Luetellaan ärsyttävimpiä murresanoja tai murreilmaisuja tai vastaavia
Top 3 on ehdottomasti tässä:
1. Ne, jotka sanovat hernekeitto eikä hernekkeitto
2. Jyväskyläläisten ala-asteluokkien nimitykset
3. Helsinkiläisten tapa käyttää verbin perusmuodon tilalla virheellisesti 3. persoonan muotoa: "mä en osaa pelaa tätä"
Kommentit (56)
Ketä-sanan käyttö kuka-merkityksessä.
No se ketä-sanan käyttö, kun pitäisi sanoa kuka.
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko vähän viintä?
Miksi pilkkaat nuolikoteloharrastajia?
Vierailija kirjoitti:
3. Helsinkiläisten tapa käyttää verbin perusmuodon tilalla virheellisesti 3. persoonan muotoa: "mä en osaa pelaa tätä"
Luulin pitkään, että Hesaäijän kappale, Sauna lämpee, on vain huonoa riimitystä mutta ilmeisesti tsadissa puhutaan ihan oikeasti noin.
Tissiviski, masuasukki ja kuukkiluokkalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko vähän viintä?
Miksi pilkkaat nuolikoteloharrastajia?
Jaa, mä en pilkkaa tässä ketään, vaan ärsyttää lähisukulaiseni, joka sanoo näin.
Tule sieki kellekkamessuille Rovaniemelle. Ota sie kaverikin mukhan. Arvoma kaikkien tulijoithen kesken kelekan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin pitkään, että Hesaäijän kappale, Sauna lämpee, on vain huonoa riimitystä mutta ilmeisesti tsadissa puhutaan ihan oikeasti noin.
Tuo ei ole sama asia. Tuossahan nimenomaan kuuluisikin olla 3. persoonan muoto eikä perusmuoto. Siinä on vain käytetty muuten kummallista (vanhaa?) muotoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hernek?
Ei mikään, mutta Suomen kieliopin mukaan se kahdentuu lausuttaessa.
Kuulemani mukaan näissä sanoissa on aiemmin ollut konsonantti perässä, mutta se tulee nykyään näkyviin vain yhdyssanoja äännettäessä.
Mie sie miulle siulle miun siun
Aina saa oksennuksen nousemaan kurkkuun.
Muutenkin ärsyttää ihmiset jotka kirjoittaa murresanoilla.
Solepokamikhän.
Vasta äsken kuulin murresanan mokkapaloista, masaliisa. Voi kettu että on ärsyttävä sana! Jos joku tuttava käyttäisi tuota sanaa, laittaisin välit poikki heti.
Nuin