Erään äidin törkeä käytös bussissa
Olin bussilla matkalla kotiin ja oli ruuhka-aika. Bussi oli niin täynnä, että jouduin jäädä seisomaan keskikohtaan bussia, missä on molemmin puolin laskettavat penkit. Noilla penkeillä istui nuoria naisia, varmaan matkalla koulusta kotiin, olivat ehkä 16-19-vuotiaita.
Muutamaa pysäkkiä minun jälkeeni bussiin astui nainen poikansa kanssa, lapsi oli ehkä 6-vuotias - ei siis enää mikään aivan pikkuinen. Äiti tokaisi röyhkeästi tytöille, että "siirtykää siitä" josta tytöt selvästi kiusaantuivat ja jäivät pois bussista ilmeisesti suunniteltua aikaisemmin, ainakin puheesta päätellen.
Mitä liikkuu aikuisen ihmisen päässä, kun marssii täyteen bussiin ja alkaa käskemään muita luovuttamaan paikkansa hänelle, jotta voisi laskea laiskan per**ensä alas ja käyttää lastaan syynä sille että tarvitsee paikan?
Lapsi ei ollut enää aivan taapero, n. esikouluikäisen lapsen luulisi jaksavan seistä 10 minuuttia tai ainakin hänet olisi varmasti hyvä siihen opettaa. Vanhukset ja muuten vain huonokuntoiset ihmiset ymmärrän, heille mielestäni kuuluukin terveemmän ja nuoremman antaa tilaa bussissa.
Tuon äidin käytös kyllä järkytti minua, kaikenlaisia itseään täynnä olevia ihmisiä sitä tuolla liikkuukin...
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Musta on muutenkin jännä ilmiö, että kaikista vittumaisimmin teinejä kohtaan tuntuvat käyttäytyvän pikkulasten äidit. Perustuen siis esimerkiksi paikalliseen FB-ryhmään, jossa profiilistaan päätellen taaperoiden äidit kuvasivat, millaista graavia väkivaltaa haluaisivat mopopoikiin kohdistaa. Eikö ne tajua, että kymmenen vuotta ja niiden lapset ovat teinejä, joiden tappamisella saa ilmeisesit fantasioida ja joilla ei saisi olla paikkaansa yhtään missään muualla kuin ehkä ostarin nuorisotilalla?
Saman olen huomannut meidänkin paikallisessa FB-ryhmässä! Pikkulasten äidit haukkuvat teinejä ja uhoavat, että "kunhan saan selville heidän vanhempien nimet niiiiin sitten!!!"
Itse en kahden pikkupojan äitinä kehtaisi julkisesti haukkua mopopoikia ja heidän vanhempiaan, kun ikinä ei voi tietää mitä ne omat kullannuput keksivät 10 vuoden kuluttua. Asiallinen kommentointi on toki eri asia, jos ihan oikeasti on aihetta puuttua nuorison tekoihin, mutta silloinkin on muistettava, että jonain päivänä joku saattaa puuttua sinunkin teiniesi tekoihin ja aiheellista/asiallista kritiikkiä on pystyttävä ottamaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi raahaat niitä isoja hurttiasi bussiin?
Miksi ei raahaisi? Kyllä koirat ovat sallittuja bussissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää olla suomalainen tämän keskustelun takia ja tunnen samalla suurta myötähäpeää tänne kirjoittaneita kohtaan.
Kyllä minä aikuisena ihmisenä annan aina paikkani lapselle. Onneksi meitä kuitenkin on hyviäkin esimerkkejä olemassa. Tämän keskustelun pohjilta tosin näyttää todella surulliselta isoilta osin. Missä myötätunto pieniä lapsia kohtaan?
T. aiemmin kommentoinut
Ei niitä lapsia pidä opettaa siihen, että kaiken aina saa ja kaikki on mukavaa. Hyvä oppia jo lapsena nuo asiat.
:D
Kyse on liikkuvasta ja suht koht vaarallisissa nopeuksissa etenevästä ajoneuvosta. Ei esim. tikkarista
Niinpä... Pienellä tiivistämisestä tytöt olisivat varmaan saaneet riittävästi tilaa lapsen istua, se on turvallisempaa kuin seisominen. Äiti sen sijaan seisköön. Kun ei ole kärryjä, ei olisi ollut mitään syytä hätistellä ketään pois keskiovilta, ja bussihan oli sitä paitsi täysi muutenkin, eli ensiksi kyytiin otetuilla ei ole väistämisvelvollisuutta ainakaan HSL:n alueella.
