Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien nurkissa asuminen ja rahattomuus

Vierailija
25.10.2018 |

Ehkä säälittävintä ikinä mutta tässä ollaan. 19-vuotias, lukiosta valmistunut keväällä, joka jäi ilman opiskelupaikkaa,. En saa kuitenkaan mitään tukia koska tämän hetkinen työ estää vastaanottamasta kokopäivätyötä, jos jollain ihmeellä sitä satuttaisiin tarjoamaan.

Todennäköisyys saada töitä on pieni kahdesta syystä: ei ole ammattia ja nykyinen työni johon olen sitoutunut tarkoittaa luetteloa siitä milloin en pääse töihin. Kuka työnantaja on niin tyhmä että palkkaisi tyhmän nuoren joka sanelee omat työaikansa?

Muutto ei ole mahdollista koska ei ole tarpeeksi varoja enkä tiedä minne päädyn lopulta opiskelemaan. En näe järkevänä sitä että hommaan jonkun kämäsen yksiön puoleksi vuodeksi jostain ja pistän taas rahaa likoamaan tyhjästä uuteen muuttoon jos satun saamaan muualta opiskelupaikan.

Saan nykyisestä duunissa keskimäärin 250€/kk. Siitä menee eläkemaksut, työvakuutusmaksut ja bensat. Autoa tarvitsen jotta voin käydä edes noissa töissä. Autolla tulee työpaikalle ajettua paljon, joten lopulta käteen jäävä osuus ei ole iso. Maksan 30€/kk salikorttia josta voisin luopua, mutta se on ainoa ”viihteeni”. Muun ajan istun yksin kotona kaikki päivät ja tämä ahdistaa suunnattomasti. Ei ole kavereita kaupungissa tai edes lähikaupungissa joita tavata eikä varaa matkustaa heidän luokse. Kuulostaa typerältä, mutta minua ahdistaa asua kotona muiden pompotettavana. Minulta lainataan rahaa, mutta ei makseta takaisin. Pitää tehdä kaikki heidän aikataulujen mukaan luonnollisesti, koska asun vanhempieni taloudessa enkä omassa kodissa. Olen lain silmissä aikuinen, mutta todellisuudessa hyvin pitkälle lapsuudenkodin vanki jossa ei saa tehdä muuta kuin listattuja hommia.

Olen huomannut että perhettäni ärsyttää kotona olemiseni. Muutenkin tuntuu ettei minusta välitetä enää ollenkaan. En pääse mihinkään matkoille mukaan, koska kukaan ei koskaan kysy etukäteen menojasi. Koko perhe kävi kesän lopussa Puolassa extemporereissulla enkä päässyt mukaan. Kieltämättä harmitti koska emme melkein koskaan matkustaneet kun olin alaikäinen. Nyt ei ole pakollista maksaa minun osuutta niin reissaaminen on halvempaa.

Ostan pienistä tuloistani ruokaa sen verran mitä pystyn, koska ilmeisesti jopa syömiseni kotona näyttää olevan ongelma. En olisi saanut syödä yhtä tonnikalapurkkia päivällä, en vadelmia tai pizzaa pakastimesta, en leikkeleitä.

Joudun ostamaan kaiken pakollisen kuten vaatteet, hygieniatuotteet jne myös. Ainoa kulu mikä minusta tulee on sähkö ja vesi, jonkin verran ruokakulujakin koska on selvää ettei näillä tuloilla itseään kukaan elätä. Toivon niin että olisi jo kesä ja opiskelupaikka. Pelkään hirveästi myös sitä jos se opiskelupaikka ei kaikesta huolimatta vaan irtoa. En tiedä hajoaisiko pääni sen jälkeen vai mitä tapahtuisi.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa kuitenkaan mitään tukia koska tämän hetkinen työ estää vastaanottamasta kokopäivätyötä, jos jollain ihmeellä sitä satuttaisiin tarjoamaan.

Miten muka? Jos tarjotaan kokopäivätyötä niin otat vastaan ja irtisanoudut siitä tämän hetkisestä.

En sopimuksen mukaan voi purkaa sitä koska olen sitoutunut ensi kesäkuuhun. Ainoastaan siinä tapauksessa sen voi purkaa jos tulee muutto tai opiskelupaikka tms iso elämänmuutos. Olen siis vastuuvalmentaja ja lajipäällikkö. Seura joutuisi hyvin ahtaalle jos yhtäkkiä jättäisin kaksi ryhmää ja seuran asioita hoitavan paikan pois.

