Yleislakkoa ei tule, punavallankumousta ei tule
Ammattiliitot ovat suostuneet yhteistyöhön Sipilän hallituksen kanssa. Suomen kansa ei nouse Sipilän hallitusta vastaan.
Kommentit (16)
Veikö pleikka, runkku ja viina jälleen voimat vallankumouksellisilta?
Uusi vapaussota on koittamassa 1918-->2018, mä olen valmis.
Hallitus tulee saamaan vaaleissa köniin, onhan sekin jo jotain.
Vierailija kirjoitti:
Joko keskusta tai kokoomus tulee joka tapauksessa olemaan seuraavassa hallituksessa. Että se siitä köniin saamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos on varmasti sama kuin viime kerralla.
Tolkku voittaa, taas kerran. SDP:n kannalta huono ajoitus, sillä koko rähinä ehtii unohtua vaaleihin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työoikeuden professori katsoo hallituksen perääntyneen työmarkkinajärjestöjen edessä – arviointineuvoston lausunto ehkä jo huomenna
Hallitus kertoi tänään työmarkkinajärjestöille tehdystä kompromissiesityksestään, joka voisi ratkaista kiistan irtisanomislaista. Ehdotuksen mukaan irtisanomisen asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa pitäisi jatkossa ottaa huomioon työnantajan palveluksessa olevien työntekijöiden lukumäärä. Tämä kirjattaisiin nyt siis lakiin, kun ennen yrityksen koko on otettu huomioon vain oikeuskäytännössä.
Ero hallituksen uudessa esityksessä on siinä, että siinä ei ole enää määritelty, että uudet säännöt koskisivat enintään 10 henkeä työllistäviä yrityksiä. Raja poistui.
Työoikeuden professori Seppo Koskinen katsoo käytännössä, ettei hallituksen uuden esityksen seurauksena juuri mikään muutu suhteessa siihen, miten asiaa arvioidaan nykylaissa ja -käytännössä.
– Tämä ei vaadi oikeastaan hallituksen esityksen perustelujakaan, koska tämä on se mikä se on jo nyt. Se oikeasti tarkoittaa sitä, että hallitus peruutti aikaisemman ehdotuksen, Koskinen luonnehtii.
– Hallitus perääntyi työmarkkinajärjestöjen edessä. Se oli hyvä asia, että nyt ollaan luovuttu alkuperäisestä ehdotuksesta, hän sanoo.
Koskinen katsoo, ettei hallituksen uusi ehdotus alenna henkilökohtaisen irtisanomisen kynnystä. Tai jos se alentaa, se tekee sitä vain ”piirun verran enemmän kuin tähän asti”.
– Se ei ole enää mikään uusi peruste, tällä ei (irtisanomisen) kynnystä pyritkään laskemaan vaan korostetaan arvioinnissa jo yhtä siinä mukana olevaa tekijää, Koskinen sanoo.
Hän tarkoittaa sitä, että oikeudessa otetaan jo huomioon yrityksen koko ilman sitäkin, että nyt se kirjattaisiin lakiin, kun arvioidaan henkilöperusteista irtisanomista.
– Kaikki sen ottavat huomioon, jotka tuomarina asioita ratkaisevat. Yrittäjät eivät ole tienneet tätä asiaa, Koskinen heittää.
– Nyt ei siis tule mitään pieniä yrityksiä erityisesti koskevaa pykälää, tämä on aivan hyvä ratkaisu.
Koskisen mukaan uuden esityksen myötä se ongelma poistuisi, että irtisanomisen perusteeksi tulisi ensisijaisena kriteerinä yrityksen koko kuten hallituksen vanhassa esityksessä olisi käynyt. Nyt ensisijaisena säilyisivät edelleen henkilökohtaiset perusteet ja tämän lisäksi koko ja työnantajan ja työntekijän olosuhteet otetaan irtisanottaessa huomioon.
– Juridisesti hyväksyttävä ehdotus, Koskinen summaa.
– Aikaisemmassa ehdotuksessa oli vaikea arvioida vaikutuksia, uusi ehdotus on vaikutuksen arvioinnin näkökulmasta paljon yksinkertaisempi. On aivan hyvä, jos se nyt ratkeaisi tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko keskusta tai kokoomus tulee joka tapauksessa olemaan seuraavassa hallituksessa. Että se siitä köniin saamisesta.
Se on joka tapauksessa toinen hallitus sitten.
Ihanaa yksi hyvä syy olla tekemättä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, jos katsot millä nimellä kutsun ko sotaa niin tiedät kenen joukoissa seison.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin punaiset ovat 40-luvulta asti kieltäneet ja sulattaneet aseitaan minkä ehtivät, joten vaikka voittaja onkin taas sama, tulee numerot olemaan paljon rumemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ihan toisilla ehdoilla kuin nyt. Se otetaan kuka kiihkeämmin nuolee demarien anusta.
tarvitaan vahvoja ehdokkaita ensihallitukseen, jotka eivät alistu rikkaiden pompoteltavaksi.
ehdokkaille pitäis järjestää painikilpailu.
Iltalypsy työnantajille ja nykyhallitus teki tulevan hallituksen puolesta hankalan päätöksen. Nätisti paketoitu sopimus jossa puolueet ja työmarkkinaosapuolet voittaa ja vaalikarjan mielipiteellä ei ole merkitystä paitsi tietenkin vaalien ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta ihan toisilla ehdoilla kuin nyt. Se otetaan kuka kiihkeämmin nuolee demarien anusta.
Rinteellä on kieltämättä odottava pilke silmäkulmassa.
Voitto hallitukselle. Demarien kannatusta ei jatkossa enää tueta lakoilla.