Miten sopimukseen lasten huollosta? Olen asunut 8 kuukautta lasten kanssa uudessa kodissa,
isä tavannut lapsia harvakseltaan (kuten ennen eroakin) ja nyt kiristää sopimuksella, jossa lapset hänellä vuoroviikoin ja lisäksi aina kuukauden päätteeksi tutkittaisiin kuitteja ja tasattaisiin kulut. Eihän missään tällaista ole, eikö elatusmaksut määräydy jonkun laskurin mukaan ilman kulujen selvittelyjä? Eli isä ollut lasten kanssa hyvin vähän aiemmin, ainoastaan viikonloppuisin. Kaikki tässä liittyy vain mun kiusaamiseen - onko mitään tahoa, josta voisin saada apua? Mies tosiaan sanoin jo ennen lapsia, että jos hänestä aion ottaa eron, hän tulee vaikeuttamaan mun elämää kaikin tavoin.
Kommentit (46)
Sulle on jo kerrottu, että apua saat lastenvalvojalta ja oikeusaputoimistosta. Ota yhteyttä, jooko?
Ovatko lapset pyytäneet tavaroitaan isältään?
Voit myös tehdä nimettömän lastensuojeluilmoituksen lasten hyvinvoinnista, siksi, että lapset kaipaavat tavaroitaan, mutta eivät niitä saa. Tai pyydät ystävääsi tekemään. Opettajalle myös viestä, että sinulla ei ole varaa ostaa luistimia, suksia yms. ja isä ei niitä anna.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkoon on melkein suostuttava, ellei ole mitään painavaa syytä. Kuitteja ei tosiaan tarvitse tarkastella. Lastenvalvojan luona sovitte elareista ja siitä asumismuodosta, jos ette keskenään pääse sopuun, ja sun tapauksessa kannattaa, älä suostu itsellesi epäedulliseen sopimukseen.
Niin, että jos äiti ei saa irti lapsista tarpeeksi rahaa, niin kaikin keinoin koittaa hankaloittaa lasten ja isän suhdetta. Oi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi äiti, joka haluaa kynsin hampain pitää kiinni elatustue....siis sori lapsista.
Isällä on yhtälainen oikeus lapsiin, kuin sinulla. Lapsilla oikeus isään.
Äiti haluaa omat tavaransa, omat vaatteensa, lasten juhlakoristeet ja edes niitä ei isä anna. Yli puoli vuotta on mies ollut osallistumatta elatukseen, ja vielä tavannut lapsia vähän. Edes lasten tavaroita ei mies anna lapsille.
Miksi ihmeessä et suostuisi vuoroviikkoon? Yhteisiä lapsia ne ovat. Eivät sinun.
Vuoroviikkoasumista ei todellakaan suositella eikä oikeus sellaista määrää, jos vanhemmat ovat erimielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi äiti, joka haluaa kynsin hampain pitää kiinni elatustue....siis sori lapsista.
Äiti haluaa omat tavaransa, omat vaatteensa, lasten juhlakoristeet ja edes niitä ei isä anna. Yli puoli vuotta on mies ollut osallistumatta elatukseen, ja vielä tavannut lapsia vähän. Edes lasten tavaroita ei mies anna lapsille.
Älä nyt oikeasti viitsi. Lasten juhlakoristeet?
Miten aina näissä aloituksissa käy niin, että kun aapee ei saa toivomiaan vastauksia, niin hän alkaa lisäämään tarinaan kaikkea epäuskottavaa miehen haukkumista saadakseen sympatiat puolelleen.
Mihin ap hävisi? Lupaathan olla yhteydessä heti maanantaina oikeusaputoimistoon ja lastenvalvojaan?
Vinkkinä. Lastenvalvojalle mennessä ei tarvitse olla valmista sopimusta mukana. Sinne voi mennä ns. takki auki ja ilmoittaa asiakseen vaikkapa elatuksen. Kummallakin vanhemmalla on tulo ja meno tositteet mukana ja virkailija laskee elatuksen määrän. Jos mies ei suostu allekirjoittamaan sopimusta niin haet elatuksen oikeuden kautta. Lastenvalvoja osaa määrittää sinulle kuuluvan summan. Tässä on hyvä muistaa että kovin pitkältä ajalta et voi takautuvasti tukia periä jos et ole itse mitään tehnyt elatuksen saamiseksi.
Samalla periaatteella voi tapaamissopimustakin lähteä tekemään. On etusi että neuvottelussa on virkailija paikalla todistamassa jos neuvottelut eivät etene tai ole lapsen edun mukaisia. Jos miehellä on yhtään järkeä päässä niin hän ei viitsi pokkuroida sosiaalivirkailijan läsnäollessa. Toisaalta jos hän tietentahtoen tekee asioista hankalaa tai jättää tulematta paikalle, saat mahdollisia syitä hakea yksinhuoltajuutta kun mies ei suostu hoitamaan lasten asioita niin kuin ne kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroviikkoasumista ei todellakaan suositella eikä oikeus sellaista määrää, jos vanhemmat ovat erimielisiä.
