Erään äidin törkeä käytös bussissa
Olin bussilla matkalla kotiin ja oli ruuhka-aika. Bussi oli niin täynnä, että jouduin jäädä seisomaan keskikohtaan bussia, missä on molemmin puolin laskettavat penkit. Noilla penkeillä istui nuoria naisia, varmaan matkalla koulusta kotiin, olivat ehkä 16-19-vuotiaita.
Muutamaa pysäkkiä minun jälkeeni bussiin astui nainen poikansa kanssa, lapsi oli ehkä 6-vuotias - ei siis enää mikään aivan pikkuinen. Äiti tokaisi röyhkeästi tytöille, että "siirtykää siitä" josta tytöt selvästi kiusaantuivat ja jäivät pois bussista ilmeisesti suunniteltua aikaisemmin, ainakin puheesta päätellen.
Mitä liikkuu aikuisen ihmisen päässä, kun marssii täyteen bussiin ja alkaa käskemään muita luovuttamaan paikkansa hänelle, jotta voisi laskea laiskan per**ensä alas ja käyttää lastaan syynä sille että tarvitsee paikan?
Lapsi ei ollut enää aivan taapero, n. esikouluikäisen lapsen luulisi jaksavan seistä 10 minuuttia tai ainakin hänet olisi varmasti hyvä siihen opettaa. Vanhukset ja muuten vain huonokuntoiset ihmiset ymmärrän, heille mielestäni kuuluukin terveemmän ja nuoremman antaa tilaa bussissa.
Tuon äidin käytös kyllä järkytti minua, kaikenlaisia itseään täynnä olevia ihmisiä sitä tuolla liikkuukin...
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin järkyttyisin siitä, jos kukaan bussissa ei tekisi elettäkään päästäkseen lasta istumaan. Ihme lapsivihaa taas. :D
Se nainen nyt olisi luonnollisesti saanut seistä.
Miksi terveet ja nuoret jalat omaava lapsi pitäisi päästää bussissa istumaan, eikö sitä lasta todella voi opettaa siihen, että aina ei ole mukavaa ja joskus busseissa joutuu myös seisomaan?
Silloin muinoin kun itse olin lapsi, oli itsestään selvää että bussissa lapset seisoivat ja antoivat paikan vanhemmille ihmisille. Kerran olin kovassa kuumessa ja tulossa äitini kanssa bussilla lääkäristä, ja äiti seisoi ja antoi minun istua, niin eiköhän yksi vanhempi nainen jo kommentoinut äidilleni, että lasten kuuluu antaa paikka vanhemmille. Onneksi äitini oli topakkana ja sanoi, että lapsikin voi olla sairas ja tarvita istumapaikkaa. No, nykyään on näköjään toisin päin, lapset istuvat ja vanhemmat ihmiset seisovat.
Ja tuosta teineille tiuskimisesta, olen itse huomannut saman, että monet keski-ikäiset naiset tiuskivat ja tuhahtelevat teineille, varsinkin tytöille töykeästi milloin missäkin.
Olen itsekin jo keski-ikäinen mutta tulen teinien kanssa toimeen ihan hyvin, koska kohtelen heitä samanveroisina ihmisinä niin kuin muitakin, enkä koe olevani mitenkään ylempänä kuin he. Teinien kanssa voi keskustella kuten muidenkin ihmisten, eivät he ole mitenkään vähä-älyisiä, päin vastoin. Ja muistan kyllä itsekin olleeni teini.
