa ajattelemattomuuttaan. Sanoo asioita puhtaasti vitsinä, mutta vitsit menevätkin uusien kavereiden mielestä liian henkilökohtaisiksi ja kaverit kaikkoavat. Jännittää paljon tavatessaan uusia ihmisiä, ja hermostuksissaan päästelee sammakoita tuplasti enemmän. Tyttö on yrittänyt pyydellä anteeksi sanomisiaan, mutta kaverit eivät ole suostuneet antamaan uutta mahdollisuutta. Miten tällaisesta pääsee eroon? Miten opetan hänet ajattelemaan ennen kuin puhuu? Sydäntä särkee katsella toisen pettyvän aina uudestaan :(
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuollainen entinen möläyttelijä! Syynä juuri se etten osaa eläytyä muiden asemaan, as-piirteet ja kiusaaminen. Minua kiusattiin kaveripiirissäni ihan pienestä saakka ilman että edes tajusin sitä, ja kasvoin luulemaan että tuollainen möläyttely oli ihan normaalia. Kun muutettiin pois noista piireistä niin soppa oli valmis. Olin jatkuvasti puhutteluissa, enkä ymmärtänyt miksi.
Olen nähnyt noita tapauksia. Asperger viettää aikaa porukassa missä ihmiset kohtelee toisiaan rumasti, ja he omaksuvat nämä tavat. Tai sitten yrittävät matkia sarkastitsta huumoria, ja heittäytyvät todella törkeiksi. As-lapselle tulisi opettaa alusta pitäen mitä kaikkea ei pidä sanoa toisille, ja että kaikista ihmisistä ei kuulu ottaa mallia.
Tourette ei mahda mitään möläyttelyille, ne tulevat kun tulevat, ympäristön on vaan sopeuduttuva.
Ja sinä vaan ihmettelet vieressä ?
Opeta nyt lastasi vähän käyttäytymään ihmisten seurassa.
Niin ikäistensä kuin muidenkin.