Minut on joku kärrymamma yrittänyt häätää keskiväliköstä kun olin siinä isojen koirieni kanssa. Turhaan yritti.[/quote
Minä olisin huolehtinut siitä, että sekä rakkisi että sinä itse lennätte bussista ulos.
Ja kuinkahan olisit sen tehnyt 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää olla suomalainen tämän keskustelun takia ja tunnen samalla suurta myötähäpeää tänne kirjoittaneita kohtaan.
Kyllä minä aikuisena ihmisenä annan aina paikkani lapselle. Onneksi meitä kuitenkin on hyviäkin esimerkkejä olemassa. Tämän keskustelun pohjilta tosin näyttää todella surulliselta isoilta osin. Missä myötätunto pieniä lapsia kohtaan?
T. aiemmin kommentoinut
Ei niitä lapsia pidä opettaa siihen, että kaiken aina saa ja kaikki on mukavaa. Hyvä oppia jo lapsena nuo asiat.
:D
Kyse on liikkuvasta ja suht koht vaarallisissa nopeuksissa etenevästä ajoneuvosta. Ei esim. tikkarista
Niinpä... Pienellä tiivistämisestä tytöt olisivat varmaan saaneet riittävästi tilaa lapsen istua, se on turvallisempaa kuin seisominen. Äiti sen sijaan seisköön. Kun ei ole kärryjä, ei olisi ollut mitään syytä hätistellä ketään pois keskiovilta, ja bussihan oli sitä paitsi täysi muutenkin, eli ensiksi kyytiin otetuilla ei ole väistämisvelvollisuutta ainakaan HSL:n alueella.
Minut on joku kärrymamma yrittänyt häätää keskiväliköstä kun olin siinä isojen koirieni kanssa. Turhaan yritti.
Miksi raahaat niitä isoja hurttiasi bussiin?
Koska oli mentävä paikasta a paikkaan b. Mitä oikein kuvittelit?
Itse asiassa sillä kärrymammalla oli oikeus yrittää häätää sinua. Koirien kanssa voi mennä vaikka takapenkkiin, vaunuja ei voi sinne viedä. Olisitko kitissyt vastaan pyörätuolia käyttävällekin?
Ja mitä tulee alkuperäiseen keskusteluun: alle kouluikäinen ei kyllä kuulu bussissa seisomapaikalle. Äiti voi seistä, lapsi ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin järkyttyisin siitä, jos kukaan bussissa ei tekisi elettäkään päästäkseen lasta istumaan. Ihme lapsivihaa taas. :D
Se nainen nyt olisi luonnollisesti saanut seistä.
Miksi terveet ja nuoret jalat omaava lapsi pitäisi päästää bussissa istumaan, eikö sitä lasta todella voi opettaa siihen, että aina ei ole mukavaa ja joskus busseissa joutuu myös seisomaan?
No provohan tämä on, mutta vastaan silti. Kyllä pieni lapsi on aika holtiton seisoskelemaan ruuhkabussin keskikäytävällä, kun ei yllä oikeen mistään pitämään kiinnikään.
Kappas, että nuoret fiksut eivät hoksanneet heti antaa lapselle paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. aiemmin kommentoinut
Mitä ihmeen myötähäpeää? Ei minua ainakaan hävetä tippaakaan joten mites minun myötäni häpeät?
No eihän sitä tarvitse kokea silloin kun kohde itse ymmärtää hävetä. Siksi se ei tarkoita mitä sinä haluat sen tarkoittavan.
Meidän 8-vuotias on vieläkin senverran hönö, etten voisi luottaa hänen osaavan pitää kunnolla kiinni ja seisovan fiksusti päin ja pois muiden tieltä. Ikäisekseen hän ei kuitenkaan ole heikko voimiltaan tai ymmärrykseltään.
Tehkää hyvät ihmiset tilaa lapsille.
Kulkiessani joitakin vuosia sitten säännöllisesti metrolla, siellä oli usein aamuisin äiti saattamassa n 8-10 v lastaan kaiketi kouluun keskustaan. Näin pari kertaa kun hän puolityhjässä vaunussa vaati ihmisiä siirtymään "jotta pääsee lapsen kanssa istumaan". Kyseinen metromatkahan kestää kokonaiset kymmenkunta minuuttia ja jotenkin outoa oli, etteivät muut tyhjät paikat edes kelvanneet. Vaikutti lähinnä mielenterveysongelmalta.