Ei mitään uutta. Eräs mamma änki väkisin täynnä olevaan bussiin, kuski huusi naiselle että auto on ihan täynnä ja seuraava bussi tulee 10 min. kuluttua. Ei kelvannu, runno ittensä bussiin, työnsi rattaat jonkun jalkojen yli. Oli tyytyväinen kun hän ja Sonta-Pallero Jr. pääsivät kyytiin. Ei tietenkään viitsinyt edes anteeksi pyytää vaikka jonkun varpaat runno uuteen uskoon. Mitäs oli tiellä. Jäi jo melkein seuraavalla pysäkillä poiskin 😂
Minua järkyttää paljon enemmän se, että busseissa mennään tyynesti istumaan merkityille vanhuspaikoille ja jumitetaan siinä kuuro-sokeina päättärille asti, vaikka täysinäiseen autoon tulisi vanhuksia. Eli niitä, joille nämä paikat oikeasti kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on muutenkin jännä ilmiö, että kaikista vittumaisimmin teinejä kohtaan tuntuvat käyttäytyvän pikkulasten äidit. Perustuen siis esimerkiksi paikalliseen FB-ryhmään, jossa profiilistaan päätellen taaperoiden äidit kuvasivat, millaista graavia väkivaltaa haluaisivat mopopoikiin kohdistaa. Eikö ne tajua, että kymmenen vuotta ja niiden lapset ovat teinejä, joiden tappamisella saa ilmeisesit fantasioida ja joilla ei saisi olla paikkaansa yhtään missään muualla kuin ehkä ostarin nuorisotilalla?
Mummelit ne pahimpia on.
Minkäs lajin otuksia nuo ”mummelit” ovat. Tarkennahan hieman.
Sanotaan sellainen 52+
Mummelit? Mistä ihmeestä olet keksinyt, että 52+ ovat mummeleita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää olla suomalainen tämän keskustelun takia ja tunnen samalla suurta myötähäpeää tänne kirjoittaneita kohtaan.
Kyllä minä aikuisena ihmisenä annan aina paikkani lapselle. Onneksi meitä kuitenkin on hyviäkin esimerkkejä olemassa. Tämän keskustelun pohjilta tosin näyttää todella surulliselta isoilta osin. Missä myötätunto pieniä lapsia kohtaan?
T. aiemmin kommentoinut
Ei niitä lapsia pidä opettaa siihen, että kaiken aina saa ja kaikki on mukavaa. Hyvä oppia jo lapsena nuo asiat.
:D
Kyse on liikkuvasta ja suht koht vaarallisissa nopeuksissa etenevästä ajoneuvosta. Ei esim. tikkarista
Niinpä... Pienellä tiivistämisestä tytöt olisivat varmaan saaneet riittävästi tilaa lapsen istua, se on turvallisempaa kuin seisominen. Äiti sen sijaan seisköön. Kun ei ole kärryjä, ei olisi ollut mitään syytä hätistellä ketään pois keskiovilta, ja bussihan oli sitä paitsi täysi muutenkin, eli ensiksi kyytiin otetuilla ei ole väistämisvelvollisuutta ainakaan HSL:n alueella.
Minut on joku kärrymamma yrittänyt häätää keskiväliköstä kun olin siinä isojen koirieni kanssa. Turhaan yritti.
Miksi raahaat niitä isoja hurttiasi bussiin?
Koska oli mentävä paikasta a paikkaan b. Mitä oikein kuvittelit?
Itse asiassa sillä kärrymammalla oli oikeus yrittää häätää sinua. Koirien kanssa voi mennä vaikka takapenkkiin, vaunuja ei voi sinne viedä. Olisitko kitissyt vastaan pyörätuolia käyttävällekin?
Ja mitä tulee alkuperäiseen keskusteluun: alle kouluikäinen ei kyllä kuulu bussissa seisomapaikalle. Äiti voi seistä, lapsi ei.
Isot koirat eivät mahdu muualle kuin keskivälikköön. Ja jos kuski on ottanut koiran kyytiin, sitä ei mamma kumoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on muutenkin jännä ilmiö, että kaikista vittumaisimmin teinejä kohtaan tuntuvat käyttäytyvän pikkulasten äidit. Perustuen siis esimerkiksi paikalliseen FB-ryhmään, jossa profiilistaan päätellen taaperoiden äidit kuvasivat, millaista graavia väkivaltaa haluaisivat mopopoikiin kohdistaa. Eikö ne tajua, että kymmenen vuotta ja niiden lapset ovat teinejä, joiden tappamisella saa ilmeisesit fantasioida ja joilla ei saisi olla paikkaansa yhtään missään muualla kuin ehkä ostarin nuorisotilalla?
Mummelit ne pahimpia on.
Minkäs lajin otuksia nuo ”mummelit” ovat. Tarkennahan hieman.
Sanotaan sellainen 52+
52+-ikäisen omat lapset on teinejä tai jokusen vuoden vanhempia. He ymmärtävät teinejä kyllä paremmin kuin aika moni muu 🤗
Kaikkein rauvostuttavanpia ovat nämä kärryäitylit, joita saattaa olla siinä bussissa jopa kolmet kärryt kerralla, ja he linnoittautuvat siihen oven eteen seisomaan niin, etteivät päästä muita ohitseen takaosaan istumaan muuten kuin tuhahtelemalla ja ikäviä katseita luomalla. Sama juttu, kun bussista yrittää päästä ulos. Ei ne bussit ole pelkästään heidän kyytejään varten. Ymmärrän kyllä, että niistä vaunuista on pidettävä kiinni, mutta voisi siinä keskioven edessä seistessä hiukan huomioida muitakin matkustajia muutenkin kuin tuhahtelemalla.
Ja jos niitä vaunuja on jo kyydissä kolmet, sinne ei mahdu enempää, ei siitä pidä alkaa pysäkillä väittelemään, kun kuski ei ota kyytiin. Ei bussin käytävälle voi vaunuja tuoda, sieltä bussista kun on voitava päästä myös pois.
Anteeksi aiheesta sivuun meno.
Mamma vaatii tulipalokiireellä paikan Nico-Jessicalleen, ja täällä on osa sitä mieltä että tuo käytös on ok, koska kyllähän teinit voi seistä? Kuinkas kun Nico-Jessica on se teini? Ja onkin oppinut että paikka sieltä ruuhkabussista löytyy kunhan huutaa tarpeeksi kovalla äänellä että joku muu joutuu siirtymään tai jäämään bussista pois?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään uutta. Eräs mamma änki väkisin täynnä olevaan bussiin, kuski huusi naiselle että auto on ihan täynnä ja seuraava bussi tulee 10 min. kuluttua. Ei kelvannu, runno ittensä bussiin, työnsi rattaat jonkun jalkojen yli. Oli tyytyväinen kun hän ja Sonta-Pallero Jr. pääsivät kyytiin. Ei tietenkään viitsinyt edes anteeksi pyytää vaikka jonkun varpaat runno uuteen uskoon. Mitäs oli tiellä. Jäi jo melkein seuraavalla pysäkillä poiskin 😂
Tapiolassa on yksi tällainen mutsi. Ajaa kaksi pysäkin väliä pahimpaan ruuhka-aikaan vauvavankkureiden ja taaperon kanssa Westendiin kun menevät aamulatteilemaan äitikaverin kanssa. Ensin anteeks anteeks päästäiskömetähän ja heti perään anteeks anteeks meidänpitäispäästäpois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin järkyttyisin siitä, jos kukaan bussissa ei tekisi elettäkään päästäkseen lasta istumaan. Ihme lapsivihaa taas. :D
Se nainen nyt olisi luonnollisesti saanut seistä.
Miksi terveet ja nuoret jalat omaava lapsi pitäisi päästää bussissa istumaan, eikö sitä lasta todella voi opettaa siihen, että aina ei ole mukavaa ja joskus busseissa joutuu myös seisomaan?
No provohan tämä on, mutta vastaan silti. Kyllä pieni lapsi on aika holtiton seisoskelemaan ruuhkabussin keskikäytävällä, kun ei yllä oikeen mistään pitämään kiinnikään.
Kappas, että nuoret fiksut eivät hoksanneet heti antaa lapselle paikkaa.
Ei voida olettaa, että täydessä bussissa jokainen huomaa jokaisen kanssamatkustajan erikseen. Olisi ollut äidin tehtävä asiallisesti pyytää paikkaa pojalleen eikä tiuskia ja vaatia muita siirtymään.
Voihan tämäkin tietysti olla ongelma.
Itse olen törmännyt usein siihen, ettei esim. vanhemmille ihmisille enää anneta paikkaa joukkoliikenteessä. Olen monesti ollut ainoa, joka edes on kiinnostunut siitä, tarvitseeko joku kipeämmin paikkaa kuin minä itse.
Sanotaan sellainen 52+