Miksi ihmiset hakevat arvostusta materialla ja ulkonäöllä?
Ostetaan kalliita ja arvostettuja vaatteita, laukkuja, huonekaluja, astioita, elektoriniikkaa jne. Ulkonäöstä pakkomielteisiä (enimmäkseen alle 30, mutta eivät kaikki), kaunista ulkonäköä pidetään tienä onneen. Miksei nykyään arvosteta hyviä luonteenpiirteitä(riittää ettei ole täysin perseestä) ja elämänkokemuksia(eletään suomen kautta)?
Kommentit (56)
Niinpä. Koen ulkonäköön ja pinnallisuuteen keskittyvän kulttuurimme raskaana. Olen parikymppinen itse ja kasvoin sen somehälinän keskellä. Pahin fitness-buumikin oli silloin käynnissä kun olin teini. Sitä oppi vuoraamaan itsensä meikillä, itseruskettavalla ja hiuksiin pidennykset ja värit. Aina piti olla uutta muotia päällä ja sun muuta p*skaa.
Olen kyllästynyt. Instagram vain kuvottaa nykyään. Toki hauskat memet sun muut piristää mutta eiköhän aina johonkin väliin tule joku keikistelykuva. Mistä lähtien on ollut hienoa lisätä stringipepusta kuvia kaiken katsottavaksi. En mä halua nähdä tuttujani ilman paitaa tai housuja.
Ja se saakelin kulutuskulttuuri, aina ostetaan uutta ja ehjätkin tavarat menee roskiin jos halutaan vaan joku uudempi versio.
Äh, muuttuisipa asiat. Haluaisin erilaisen maailman meille.
Kylllä minä ainakin arvostan hyviä luonteenpiirteitä ja elämänkokemustakin. Mutta toisaalta uskon,että omilla kulutusvalinnoillamme myös sitä ketä olemme ja miltä toivoisimme voivamme näyttää. Ongelma vain on, että omat valinnat sanotaan vaikka vaatteet ja laukut saattavat näyttää ja vaikuttaa, jonkun toisen silmissä, joltain ihan muulta, kuin mitä itse uskoo ja haluaisi niiden kertovan tai mitä ne ilmentävät itselle.
Koska nyky-yhteiskunta odottaa sitä.
Mielummin ostan noita kalliita kun wishroinaa. Ja mitä väärää on ostaa laadukkaita pyyhkeitä, lakanoita ja astioita?
Vierailija kirjoitti:
Mielummin ostan noita kalliita kun wishroinaa. Ja mitä väärää on ostaa laadukkaita pyyhkeitä, lakanoita ja astioita?
Miten tietyt astiat ovat laadukkaampia kuin toiset? Ja eihän sen väärin ole, jos ajatuksena ostaa pitkällä tähtäimellä noita, eli ei heitä vanhaa jatkuvasti roskiin. Aloituksessa ihmettelin vain miksi niitä ostetaan arvostuksen saamiseksi ja egonjatkeeksi. En halua, että ihmiset ajattelisivat tavaroiden määrittävän heitä ihmisenä :(
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi silti pitää tehdä niin kuin jokin (mikä?) odottaa? Se on vain keino oikeuttaa omat järjettömät valinnat. Jospa jokainen alkaisi pikkuhiljaa kantaa omasta elämästään, eikä aina syyttäisi jotain muuta tahoa älyttömästä elämästään. Nykyään avataan netti ja katsotaan sieltä mitä mieltä olisin, sen sijaan että asioita ajateltaisiin niillä omilla aivoilla.
Mä en enää välitä ulkonäöstäni. Olen menettänyt nuorena terveyteni.
Mutta en ole pyhimys. En osta enää meikkejä ja vaatteita juuri ollenkaan, mutta taidetarvikkeita senkin edestä! Mulla on ihan liikaa erilaisia kyniä, maaleja, papereita, siveltimiä ja askartelutarvikkeita..
Ostan kyllä kotimaisista taidetarvikeliikkeistä. Mä en voi odottaa kuukautta että pääsen testaan ja hypisteleen uusia kyniä 😂 Voin maksaa vähän enemmän että saan nopeasti kestäviä tarvikkeita 😊
Halutaan kuulua joukkoon, näyttää että minäkin pystyn hankkimaan menestyksen merkit. Mutta joo, ihmettelen vielä kolmikymppisiäkin, joilla pitää kodissa olla tietyt designkalut, tietty "hyväksytty" sisustus, ajaa "hyväksyttyä" autoa, harrastaa tiettyjä harrastuksia, matkustaa. Pukeutua tietyllä, "tasoaan" kuvaavalla tavallaan.
Mutta kukaan heistä, joilta kysyisi miksi kulutat noin, ei varmaankaan osaa perustella valintojansa. Mutku näin kuuluu tehdä.
Kauneus ja menestys on merkki laadukkaasta perimästä, jota toivotaan omille lapsille. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. Biologiaa...
Koska sen ulkonäön ja roinan näkee heti yhdestä kuvasta. Hyvä luonne ja osaaminen vaatii pidempää tuntemista, eikä ne tuo instatykkäyksiä.
Ovatko jotkut linnut pinnallisia, kun ne haluaa pesää rakentaessaan tehdä siitä kauniin? Ovatko naaraslinnut pinnallisia, kun uroslintu saa hurmattua hänet ulkonäöllään? Ovatko afrikkalaisheimot pinnallisia, kun he koristavat kasvojaan kasvomaaleilla, laittavat korvannipukkoihinsa ja alahuuleensa venytyslautasen?
Ymmärrätkö, että ihmiset ja jotkut muutkin eläinlajit nauttivat kauneudesta? Se vaihtelee, mikä on missäkin kulttuurissa kaunista.