Ymmärrän pienen lapsen kohdalla tämän (olettaen että tyhjiä paikkoja ei ole), mutta kouluikäiset ei yleensä ole niin heikkoja, eikä äiti itse paikkaa tarvitse, ellei lasta pidetä sylissä (ja silloin paikkoja tarvitaan vain yksi).
Bbbnn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on muutenkin jännä ilmiö, että kaikista vittumaisimmin teinejä kohtaan tuntuvat käyttäytyvän pikkulasten äidit. Perustuen siis esimerkiksi paikalliseen FB-ryhmään, jossa profiilistaan päätellen taaperoiden äidit kuvasivat, millaista graavia väkivaltaa haluaisivat mopopoikiin kohdistaa. Eikö ne tajua, että kymmenen vuotta ja niiden lapset ovat teinejä, joiden tappamisella saa ilmeisesit fantasioida ja joilla ei saisi olla paikkaansa yhtään missään muualla kuin ehkä ostarin nuorisotilalla?
Saman olen huomannut meidänkin paikallisessa FB-ryhmässä! Pikkulasten äidit haukkuvat teinejä ja uhoavat, että "kunhan saan selville heidän vanhempien nimet niiiiin sitten!!!"
Itse en kahden pikkupojan äitinä kehtaisi julkisesti haukkua mopopoikia ja heidän vanhempiaan, kun ikinä ei voi tietää mitä ne omat kullannuput keksivät 10 vuoden kuluttua. Asiallinen kommentointi on toki eri asia, jos ihan oikeasti on aihetta puuttua nuorison tekoihin, mutta silloinkin on muistettava, että jonain päivänä joku saattaa puuttua sinunkin teiniesi tekoihin ja aiheellista/asiallista kritiikkiä on pystyttävä ottamaan vastaan.
Mikä sinut saa ajattelemaan, ettei haukkuja kykenisi itse ottamaan kritiikkiä vastaan aikanaan? Se voi olla sinulle niin vaikeaa, että olet valmis menemään solmuun ja riskeeraamaan omien lastesi turvallisuuden mieluummin kuin ottavan edes riskiä, että sinua joku joskus kritisoisi. Olet kuitenkin siinä asiassa tavallista herkkänahkaisempi. Etkö ymmärrä sitä itse?
Vierailija kirjoitti:
Mummelit ne pahimpia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse puuttunut.
Niin olisikin, jos tilanne ei olisi ollut niin äkkiä ohi. Loin kyllä pitkän ja kysyvän katseen ko. naiseen tilanteen jälkeen ja sainkin sitten mulkoilua osakseni häneltä, mutta ei se mitään. AP
Oho, että ihan katseella yritit telepoida ajatuksesi hänelle. Ja tulit sitten tänne purkamaan pahaa mieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin järkyttyisin siitä, jos kukaan bussissa ei tekisi elettäkään päästäkseen lasta istumaan. Ihme lapsivihaa taas. :D
Se nainen nyt olisi luonnollisesti saanut seistä.
Miksi terveet ja nuoret jalat omaava lapsi pitäisi päästää bussissa istumaan, eikö sitä lasta todella voi opettaa siihen, että aina ei ole mukavaa ja joskus busseissa joutuu myös seisomaan?
Kyllä se seisominen on lapsille hankalampaa. Asetu ihmeessä seuraavan kerran lapsen tasolle ja katso kun kaikki reput ja laukut on naamalla jatkuvasti. Muutenkin pienen on vaikeampaa säilyttää tasapainonsa ja lentää helpommin äkkijarrutuksissa. Kyllä lapselle kuuluu istumapaikka ennen teinejä. Mutta äidille se ei olisi kuulunut
Liikkuvassa bussissa seisominen ei ole mitenkään ihan yksinkertaista. Pinen lapsen on vaikea keskittyaä moneen asiaan yhtä aikaa (ennakoida bussin liikkeitä, pitää kiinni, väistellä muita ihmisiä, kun tulevat ja menevät jne.). Joten minusta lapsen paikka on istumassa.
Toinen asia on sitten, miten asia hoidetaan. Eli fiksu äiti hymyilee nätisti teineille ja pyytää "anteeksi, voisiko joku teistä antaa paikan Niko-Annikalle, kun hänen on vielä hiukan vaikea pysyä tasapainossa liikkuvassa bussissa" ja sitten vaan toivoo, että joku antaa tilaa. Jos ei anna, niin sitten Niko-Annika harjoittelee seisomista. Ja äiti tottakai aikuisena ja terve jalkaisena seisoo, jos joiku ei oma-aloitteisesti tarjoa istumapaikkaa hänelle.
