Yhden lapsen suosiminen
Minulla ei vielä ole omia lapsia, mutta olen pöyristynyt seuratessani ystävieni lapsiperhearkea. Huomaan selkeästi, että äideillä näyttää olevan yksi kullanmurunen ketä he suosivat ja ylistävät. Miesystäväni perheessä tulevan anoppini suosiminen on lähtenyt mielestäni jo lapasesta. Hän puhuu yhdestä perheen lapsesta taukoamatta. Hän kehuu hänen valintojaan ja kaikkea mitä hän tekee. Lisäksi hän käy tämän suosikkinsa kotona (asuu eri paikkakunnalla) enemmän kuin muiden lastensa jotka asuvat lähempänä.
Kertokaas mammat nyt ihan näin anonyyminä käsi sydämellä, onko yksi lapsistasi rakkaampi ?
Kommentit (3)
Minun vanhempani ovat aina suosineet perheemme nuorimmaista. Hän on saanut pelit ja vehkeet ja me kaksi muuta olemme todellakin tästö katkeria. Mielestäni vanhemmat eivät saa näyttää eriarvoista rakkauttaan lapsille. Ajatelkoot hiljaa mitä ajattelevat.
Taas yksi lapseton arvostelemassa lapsellisia. Eikö eilinen riittänyt.
Yleensä äidit ja isät suosivat lasta joka muistuttaa itseään tai kenen kanssa synkkaa, ihan kuin muissakin ihmissuhteissa. Pienen lapsen suosimisessa kyse voi olla myös esim siitä että ns.helppoa lasta on helppo rakastaa. Jos lapsi on kovin vaikea, vanhemmat ennemminkin vain väsyvät ainaiseen tappeluun ja unohtavat ajatella lapsesta myös positiivisesti.
Eli vastaisin näin kahden muksun äitinä, että hiljaa "suosimme" mieheni kanssa molemmat eri poikaa. Minä esikoista, koska meitä yhdistää musiikkiharrastus ja rauhallinen luonne. Mieheni "suosii" meidän nuorempaa poikaa, joka harrastaa mieheni tavoin jalkapalloa. Suosiminen meillä rajoittuu siis siihen että koemme lapsen kanssa jotain yhteistä. Silti rakastan molempia lapsiani, ja miehenikin rakastaa, yhtä paljon. Tämän voin sanoa käsi sydämellä.