Ei erimielisyys ole mikään syy sille, ettei ryhdyttäisi vuoroviikkosystemiin. Lähes kaikki eroparit ovat erimielisiä.
Onko mies alistanut sinua suhteenne ajan? Onko sinulla ystäviä? Läheisiä?
Voi olla, että jos soittaisit turvakotiin, niin saisit sieltä myös neuvoja noiden tavaroiden ym. suhteen. Aloita soittamalla oikeusaputoimistoon ja lastenvalvojalle heti maanantaina. Lisäksi soita poliisille ja kysy, miten pitäisi edetä omien tavaroidesi suhteen. Kerro lasten opettajille tilanne. Voit vaikka soittaa ja kysyä, että onko lapset reagoineet koulussa, kun perhetilanne on kaamea. Kaamea se on, jos sinä et edes saa omia tavaroitasi etkä lasten leluja yms.
Kerro tänne maanantaina, että mitä neuvoja sait. Kuulostat näiden pienten viestien perusteella siltä, että tarvitset tukea.
Kiitos kaikille vastauksista! Juu, olen kyllä ollut altavastaajana, kun mies koko ajan piinaa ja ahdistaa. Mutta kiitos teille, saan tukea ja neuvoja selvittää asiaa. 18 vuotta "alistettuna" ja uhattuna ja sitten lähdin tyhjän päälle. Vaatii multa vielä rohkeutta painaa päälle, mutta ihanaa on se, että voin päättää mun elämästä nyt. ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Juu, olen kyllä ollut altavastaajana, kun mies koko ajan piinaa ja ahdistaa. Mutta kiitos teille, saan tukea ja neuvoja selvittää asiaa. 18 vuotta "alistettuna" ja uhattuna ja sitten lähdin tyhjän päälle. Vaatii multa vielä rohkeutta painaa päälle, mutta ihanaa on se, että voin päättää mun elämästä nyt. ap
No mitä jos oisit lähtenyt ekan viikon jälkeen?
Sen sijaan hankit lapsia miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Öö 18 vuotta. Eli tajusit millainen mies oli jo kauan ennen lasten hankkimista. Päätit kuitenkin, että hänestä tulisi hyvä isä?
Vierailija kirjoitti:
Tsempit ja hatunnosto, että lähdit. Hyvä, että lapset eivät saa väärää kuvaa parisuhteesta.
Olen seurannut ystävää, joka on päässyt eroon alistavasta suhteesta. Hän sai paljon tukea myös esim. diakonilta. Diakoni meni hänen kanssaan tapaamaan mm. poliisia ja asianajajaa, kun oma rohkeus ei vielä riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä teit lapsia miehen kanssa, joka uhkaili ja alisti?
Vähemmän ihanaa lapsille, että äiti valitsi niille tuollaisen isän. Lapset tässä uhreja on. Tilanteessa tahtomattaan. Sinä olit aikuinen ihminen ja vastuussa valinnoistasi. Vastuussa myös siitä millaisen isän valitsit lapsillesi.
Tämä isä tuskin pitäisi kiinni sopimuksista. Etenkin ekat sopimukset kannattaa tehdä määräaikaisiksi ja katsoa rauhassa miten asiat sujuvat, sillä huonosta sopimuksesta on vaikea pyristellä irti ilman määräaikaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä teit lapsia miehen kanssa, joka uhkaili ja alisti?
Vähemmän ihanaa lapsille, että äiti valitsi niille tuollaisen isän. Lapset tässä uhreja on. Tilanteessa tahtomattaan. Sinä olit aikuinen ihminen ja vastuussa valinnoistasi. Vastuussa myös siitä millaisen isän valitsit lapsillesi.
Ihanaa miten naisten pitää aina olla vastuussa miesten kuspäisyydestä. Eikä kuspäiden tarvi muuttua kun on naisten vika. Ja täydellistä miestä ei nainen saa hakea ettei olis liian kranttu. Ja kun mies muuttuu vielä pahemmaksi niin sekin on naisen vika. Eikä sen kuspään. Ihan mahdoton yhtälö, ei ihme että naisia jättäytyy sinkuksi ihan vapaaehtoisesti, ja vielä nauttiikin elämästään. Ja sekin on väärin kuspäitten mielestä.
Miksi et antaisi isän kokeilla määräajan viikko-viikko systeemiä? Tahallaanko nyt sitten pitää vastustaa isän toivetta. Miten viikko-viikko vaihto on kiusantekoa?