Kenelle AMK-tutkinto on saavutus?
Taso ei ole koskaan ollut kovin kummoinen ja koulutuksen läpäisee helposti lähinnä olemalla hereillä oppitunneilla.
Kommentit (59)
Ihmiselle, joka haluaa saada tutkinnon haaveilemaltaan alalta, vaikka elämä yrittäisi laittaa hanttiin.
Minulle. Olen 42v.ilman mitään koulutusta.
Minulle. Olen jo vanhempi ja opiskelen työn ohella. Viimeisimmästä koulutuksesta on yli 20 vuotta, en ole käynyt lukiota ja on todella vaikeaa välillä.
No kyllä minulle todellakin on saavutus, olen jopa työllistynyt alalle jota opiskelen, vaikka en ole ihan vielä valmistunut. Niin eikö se nyt ihan saavutus ole?
No en tiedä onko saavutus vai ei mutta sairaanhoitajaksi halusin ja suomessa pätevyys siihen saadaan ammattikorkeasta. Kyllä meiltä aika paljon opiskeluaikana vaadittiin tosin olen huomannut ja kuullut, että nykyään koulutus on mennyt aika lällyilyksi. Lähiopetus vähäistä, tentit ovat vain vitsi ja taso yleisesti laskenut.
Heh, mulle yksi maisteri kerran leukaili miten kävi vaan tenteissä.
Vierailija kirjoitti:
Taso ei ole koskaan ollut kovin kummoinen ja koulutuksen läpäisee helposti lähinnä olemalla hereillä oppitunneilla.
Mihin perustat väitteesi?
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla siis..
Olen käynyt amk:n ja nyt yliopistossa. Toistaiseksi ero tehtävien määrässä. Yhtään mikään vaikeaa ei ole ollut nyt syksyn aikana. Tietotekniikka, luonnontieteellinen. Varmaan matikassa tulee jotain vaikeampaa, mutta ainakin nämä alkuvaiheen johdatuskurssit on tasan yhtä lässyjä kuin amk:ssa, vain tehtäviä, joilla voi parantaa arvosanaa, on enemmän. Amk:ssa oli tehtäviä, mutta niillä ei voinut parantaa arvosanaa, vaan ne piti tehdä, että yleensä sai arvosanan tai arvosana pienentyi, jos ei tehnyt. Mutta määrällisesti yliopistossa on enemmän ja tieteellistä kirjoittamista ei amk:ssa ollut. Tosin olen toistaiseksi kirjoitellut ihan jotain lässyn lässyä ja etsinyt jotain lähteitä. Ei noista täysiä pisteitä saa, mutta tyyliin 7-8/10, parin tunnin työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla siis..
Yliopistolla on paino onneksi muualla kuin lähiopetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt amk:n ja nyt yliopistossa. Toistaiseksi ero tehtävien määrässä. Yhtään mikään vaikeaa ei ole ollut nyt syksyn aikana. Tietotekniikka, luonnontieteellinen. Varmaan matikassa tulee jotain vaikeampaa, mutta ainakin nämä alkuvaiheen johdatuskurssit on tasan yhtä lässyjä kuin amk:ssa, vain tehtäviä, joilla voi parantaa arvosanaa, on enemmän. Amk:ssa oli tehtäviä, mutta niillä ei voinut parantaa arvosanaa, vaan ne piti tehdä, että yleensä sai arvosanan tai arvosana pienentyi, jos ei tehnyt. Mutta määrällisesti yliopistossa on enemmän ja tieteellistä kirjoittamista ei amk:ssa ollut. Tosin olen toistaiseksi kirjoitellut ihan jotain lässyn lässyä ja etsinyt jotain lähteitä. Ei noista täysiä pisteitä saa, mutta tyyliin 7-8/10, parin tunnin työstä.
Niin ja ennen kuin kukaan tulee arvostelemaan, kirjotusasuun on käsketty käyttää lähinnä huomiota palautteessa.
Mulle, Chemical Engineering enkuksi oli hyvä koulutus. Opiskelin sen jälkeen vielä kemian maisteriksi ulkomailla, mutta olen täysin toisella alalla duunissa. Parasta oli perustaitojen vankka oppiminen, osaan vääntää exceliä miten vaan, ja tajuan data-analyysin perusteet ja osaan kirjoittaa sujuvasti.