Ei taida ap:llä olla lapsia itsellä. Kuvittele mielessäsi itsesi kys äidin paikalle. Se on aika vaikea pitää kiinni vaunuista ja pienestä lapsesta liikkuvassa bussissa. Yhdellä kädellä pidät vaunuja, toisella tangosta ettet itse kaadu ja kolmannella... Eiku. Isommat lapset osaa seistä turvallisesti kaatumatta, mutta eskari-ikäiset ja ekakoululaiset on vielä aika taitamattomia seisomaan epätasaisessa vauhdissa. Teinit tietää jo kuinka ollaan kiihtyvässä vauhdissa mukana. Aikuiset vielä paremmin. Joten ihan oikein kuin hääti pois ihmiset, jotka osaa seistä paremmin kuin pieni lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. aiemmin kommentoinut
Minä annan tilaa ihan kaikille jotka sitä osaa nätisti pyytää, mutta jos joku röyhkeästi käskyttää minua siirtymään niin ei siitä kovin mukava matka tule.
Tiuskiko se muksu tässä tapauksessa? Ei käsittääkseni.
Ei vaan äitinsä aloituksen mukaan. Mistä sinäkin noita käsityksiäsi saat vai olitko samassa matkassa. :D
Vierailija kirjoitti:
olisin voinut itse sanoa nätisti tälle äidille, että tytöt on varmaan kanssa väsyneitä, voisivatko he istua, ellei tule rattaita autoon. olen oppinut sanomaan, ennen olin todella ujo. Kuusivuotias jaksaa riehua ja juosta, miksei vaikka seistä linja-autossa. Miettikää. kuinka nuo eskarit pomppii ja hyppii puissa ja puistoissa.
Kyllä riehuvat, mutta liikkuva bussi on aivan eri asia. Eilen juuri matkustin 6-v kanssa täydessä ratikassa ja lapsi ei todellakaan voi pitää kiinni mistään. Seisoimme keskikäytävällä penkkien välissä, onneksi eräs nuori nainen tarjosi pienelle paikan. Itse jaksan kyllä seistä.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. aiemmin kommentoinut
Mitä ihmeen myötähäpeää? Ei minua ainakaan hävetä tippaakaan joten mites minun myötäni häpeät?
No eihän sitä tarvitse kokea silloin kun kohde itse ymmärtää hävetä. Siksi se ei tarkoita mitä sinä haluat sen tarkoittavan.
Meidän 8-vuotias on vieläkin senverran hönö, etten voisi luottaa hänen osaavan pitää kunnolla kiinni ja seisovan fiksusti päin ja pois muiden tieltä. Ikäisekseen hän ei kuitenkaan ole heikko voimiltaan tai ymmärrykseltään.
Tehkää hyvät ihmiset tilaa lapsille.
Joo, jännä et täällä ihmiset puhuu jostain terveistä jaloista, ihan ku se olis pointtina kun mietitään turvallisuusongelmia siinä, että lapsi seisoo.. Järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummelit ne pahimpia on.
Minkäs lajin otuksia nuo ”mummelit” ovat. Tarkennahan hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä toivot meidän tekevän tälle sun kokemukselle?
Kommentoivan sitä.
Ihmettelen vaan, ettet saanut sanaa suustasi, jos niin ärsytti.
Joo, meitä on moneen junaan ja osa jää asemallekin.
Jo valmiiksi uhkaavalle, päätään tuntemattomille rääpivälle äidille ei välttämättä kaikki mielellään ala sanomaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse puuttunut.
Niin olisikin, jos tilanne ei olisi ollut niin äkkiä ohi. Loin kyllä pitkän ja kysyvän katseen ko. naiseen tilanteen jälkeen ja sainkin sitten mulkoilua osakseni häneltä, mutta ei se mitään. AP
Oho, että ihan katseella yritit telepoida ajatuksesi hänelle. Ja tulit sitten tänne purkamaan pahaa mieltäsi.
Eikös tämä palsta ole olemassa juuri sitä varten, että täällä voi avata keskustelua erilaisista asioista? Kunhan kerroin mitä näin, millaisia fiiliksiä se minussa herätti ja halusin muiden ottavan asiaan kantaa. Ja kyllä sen tuomitsevan katseen ymmärtää tyhmempikin. Enkä muutenkaan ala mielellään väittelemään minua paljon vanhemman, kireän äiti-ihmisen kanssa täydessä bussissa. Ap
Koska oli mentävä paikasta a paikkaan b. Mitä oikein kuvittelit?