Minulle ei olisi hyvä asia, jos itselläni kauneuden tavoittelu menisi yli siten, ettei henkistä kasvua tapahtuisi, mutta se on vain minun maailmankatsomukseni.
Toisinaan sitä toivoisi että ihmiset olisivat fiksumpia ja viisaampia, mutta jos kaikki olisivat yhtä fiksuja ja viisaita, olisiko sekään enää kiinnostavaa? Ihminen kuitenkin nauttii siitä, että saa tuntea olevansa parempi kuin joku muu. Juuri se ominaisuus on ollut tärkeä ihmislajin säilymisen kannalta.
Säilymisen kannalta=kehittymisen kannalta*
Koska kuten tästäkin keskustelun aloituksesta ja vastauksista huomaa - aihe herättää kuhinaa muissa ihmisissä, eli juuri teissä jotka osoitatte halveksuntaanne ja paheksuntaanne heitä kohtaan. He haluavat herättää ihmisissä kateuden tunteen. Kun toinen on kateellinen, on se merkki siitä, että minulla on jotain mitä hän ja moni muu haluaisi - elämälläni on tarkoitus - se on ihanaa, kadehdittavaa. Minun pitäisi siis olla niin onnellinen. Vaan olenko... Sen tiedän vain minä syvällä sisimmässäni. Ja hyvä niin.
Ihmiset kilpailevat toistensa kanssa. Ennen julkista kilpailua harjoittivat he, joilla oli oikeasti näyttöä siitä, että ovat parempia kuin me tavan kaduntallaajat. Nykyään kuka tahansa voi alleviivata oman itsensä ja tuoda elämänsä julki. Kokea olevansa parempi kuin muut.
Jos et pidä tästä muutoksesta, älä mene instagramiin katsomaan tällaisten ihmisten kuvia. Juuri katsojien vuoksi, juuri sinun vuoksesi, hän niitä kuvia laittaa.
Ei ole mitään järkeä ruokkia huomionkipeitä ihmisiä, elleivät nämä ihmiset herätä sinussa sympatiaa etkä saa heistä muuta kuin negatiivisia tuntemuksia. Vaikka kiusaisitkin itseäsi katsomalla kuvia, niin se ei muuta mitään. Se ei muuta näiden ihmisten maailmankatsomusta eikä arvoja. Aiheutat vain itsellesi ahdistusta ja masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan kuulua joukkoon, näyttää että minäkin pystyn hankkimaan menestyksen merkit. Mutta joo, ihmettelen vielä kolmikymppisiäkin, joilla pitää kodissa olla tietyt designkalut, tietty "hyväksytty" sisustus, ajaa "hyväksyttyä" autoa, harrastaa tiettyjä harrastuksia, matkustaa. Pukeutua tietyllä, "tasoaan" kuvaavalla tavallaan.
Mutta kukaan heistä, joilta kysyisi miksi kulutat noin, ei varmaankaan osaa perustella valintojansa. Mutku näin kuuluu tehdä.
Kukaan ei ajattele ”mutku näin kuuluu tehdä”.
Vierailija kirjoitti:
Joku saattaisi ajatella että autoni on vain "menestyksen merkki" sillä se on viime vuoden bemari. Vanhassa autossa ei ollut mitään vikaa, sekin oli melkein uusi, kulutti vähän ja toimi.
Ajan yli 50tkm vuodessa ja välillä tuntuu, että asun autossa. Arvostan sitä, että joka kerta kun istun autoon tulee hyvä mieli ja hymyilyttää. Toki oisin voinut ajaa vanhallakin, mutta ostin uuden koska halusin.
Olen suht nuori, joten ihmiset varmaan kuvittelevat, että olen korvia myöten veloissa. Autosta ei ole euroakaan velkaa, eikä velkaa ole muutenkaan. Kun on aina töissä, niin kyllä sitä tienaakin. Miksei saisi nauttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi silti pitää tehdä niin kuin jokin (mikä?) odottaa? Se on vain keino oikeuttaa omat järjettömät valinnat. Jospa jokainen alkaisi pikkuhiljaa kantaa omasta elämästään, eikä aina syyttäisi jotain muuta tahoa älyttömästä elämästään. Nykyään avataan netti ja katsotaan sieltä mitä mieltä olisin, sen sijaan että asioita ajateltaisiin niillä omilla aivoilla.
Minulla on huono itsetunto, minkä takia alistun heti sosiaalisista paineista.
Olen visuaalinen ihminen joten nuo asiat luonnollisesti ovat itselleni tärkeitä. Tyylini ja sisustuksen muuttuu jatkuvasti. Kun en enää tarvitse joitain tavaroita, vien ne varastoon, myyn kirpparilla tai lahjoitan huonompiosaisille ☺️
Vierailija kirjoitti:
Olen visuaalinen ihminen joten nuo asiat luonnollisesti ovat itselleni tärkeitä. Tyylini ja sisustuksen muuttuu jatkuvasti. Kun en enää tarvitse joitain tavaroita, vien ne varastoon, myyn kirpparilla tai lahjoitan huonompiosaisille ☺️
Koetko olevasi parempi kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ajattele ”mutku näin kuuluu tehdä”.
Ei tietenkään, koska eivät tiedosta tai myönnä ulkopuolelta tulevia paineita. Paineita, joita eivät osaa niitäkään myöntää.
Itsellä meni terveys, työpaikka ja mieskin häipyi. Ulkonäkö sentään säilyi vähän aikaa 😂😂 nyt sekin on toki mennyttä. Mutta ostamalla sen uuden laukun, saappaat tai sisustustyynyn sain muuta ajateltavaa edes vähäksi aikaa. Nyt on varaa vain makaroniin! 😂