Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatöissä olevat mammat HOX!

Vierailija
26.10.2018 |

1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina?
2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä?
3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa?
4. Luetko uutisia työajalla? Käytkö facessa?
5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään?
6. Kuinka jaksat?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin valtiolla "asiantuntijat" on kiertonimitys avustavalle henkilöstölle (sihteerit, ict-tuki ym.).

Olen töissä valtiolla ja sihteeri = asistentti, ei suinkaan asiantuntija. Ja ict-tuki on ict-tuki tai suunnittelija.

Meillä on sitten eri tavalla, valtiolla minäkin.

Vierailija
22/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viestintäpäällikkö pörssiyhtiössä, kolmen pienen lapsen äiti myös. En ehdi tekemään töitä työajassa. Yleensä teen ylitöitä 1-2 h päivässä. Osavuosikatsausta ennen työpäivät venyvät. Menin yhtenä päivänä töihin klo 8.30 ja lähdin seuraavan vuorokauden puolella klo 1.30. Menin kotiin, nukuin levottomasti 2-3 h ja heräsin aamulla julkistamaan tuloksen.

Ylitöitä saa liukuman puitteissa tehdä 40 h, 60 h jälkeen tunnit ei kirjaudu vaan menevät hyväntekeväisyyteen. Olen tehnyt useamman viikon verran tunteja yli, vaikka virallisestihan esim klo 22 asti kestävä palaveri olisi ylityötä.

En enää jaksa valittaa. Aiemmin siitä tuli kamala show, jossa osaamiseni ja työtahtini vaan kyseenalaistettiin. Esimies on se, joka johdolta saa kiitokset hyvin hoidetuista töistä. Kollegat pitävät tiukasti kiinni siitä, etteivät tee minuttiakaan ylitöitä eli jeesaa. Onneksi olen pitkällä rekrytointiprosessissa toiseen työpaikkaan toiseen taloon. Liika on liikaa.

Ok, eli kollegasi pitävät työajoista kiinni, sinä et ja sitten olet marttyyrina. Teitä on nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viestintäpäällikkö pörssiyhtiössä, kolmen pienen lapsen äiti myös. En ehdi tekemään töitä työajassa. Yleensä teen ylitöitä 1-2 h päivässä. Osavuosikatsausta ennen työpäivät venyvät. Menin yhtenä päivänä töihin klo 8.30 ja lähdin seuraavan vuorokauden puolella klo 1.30. Menin kotiin, nukuin levottomasti 2-3 h ja heräsin aamulla julkistamaan tuloksen.

Ylitöitä saa liukuman puitteissa tehdä 40 h, 60 h jälkeen tunnit ei kirjaudu vaan menevät hyväntekeväisyyteen. Olen tehnyt useamman viikon verran tunteja yli, vaikka virallisestihan esim klo 22 asti kestävä palaveri olisi ylityötä.

En enää jaksa valittaa. Aiemmin siitä tuli kamala show, jossa osaamiseni ja työtahtini vaan kyseenalaistettiin. Esimies on se, joka johdolta saa kiitokset hyvin hoidetuista töistä. Kollegat pitävät tiukasti kiinni siitä, etteivät tee minuttiakaan ylitöitä eli jeesaa. Onneksi olen pitkällä rekrytointiprosessissa toiseen työpaikkaan toiseen taloon. Liika on liikaa.

Ok, eli kollegasi pitävät työajoista kiinni, sinä et ja sitten olet marttyyrina. Teitä on nähty.

Jaa, he tekevät erilaista työnkuvaa. Minä saa satavarmasti potkut, jos päätän, että en osallistu työnantajan määräämään iltapalaveriin ja sen jälkeen tee muutoksia aamulla julkaistavaan tiedotteeseen. Jokainen tämän alan hommia tajuaa mistä kyse. Edellisissä duuneissa vaan nämä työt on jaettu. Meillä yksi ihminen tekee sen, mitä muissa firmoissa 2-3 henkilöä. Mutta kuten sanottua, pian tämä on historiaa.

Vierailija
24/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viestinnän asiantuntija isossa kans pörssiyhtiössä.

Vierailija kirjoitti:

1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina?

- En ehdi. Pyrin pitämään vapaana.

2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä?

- Ei ole kahvitaukoja. Saatan hakea rahkan ja syödä koneen äärellä.

3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa?

- Kyllä. Pakko lapsen kanssa ainakin. Olen myös JoJo, joten niitäkin viestejä tulee pitkin päivää.

- Luen Hesarin työmatkalla, uutisia vaihtelevasti - joskus lepuutan hetken ja käyn somessa. Safkiksella sitten sometan paljon, jos pääsen yksin syömään.

5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään?

- Ei. Ei kuulu töihin.

6. Kuinka jaksat?

- Vähän kiikun kaakun. Aloitin tässä työssä vähän aikaa sitten ja nukun huonosti. Työ on ihonalainen, tulee uniin ja päälle vielä vvt

Vierailija
25/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tk-lääkäri. Ylitöitä saisi tehdä vaikka kuinka, jos meinaisi kaikki asiat hoitaa ihanteellisesti. Lapset on vain pakko hakea päikystä, kun se menee kiinni, se rajoittaa (onneksi) ylitöitä. Vapaat ja koulutukset eivät ole kovin palkitsevia, koska vapaapäiviltäkin kertyy yhtä lailla hoidettavia asioita ja millä ajalla ne sitten pitäisi tehdä?

Yleensä pidän lounastauon 10-25 min, joskus syön lounaan huoneessani reseptejä samalla uusien. Muita taukoja en päivän aikana pidä ellei ole iltapäivystystä, sitä ennen on pakko syödä jotain, mutta yleensä sekin menee samalla koneella töitä tehdessä.

Todella harvoin on tällaiseen aikaa, hoidan nämä arkivapailla.

En koskaan.

Onneksi tällainen ei kuulu toimenkuvaani.

6. Kuinka jaksat?

Kohtuullisesti. Nyt kun on muutamia vuosia jo valmistumisesta, luottaa siihen omaan osaamiseen ja harvoin tulee sellaisia tilanteita, joissa ei osaisi toimia. Enemmän se niskaan kaatuva työmäärä siinä painaa kuin esimerkiksi vastuu omista päätöksistä. Tänään töissä ehdin vessaan 7 tunnin päästä edellisestä vessakäynnistä.

Vierailija
26/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työt työajan puitteissa, ja teen työajan töitä. Ei missään varsinaisesti ole määritelty, mitkä ovat normaaleja töitäni ja mitkä lisätöitä. Tarvittaessa vain neuvottelen esimiehen kanssa töiden aikataulusta tai sanon, että en ehdi jotain tehtävää suorittaa ehdotetulla aikataululla.

Kahvitauot samoin, ne on ne 2 x 12 minuuttia päivässä. Aina en niitä vielä, mutta silloin kysymys on siitä ettei huvita, ei siitä etten ehtisi.

Vierailija
27/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina? Emme saa tehdä ylitöitä, jollei niistä ole sovittu etukäteen. Eli työt jää seuraavaan päivään, ja muutenkin työ on aikamoista sillisalaattia, että montaa hommaa tehdään samaan aikaan ja pusketaan joka päivä pikkuisen eteenpäin. Jos on kiireinen deadline, silloin pitää jäädä ylitöihin, mutta korvaus pitää ottaa rahana, ei vapaana.

2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä? En. Käydään yhdessä lounaalla.

3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa? Hammaslääkärissä käynti on omaa aikaa, joka pitää tehdä joko sisään tai ottaa saldotunneista. Harvoin ehdin viestittelemään puolison tai kaverin kanssa heti, eli joutuvat odottamaan vastausta useita tunteja, silloin kun on hetki aikaa.

4. Luetko uutisia työajalla? Käytkö facessa? Käyn facessa kun olen samaan aikaan skype-palaverissa, jossa ei tarvitse itseni esittää mitään. Tai kun on asennus meneillään, joka kestää.

5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään? Projekteista kysytään etukäteen. Muita asioita tulee harvemmin, koska asiakkaan laskutettavat työt menevät kaiken muun edelle.

6. Kuinka jaksat? Harrastan monipuolisesti liikuntaa ja harrastukset ovat minulle henkireikä, joista pidän kiinni, jollei kyse ole työpaikalla ns. tulipalon sammuttamisesta. Silloin on pakko jäädä ylitöihin.

Vierailija
28/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6. Kuinka jaksat?

1. Kyllä ehdin. 18 vuoden työkokemus alalta ja sitä ennen 20 vuoden työkokemus asiakkaiden toimialalta on tehnyt tehtävänsä ja osaan erottaa oleellisen epäoleellisesta. 

2. Varmaan ehtisin, mutta teen etätöitä kotona. 

3. Ehdin.

4. Joskus. Varsinkin koodatessa voi jäädä jumiin ja joskus lähden keskellä päivää viemään koiran ulos, jotta aivot saavat muuta ajateltavaa. 

5. Ei enää. Eikä nykyisessä työpaikassani koskaan. Joskus urani alkuaikoina muissa firmoissa kylläkin. 

6. Jaksan oikein hyvin. 

Vierailija
29/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari/it-arkkitehti täällä...

6. Kuinka jaksat?

- Koska olen perheetön sinkku, jaksan suht ok.