Typerää tiedän, ei olisi tähän pitänyt ikinä ryhtyä. En vain ajatellut että korvaus on oikeasti noin pieni ja joudun tähän tilanteeseen.

Ap

Jos sinulla on työsopimus niin siitä kyllä käy ilmi työn palkkaus. Ilmeisesti ei ole.

Niin, tuntipalkat varmaan määritelty. Valmennusta on viikossa x tuntia ja saa siitä x€/h ja vissiin tuossa päällikköjutussa sama homma. Itse seuratyötä nuorena tehneenä tiedän ettei ainakaan pienissä seuroissa olevilla liksoilla todellakaan tuon enempää saada kuin mitä ap saa. Riippuu lajista ja seuran koosta aika pitkälti nuokin summat.

No etkö osaa tunteja laskea?

Vierailija
22/25 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa kuitenkaan mitään tukia koska tämän hetkinen työ estää vastaanottamasta kokopäivätyötä, jos jollain ihmeellä sitä satuttaisiin tarjoamaan.

Miten muka? Jos tarjotaan kokopäivätyötä niin otat vastaan ja irtisanoudut siitä tämän hetkisestä.

En sopimuksen mukaan voi purkaa sitä koska olen sitoutunut ensi kesäkuuhun. Ainoastaan siinä tapauksessa sen voi purkaa jos tulee muutto tai opiskelupaikka tms iso elämänmuutos. Olen siis vastuuvalmentaja ja lajipäällikkö. Seura joutuisi hyvin ahtaalle jos yhtäkkiä jättäisin kaksi ryhmää ja seuran asioita hoitavan paikan pois.

Typerää tiedän, ei olisi tähän pitänyt ikinä ryhtyä. En vain ajatellut että korvaus on oikeasti noin pieni ja joudun tähän tilanteeseen.

Ap

Jos sinulla on työsopimus niin siitä kyllä käy ilmi työn palkkaus. Ilmeisesti ei ole.

Niin, tuntipalkat varmaan määritelty. Valmennusta on viikossa x tuntia ja saa siitä x€/h ja vissiin tuossa päällikköjutussa sama homma. Itse seuratyötä nuorena tehneenä tiedän ettei ainakaan pienissä seuroissa olevilla liksoilla todellakaan tuon enempää saada kuin mitä ap saa. Riippuu lajista ja seuran koosta aika pitkälti nuokin summat.

No etkö osaa tunteja laskea?

Mitä selität? En tiedä paljonko tunteja AP tekee seuralle viikottain. Itse tein aikanaan noin 10h/vko valmennusta + mahdolliset tuuraukset jos joku muu valmentaja sattui estymään pääsemästä itse paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole mitään estettä, ettetkö ap voisi hakea toista työtä tuon nykyisen rinnalle! Työpaikkailmoituksissa on todella paljon osa-aikaisia töitä, joita pystyisit hyvin tekemään nykyisen työn ohella. Niissä paikoissa on töissä paljon sellaisia ihmisiä, joilla on toinen osa-aikainen työ, opiskeluja tai muuta menoa. Siihen on totuttu, että monilla työntekijöillä on aikoja, jolloin eivät ole käytettävissä. Se ei todellakaan ole työnsaannin este! Kunhan olet rehellinen asiasta hakemuksessa ja haastattelussa, niin tuskin tulee mitään ongelmaa, ainakin jos tiedät nykyisen työsi aikataulut kohtalaisen hyvin eteenpäin. Esimerkiksi kaupan ala, tietyt ravintola-alan tehtävät, siivous ja puhelinmyynti ovat sellaisia aloja, joilla aikataulurajoitteet ja pelkkä lukiopohja eivät haittaa mitenkään. Ei mitenkään hohdokas lista, tiedän, mutta sinun tilanteessasi jokainen euro lienee eteenpäin.

Vierailija
24/25 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisähommaa vaan hakemaan. Siivous, sanomalehtien jakaminen, kiireapulainen kaupassa, avustaminen, koirien ulkoilutus...

Vierailija
25/25 |
27.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy keikkatöitä vuokrafirmoista. Hakevat kauppoihin ja firmoihin työntekijöitä. Nappaa varmasti. Äläkä irtisano salikorttiasi! Oot vastuuntuntoinen hyvä tyyppi, tulet pärjäämään elämässä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän