Suomi todella uskontovastainen yhteiskunta
Nyt kun asuin muutaman vuoden Italiassa ja Yhdysvalloissa, kiinnitin huomiota todella paljon siihen, miten uskontoihin suhtaudutaan näissä maissa (ja muuallakin reissaillessa olen huomannut tämän) verrattuna Suomeen. Suomessa uskonnollisiin vakaumuksia ei kunnioiteta vaan ihmisiä, joille uskonto on jollakin tavalla tärkeä, kunnioitetaan ja ihmiset ovat hienotunteisia, vaikka ei jakaisi/ymmärtäisi kyseistä uskontoa. Olen huomannut että muualla maailmassa uskontoja nyt vaan täytyy ymmärtää ja tuntea ja niitä pidetään luonnollisina asioina. Suomessa sen sijaan tuntuu olevan todella paljon ääriuskonnollisten tapaisia ääriateisteja, joilla ei tunnu olevan mitää ymmärrystä uskontojen laajuutta kohtaan.
Siksi olen tullut siihen lopputulemaan, että Suomi on yhteiskuntana todella kapea ja suvaitsematon, mitä tulee erilaisiin uskontoihin. Ja tarkoitan tällä nyt lähinnä erilaisia kristillisperäisiä uskontoja. Mielestäni tämä on todella outoa, ja jopa vähän suvaitsematonta ja sivistymätöntö. Mitä te ajattelette? Onko muilla samoja huomioita?
Kommentit (55)
Aasiassa oon myös havahtunut tähän, että ihmisten uskontoja yleisesti ottaen kunnioitetaan, eikä missään nimessä pilkata tai halveksita, se ei tulisi kuuloonkaan. Ylipäätänsä ymmärretään uskontojen laajuus, eikä nähdä niitä mustavalkoisesti ja stereotyyppisesti.
Uskikset nyt vaan ovat tyhmiä. Uskonnot voisi kieltää kokonaan.
Suomi on aika ahdas maa elää, ei saa olla erilainen, ei mihinkään suuntaan. Uskontojen suhteen sama - saat olla tapaluterilainen, et mitään ”enemmän”.
Vierailija kirjoitti:
En pitäis sua hirveän viisaana ihmisenä, sillä argumenttisi on todella huono. Jyrkkä uskontovastaisuus sopii teinille tai vähä-älyisille, sillä he eivät jaksa nähdä asioita kaikessa laajuudessaan, ottaen huomioon myös hyvät asiat.
Toivon lisää islamia Suomeen ja kunnioitusta islamille.
Joo, kyllä se näin on, että usko mihin uskot, mutta pidä se omana tietonasi.
Uskontovastainen ja ennakkoluuloinen, kyllä! Mun appivanhemmat ovat i*laminuskoisia (avomies ei niinkään) ja kyllä olen saanut kuulla hämmästelyjä että miten tulen heidän kanssaan toimeen ateistina. No totta kai tulen, kunnioitan heidän elämänkatsomustaan ja he minun.
Elää ja antaa elää. Itsekään en ihmettele näitä militanttiateisteja. Kaikki ihmiset ei ole samanlaisia eikä tarvitsekaan. Matkustakaa, matkustakaa, matkustakaa! Ja tutustukaa erilaisiin ihmisiin niin voi maailmakuva avartua ja voitte nähdä ja ymmärtää ettei se oma tapa olla, elää ja ajatella ole neutraali.
Satuolennon totena pitäminen nyt vaan on toisaalta hassua, toisaalta typerää.
Siksi suhtaudun uskontoihin hyvin negatiivisesti.
Tulevaisuus pitäisi rakentaa järjen eikä uskonnon varaan.
age is just a number kirjoitti:
Uskontovastainen ja ennakkoluuloinen, kyllä! Mun appivanhemmat ovat i*laminuskoisia (avomies ei niinkään) ja kyllä olen saanut kuulla hämmästelyjä että miten tulen heidän kanssaan toimeen ateistina. No totta kai tulen, kunnioitan heidän elämänkatsomustaan ja he minun.
Ennakkoluuloinen ja epäilevä hyvät lisät tähän uskontovastaiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pitäis sua hirveän viisaana ihmisenä, sillä argumenttisi on todella huono. Jyrkkä uskontovastaisuus sopii teinille tai vähä-älyisille, sillä he eivät jaksa nähdä asioita kaikessa laajuudessaan, ottaen huomioon myös hyvät asiat.
Uskonto on tosiaan hyvä työkalu, sillä saa massat kätevästi pidettyä kurissa. Siitä olen samaa mieltä kanssasi.
Jenkeissä ja Italiassahan todella paljon halveksitaan omaan uskontoon kuulumattomia. Eli onko se nyt yhtään sen parempi, kuin että KAIKKIA uskontoja halveksittaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Siksi olen tullut siihen lopputulemaan, että Suomi on yhteiskuntana todella kapea ja suvaitsematon, mitä tulee erilaisiin uskontoihin.
Onko tässä kenties jotain kurjaa? Uskontoja ei tule suvaita, vaan ne pitää pyyhkiä pois kokonaan, koska niistä on pääasiallisesti pelkästään haittaa. Eikä mitenkään pientä haittaa, vaan aivan valtavaa haittaa. Yhteiskunnan sivistyneisyys, vauraus ja rauhallisuus kärsivät uskontojen olemassaolosta enemmän kuin moni pystyy kuvittelemaankaan, lähinnä johtuen uskontojen psykologisista ja maailmankuvallisista vaikutuksista väestöön. Se ei ole sattumaa, että hyvinvointi ja vauraus kerääntyy niihin valtioihin, joissa uskonnollisuuden rooli on vähäisempi. Toki tässä syy-seuraus-suhteessa nuoli osoittaa molempiin suuntiin.
Varmaan menisi vuosia, jos tämän viestin sisällön yrittäsi avata dataa käyttäen, joten jätän väliin ja tyydyn toteamaan olemaan iloinen, että maailma sentään muuttuu hiljalleen paremmaksi paikaksi uskontojenkin suhteen.
Kun sen kunnioituksen pitäisi toimia molempiin suuntiin, siinä se ongelma mielestäni on suomalaisessa yhteiskunnassa. Uskovaiset eivät kunnioita ei-uskovien näkemyksiä ja ekumeeninen yhteistyö laahaa jälkijunassa verraten muuhun maailmaan. Uskontoja on hyvä tuntea ja kunnioittaa, mutta niin on hyvä tuntea ja kunnioittaa myös sitä, joka ei ei usko; sitä, joka ei ole varma ja sitä, joka ei kykene uskomaan edes kuolinvuoteellaan.
Osasyy lienee siinä, että Amerikassa on pitkä uskonnonvapauden historia, samoin monissa Aasian maissa ihmiset voivat tunnustaa useaa uskontoa yhtä aikaa ja siinä ei ole mitään ihmeellistä. Monessa Keski-Euroopan maassa kirkko on ollut jo pitkään täysin erillään valtiosta. Suomessa vasta 1900-luvun alkupuolella oli edes mahdollista erota kirkosta ja sekin piti tehdä kirkkoherran kuulustelun kautta. Uskoisin näiden kulttuuristen ja historiallisten erojen vaikuttavan siihen, kuinka meillä suhtaudutaan uskontoon.
Lisäksi uskonto koetaan Suomessa hyvin tyypillisesti yksityisasiaksi.
Uskontoneutraali. Se, että pidetään uskonnot omalla paikallaan palvontakeskuksissa ja omiensa keskellä, ei tarkoita niiden vastaisuutta, vaan neutraalisuutta. Sillä kunnioitetaan kaikkien uskontojen edustajia (sillä ihmisiä kuuluu kunnioittaa, ei heidän uskomuksiaan tai uskontoa itseään) sekä uskonnottomia - tuskin kristitytkään ilahtuisi, jos törmäisivät joka paikassa hindujen tai muslimien uskonnonosoituksiin.
MInäkin uskovana olen täys tollo ja typerys monen palstalaisten mielestä koska "Nooa nyt on keskitty äijä ja silleen." Itse ärsyynnyt monistakin lahkoista ja uskonnoita tuhahdellen niiden tiukkapipoisuutta mielessäni, mutta en ihmisiä kohdatessa viitsi olla niin lapsellinen, että jyräisin kaiken julkisesti. Niin kauan kun ei mennä äärimmäisyyksiin ja loukata toisia, niin päiviräsäset pitköön mielipiteensä. Niin kauan kuin ateistit ja muslimit eivät räjäytä kotiani ja ui puserooni niin kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi olen tullut siihen lopputulemaan, että Suomi on yhteiskuntana todella kapea ja suvaitsematon, mitä tulee erilaisiin uskontoihin.
Onko tässä kenties jotain kurjaa? Uskontoja ei tule suvaita, vaan ne pitää pyyhkiä pois kokonaan, koska niistä on pääasiallisesti pelkästään haittaa. Eikä mitenkään pientä haittaa, vaan aivan valtavaa haittaa. Yhteiskunnan sivistyneisyys, vauraus ja rauhallisuus kärsivät uskontojen olemassaolosta enemmän kuin moni pystyy kuvittelemaankaan, lähinnä johtuen uskontojen psykologisista ja maailmankuvallisista vaikutuksista väestöön. Se ei ole sattumaa, että hyvinvointi ja vauraus kerääntyy niihin valtioihin, joissa uskonnollisuuden rooli on vähäisempi. Toki tässä syy-seuraus-suhteessa nuoli osoittaa molempiin suuntiin.
Varmaan menisi vuosia, jos tämän viestin sisällön yrittäsi avata dataa käyttäen, joten jätän väliin ja tyydyn toteamaan olemaan iloinen, että maailma sentään muuttuu hiljalleen paremmaksi paikaksi uskontojenkin suhteen.
Älä unohda uskontojen positiivisia vaikutuksia: kannustus terveellisin elämäntapoihin, raittiuteen, urheilullisuuteen ja itsestän huolehtimiseen liittyy aika usein uskontoihin. Sen lisäksi perhekeskeisyys, yhteisöllisyys on uskontoihin liittyvä seikka, usko tuo monelle voimaa ym. Kannattaa tutustua näihinkin puoliin.
Sais olla vielä paljon uskontovastaisempi. varsinkin tuolla hallitustasolla.