Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Otsikossa se jo tulikin. Viime yönä syvä uni jäi reilusti alle tuntiin. Flunssasta johtuva tukkoinen nenä valvottaa /herättelee. Olo on todella väsynyt.

Kommentit (15)

Vierailija

Kiinnostaa minuakin
Mulla on syvän unen määrä jatkuvasti tunnin luokkaa ollut viimeiset 3kk. Ruuhkavuodet menossa ja töissä stressiä.

Nukun 7-8 h yössä, mutta levottomasti ja tuo syvän unen määrä on 55 min -1h 10 min.

Vierailija

Aikuisen unisykli on keskimäärin 90min ja yhdessä yössä pitäisi saada keskimäärin 5 unisykliä. Joillakuilla määrä on 4, joillakuilla 6. Joskus voi mennä ali mutta keskimäärin olisi hyvä pyrkiä tuohon. Univajetta on muuten turha jälkikäteen korjata, huonon yön jälkeen fiksuinta olisi pyrkiä vakauttamaan sopivin unirytmi heti seuraavaksi yöksi.

Vierailija

Itse nukun keskimäärin 5 tuntia yössä ja sen kyllä varsin sikeästi. Se riittää mulle hyvin. Jos nukkuisin 8 tuntia, olisin vetämättömissöä koko päivän, enkä taatusti saisi seruraavana yönä unta.

Vierailija

Rem-unta pitäisi saada neljä tuntia, eli sen verran yhtäjaksoista unta vähintään. Yksi herääminen yössä vastaa jo kahden tunnin univelkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja jokaiseen unisykliin siis sisältyy yksi syvän unen vaihe, pituudeltaan sen 10-20 min.

Mittaan unta ouran sormuksella. Syvän unen jaksoja ei ole kaikissa unisykleissä, eikä tarvikaan olla. Eniten syvää unta on alkuyöstä 22-01 välillä, ja loppuyö on kevyempää ja rem-unta.

Sormuksen mukaan 2 tuntia syvää unta on jo ihan hyvä. Mutta taas hyväkuntoinen puoliso sanoo nukkuvansa 4 tuntia syvää unta lähes joka yö. Mittaa garminilla omaa untansa.

Riippuu siis henkilöstä, hänen kokemasta unen tarpeesta ja mittaamistavasta.

Vierailija

Mulla on kans Ouran sormus ja sen mukaan syvää unta tulee 20-50min/yössä ja se on liian vähän vaikka muuten nukun riittävästi.  Mulle näyttäis n. tunti olevan riittävästi, sormuksen mielestä. Kyllä se aika hyvin omiin fiiliksiini korreloi. 

Vierailija

Sopiva määrä unta on keväällä 8h, kesällä 7h, syksyllä 9h ja talvella 14h per vrk. Pyritään kehittymään pohjoisessa talviunten nukkujiksi.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat