Miten sopimukseen lasten huollosta? Olen asunut 8 kuukautta lasten kanssa uudessa kodissa,
isä tavannut lapsia harvakseltaan (kuten ennen eroakin) ja nyt kiristää sopimuksella, jossa lapset hänellä vuoroviikoin ja lisäksi aina kuukauden päätteeksi tutkittaisiin kuitteja ja tasattaisiin kulut. Eihän missään tällaista ole, eikö elatusmaksut määräydy jonkun laskurin mukaan ilman kulujen selvittelyjä? Eli isä ollut lasten kanssa hyvin vähän aiemmin, ainoastaan viikonloppuisin. Kaikki tässä liittyy vain mun kiusaamiseen - onko mitään tahoa, josta voisin saada apua? Mies tosiaan sanoin jo ennen lapsia, että jos hänestä aion ottaa eron, hän tulee vaikeuttamaan mun elämää kaikin tavoin.
Kommentit (46)
Vuoroviikkoon on melkein suostuttava, ellei ole mitään painavaa syytä. Kuitteja ei tosiaan tarvitse tarkastella. Lastenvalvojan luona sovitte elareista ja siitä asumismuodosta, jos ette keskenään pääse sopuun, ja sun tapauksessa kannattaa, älä suostu itsellesi epäedulliseen sopimukseen.
Kannattaa kysellä apua lastenvalvojalta, jos uskot, että voisitte saada siellä järkevän sopimuksen aikaiseksi. Muussa tapauksessa oikea osoite olisi varmaankin oikeusaputoimisto tai huoltajuusasioihin erikoistunut lakimies.
Paljon tsemppiä! Olen itse juuri eroamassa miehestä, joka on myöskin ottanut tavoitteekseen tehdä minun elämästi helvettiä, koska en halunnutkaan alistua piiaksi hänelle lapsen saamisen jälkeen, joten tiedän, miten rankkaa se on.
Oletteko jo käyneet lastenvalvojalla? Asutteko samassa kunnassa tai kaupungissa eli voisiko lapset edes käydä koulua toisezta kodista?
Anna uhkailla. Jos ette pääse lastenvalvojslla sopuun niistä elareista, niin sitten viet asian oikeuteen. Etävanhempi joutuu maksamaan omat asianajajan kulut elatusasioissa. Elatus kun on lapsen etu.
Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja oikeusaputoimistoon.
Miten niin monet pelkää tuollaisia tyhjiä uhkauksia?
Vuoroviikkoasumista ei kyllä suositella jos puolisot erimielisiä. Tämä on sosiaaliviranomaisten kanta.
Elatusmaksut maksetaan ilman kuittirallia.
Ota yhteys lastenvalvojaan. Sekä elatus että tapaamiset pitää tarkasti sopia.
Onko mies tavannut lapsia joka viikko koko viikonlopun vai vähän aikaa joskus viikonloppuisin?
Joo, minusta mulla ei muuta vaihtoehtoa kuin viedä oikeuteen, Lastenvalvojalle pitäisi olla sopimus esittää, joka siellä hyväksytään. Olen tosiaan asunut 8 kuukautta lasteni kanssa muualla, lasten isä ei anna mitään lasten tavaroita meille eikä tietenkään esim. halloween-koristeita - olen järjestänyt jo monena vuonna partyt lapsille ja kavereille ja meillä oli pieni laatikko rekvisiittaa varten. Mitään tavaroista en ole saanut uuteen kotiimme, kaikki lasten tavarat ovat hänellä eikä halua niitä antaa.
Ei ole pakko suostua ja mikäli susta ei olisi lasten edun mukaista niin et vaan tee sellaista sopimusta. Mies voi sitten halutessaan hakea oikeuden kautta vuoroasumista, myöntävät sitten jos katsovat sen lasten edun mukaiseksi. Saat silloin oikeusavustajan ja esittää oman ehdotuksesi lasten tapaamisista.
Vierailija kirjoitti:
Joo, minusta mulla ei muuta vaihtoehtoa kuin viedä oikeuteen, Lastenvalvojalle pitäisi olla sopimus esittää, joka siellä hyväksytään. Olen tosiaan asunut 8 kuukautta lasteni kanssa muualla, lasten isä ei anna mitään lasten tavaroita meille eikä tietenkään esim. halloween-koristeita - olen järjestänyt jo monena vuonna partyt lapsille ja kavereille ja meillä oli pieni laatikko rekvisiittaa varten. Mitään tavaroista en ole saanut uuteen kotiimme, kaikki lasten tavarat ovat hänellä eikä halua niitä antaa.
Minkäikäiset lapset?
On kai simulla todisteet siitä, ettei halua lasten tavaroita antaa?
Oletko saanut omat tavarasi?
Oisit ottanu ne lasten tavarat mukaan kun muutit. Kas kun ne ovat lasten omaisuutta, eivät sinun tai miehesi.
8 ja 12 v. En ole saanut omia tavaroita enkä lasten tavaroita, miehen mielestä ne kuuluvat osituksen piiriin. Eli aloitin elämäni tyhjästä 8 kk sitten, hän ei ole maksanut mitään kuluja ja ei myöskään antanut lasten leluja tai minun henkilökohtaisia tavaroita (toki riistin sinä yhtenä iltana mitä hoksasin omista työvaatteistani).
Miten sä annat kävellä itsesi yli noin törkeästi??? Miksi et ole aikaa sitten varannut aikaa lastenvalvojalle? Tai hoitanut elatusmaksuja vaikka oikeuden kautta? Tai hakenut tavaroitasi?
Jos mies ei anna tavaroita, ilmoita poliisille varkaudesta.
Onko lapsilla passeja tai pankkitilejä?
Jos ei ole niin tekstiviestitse pyyntöä, että lapsille dellaiset hankittaisiin. Jos aikoo olla hankala, niin ei tietenkään anna. Näin saat todisteita siitä, ettei yhteistyö suju. Samoin niistä tavaroiden pyytämisistä tekstiviestitse pyynnöt, jotta saat todisteet.
Ei siis sen takia, että hankaloittaisit lasten elämää, vaan siksi että todellakin tarvittaessa saisit todisteet siitä, että vuoroviikkovanhemmuus ei toimisi.
Miehellä ei ole mitään oikeutta pitää sinun tavaroita. Nyt on pakko kysyä, miksi et hoida omia ja lasten asioita vaan annat ukon pomputella?
Toki nyt mietin, että olisi pitänyt silloin joku päivä päiväsaikaan organisoida muuttoa salaa, että olisin saanut meille välttämättömiä tavaroita ja muistoja mukaan. Mutta kun 9kk sitten ilmoitin haluavani erota, hän kyttäsi 24/7 kotona, joten silloin oli jo liian myöhäistä muuttaa rakkaita tavaroita. Eli mun olisi pitänyt siirtää välttämättömiä tavaroita muualle jo ennen kuin ilmoitin halustani erota.
Vierailija kirjoitti:
8 ja 12 v. En ole saanut omia tavaroita enkä lasten tavaroita, miehen mielestä ne kuuluvat osituksen piiriin. Eli aloitin elämäni tyhjästä 8 kk sitten, hän ei ole maksanut mitään kuluja ja ei myöskään antanut lasten leluja tai minun henkilökohtaisia tavaroita (toki riistin sinä yhtenä iltana mitä hoksasin omista työvaatteistani).
Sinähän voit sitten ottaa itsellesi miehen vaatteet, koska nekin varmaan sitten kuuluvat osituksen piikkiin... Ja jos miehellä on sinun tavarasi, niin sinulle kuuluu miehen tavarat.
Kai olet noista asioista jo ollut yhteydessä poliisiin ja asianajajaan? Ja olet käynyt ehkä yhteisten ystävien kanssa hake.assa niitä lasten tavaroita ja omia tavaroitasi?
Vierailija kirjoitti:
Toki nyt mietin, että olisi pitänyt silloin joku päivä päiväsaikaan organisoida muuttoa salaa, että olisin saanut meille välttämättömiä tavaroita ja muistoja mukaan. Mutta kun 9kk sitten ilmoitin haluavani erota, hän kyttäsi 24/7 kotona, joten silloin oli jo liian myöhäistä muuttaa rakkaita tavaroita. Eli mun olisi pitänyt siirtää välttämättömiä tavaroita muualle jo ennen kuin ilmoitin halustani erota.
Soititko ystäviä, sukulaisia tai poliisia paikalle, kun lähdit?
Vuoroviikkoasuminen vaatii aina sen, että molemmat vanhemmat sitä kannattavat. Mikään oikeus ei määrää vuoroviikkoja, jos toinen vanhempi vastustaa.
Vuoroviikkoasuminen vaatii, että vanhemmilla on saumaton yhteistyö.
Nyt heti oikeusaputoimistoon ja lastenvalvojalle ja sassuin! Tavarat kotiin, elatus ja tapaamiset kuntoon. Heti.
Vierailija kirjoitti:
isä tavannut lapsia harvakseltaan (kuten ennen eroakin) ja nyt kiristää sopimuksella, jossa lapset hänellä vuoroviikoin ja lisäksi aina kuukauden päätteeksi tutkittaisiin kuitteja ja tasattaisiin kulut. Eihän missään tällaista ole, eikö elatusmaksut määräydy jonkun laskurin mukaan ilman kulujen selvittelyjä? Eli isä ollut lasten kanssa hyvin vähän aiemmin, ainoastaan viikonloppuisin. Kaikki tässä liittyy vain mun kiusaamiseen - onko mitään tahoa, josta voisin saada apua? Mies tosiaan sanoin jo ennen lapsia, että jos hänestä aion ottaa eron, hän tulee vaikeuttamaan mun elämää kaikin tavoin.
Kiristää sillä, että haluaa tavata enemmän lapsiaan! Mitä ihmettä. Hienoahan tuo on.
Sinä vain vastustart sitä, koska et halua lähivanhemman tukimuodoista.
Häpeä! Ajattele lasten etua.
Ja kaikki nyt tyhmiä sanovat erotessa.
Kyllä sä ne tavarat saat takaisin, kun poliisin avustuksella käyt hakemassa. Teet rikosilmoituksen, jos et saa tavaroitasi muuten.
Mikä sua, hyvä ihminen vaivaa? Miksi et pidä puoliasi? Mikset hoida lasten elatusmaksuja kuntoon ja tapaamisia?.
Mikä ongelma kulujen tasaamisessa on? Ja jos lapset vuoroviikoin, niin elareita ei tartte maksaa, koska kulutkin menevät puoliksi, varsinkin kun tasaatte ne kuun lopussa. Oikeudenmukainen ratkaisu. Luultavasti miehelläsi ei ole hajuakaan lasten menoista ja luulee pääsevänsä halvemmalla...