Maisterintutkinnollani en ole tehnyt mitään, mutta se oli helppoa kun perusasiat olivat vahvasti hanskassa. Ja opiskelu oli kivaa ja haastavaa, en yhtään kadu yliopistovuosiani. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla siis..
Yliopistolla on paino onneksi muualla kuin lähiopetuksessa.
Juu kyllä sen siitäkin tyypistä huomasi. Kenkää sitten saikin.
Minulle, teknisen alan AMK-tutkinto on ihan hitosti vaikeampi saavutus kuin mikään, mikä yliopistossa on tähän mennessä tullut vastaan. Yliopistossa vitosia (humanistinen ala) saa suunnilleen vahingossakin kun osaa kirjoittaa, AMK:ssa piti oikeasti osatakin.
Sisäänpääsy tämän alan opintoihin on se suurin saavutus (sisäänpääsyprosentti kaikista hakijoista yleensä reilusti alle 10%, usein lähempänä 5%). Itse opiskelu ja tutkinto oli aika peruskauraa. Eli joo, samaa mieltä aloittajan kanssa, jos kirjaimellisesti otetaan.👍🏼
Minä olen diplomi-insinööri ja sairaanhoitaja ja opiskellut tuossa järjestyksessä (joo, vian ei tarvitse olla iso, kunhan se on päässä, vaihdoin raskaampaa työhön, jossa palkka puolet entisestä.) Koin sairaanhoitajan koulutuksen paljon raskaammaksi ja enemmän työtä vaativaksi. Teekkarina riitti, että lukaisi prujun ennen tenttiä, ehkä harkoissa kävi lisäksi kurssista riippuen. Sairaanhoitajaksi piti istua tunneilla, käyttää törkeästi aikaa Moodle-materiaaleihin, lukea jopa kirjoja ja lisäksi vuosi palkatonta harjoittelua.
Toki mainittakoon, että matematiikka, fysiikka yms. ovat aina olleet minulle helppoja, jotkut varmasti tekivät teekkareina koulun eteen enemmän töitä.
Tällaiselle semilaiskalle ja huonomuistiselle se oli kelpo saavutus. Sitten alallani on muista kyvyistä täysin kiinni urakehitys eli koulutus on riittävä, eikä enempään olisi ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Jaahans, AMK dissaaja jälleen koneen äärellä. Sama levy ollut päällä jo useamman vuoden. Mistä moinen katkeruus ja kateus kumpuaa?
Mulla on alla korkeakoulututkinto, nyt teen alan vaihtajana AMK-tutkintoa.
Kyllä mua ainakin välillä naurattaa tuo vaatimustaso. Menin ekaan tenttiin työtilanteeni vuoksi todella puutteellisesti lukeneena - siis todella. Olin käyttänyt tenttikirjaa lähteenä ekaan kirjalliseen työhöni ja minulla oli aavistus siitä aiheesta mitä kysyttiin. Loput meni ihan yleissivistyksellä ja elämänkokemuksella.
Sain tentistä 4/5 ja tiedän monta kurssikaveria jotka reputtivat tentin vaikka olivat lukeneet kunnolla. En vaan tajua.
Sama on jatkunut. Pyrin yleensä tekemään opiskeluasiat tekemään hyvin, mutta olen täysoäiväisesti töissä samalla, niin kiireisinä aikoina on pakko tinkiä. Tenteistä saa ihan vaan otsikot silmäilemällä vähintään kakkosen, jos on mitään elämänkokemusta. Kirjallisiin töihin panostin aluksi ihan hulluna, koska asetin kriteerit yliopiston vaatimuksiin. Mutta tuolla saa viitosen aika keskinkertaisella työllä.
Uskon, että ihmiselle joka ei ole koskaan muuta opiskellut, AMK voi olla saavutus ja tuntua vaikealtakin. Mutta esim. tenteistä, joissa pääsisi läpi ihan vaan sillä, että olisi jotain edes kuunnellut lähiopetuksen pakollisilla tunneilla.
Toki se, että opiskelen sosionomiksi (aikaisempi KTM) vaikuttaa varmasti. Ehkä jotkut insinöörialat olisivat vaativampia? Tai sairaanhoitaja?
Minulle.