Sisälukutaito ei ainakaan ole vahvinta alaasi. Ei kysytty perheettömien sinkkujen tilanteesta---

Ok, minä ymmärsin tuon "mammat" viittaavan lähinnä yleisesti AV-mammaan eli tällä palstalla kävijään. Mutta joo, en usko että pystyisin tekemään tätä työtä jos olisi perhe, en jaksaisi millään.

Kiitos kun vastasit perheetön sinkku! Kiinnosti lukea, koska itsekin olen perheetön sinkku ja asiantuntija. Nyt tosin olen työnhakijana, joten en siksi vastaa tähän kyselyyn.

Vierailija
30/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen 44 v ja työskentelen nimikkeellä johtavana asiantuntijana. Toimin projektipäällikkönä ja vastaan tiettyjen tuotteiden hallinnasta ja kehittämisestä.

1. Ehditkö tekemään kaikki tehtävät normaalin työajan puitteissa, vai kerääntyykö ylityötunteja? Jos kerääntyy, niin ehditkö pitämään ne vapaina? Yleensä ehdin tekemään työt, eikä ylitöitä kerry niin paljon, etten voisi pitää niitä vapaina.

2. Ehditkö istumaan työkavereiden kanssa kahvilla työpäivän aikana? Jos kyllä, niin kuinka monta minuuttia päivässä? En joka päivä, mutta viikossa yhteensä ehkä tunnin.

3. Ehditkö hoitamaan työajalla omia juttuja kuten varaamaan hammaslääkäriaikaa tai viestittelemään lapsen/puolison/kaverin kanssa watsapissa? Ajanvaraus kyllä, whatsup ei. En katso omaa henkilökohtaista puhelintani työpäivän aikana.

4. Luetko uutisia työajalla? Käytkö facessa? Luen uutisien otsikot aamulla, muuten en surffaile.

5. Annetaanko sinulle usein lisätöitä (projekteja, raporttien kirjoittamista, kokousten järjestämisiä yms.) ilman, että muista töistä vähennetään? Kyllä, jatkuvasti.

6. Kuinka jaksat? Nyt ihan ok. Viimeisenä 3 vuotena olen kuitenkin kaksi kertaa väsynyt pahasti ja joutunut kutsumaan esimiehen ja yksikön johajan palaveriin, jossa minulle annettuja tehäviä karsitaan.

Ja tosiaan, jos mamma tarkoitti tämän palstan lukijaa, niin sovin kohderyhmää. Mutta jos mamma tarkoitti naista, jolla on lapsia, niin sitten unuhda vastaukseni, koska olen lapseton.

Vierailija
31/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6. Kuinka jaksat?

1. En ehdi, päivät venyvät monesti raportointiaikoina kymmentuntisiksi. En pidä kokonaisia vapaapäiviä, vaan lyhempiä päiviä silloin tällöin. Kokonaiset säästän joululle, pääsiäiselle jne.

2. En, toki työn ohessa pidetään pieniä taukoja. Joskus ehtii kymmenisen minuuttia kahvitella, mutta valitettavan usein työasiat seuraavat sinnekin.

3. Hoidan kyllä omiakin juttuja, kun ei viiden-kuuden jälkeen pysty.

4. Vessataukojen aikana tai tulostaessa.

5. Kyllä. Ja kaikilla on yhtä kiire.

6. Ihan hyvin, mutta toisinaan tulee ahdistuspuuskia kun keskeytyksiä tulee jatkuvasti, ikinä ei ehdi antaa parastaan vaan joutuu sammuttelemaan tulipaloja. Kiitostakaan ei saa.

Vierailija
32/32 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdin normaalisti, joskus joku yksittäinen projekti saattaa aiheuttaa lisätunteja. Teen aina vapaaehtoisesti viikossa 1-2 h extraa, jotta voin sitten pitää saldovapaata. Normi vuosiloma ei oikein riitä kattamaan päiväkodin loma-aikoja.

Ehtisin, mutta en juo kahvia enkä yleensä jaksa olla niin sosiaalinen. Työ itsessään sisältää paljon asiakkaiden ja tiimikaverien kanssa keskustelua.

Ehdin ja hoidankin paljon omiakin asioita työpäivän aikana. Pidän ne omina taukoinani työnteosta, kun en yhteisiin kahvitaukoihin juurikaan osallistu.

Juu, lähinnä lounastauolla.

Ei, jos en itse erikseen pyydä. Meillä saa kyllä raivattua tilaa muilta töiltä, tietyissä rajoissa tietenkin.

6. Kuinka jaksat?

Työn puolesta jaksaisin oikein hyvin, mutta huono terveydentila yhdistettynä kokopäivätyöhön ja äitiyteen rasittaa liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä