Rahastojeni markkina-arvo 13145,80 euroa, muutos -854,20 euroa, eli rahastot yhteensä on yli 6% miinuksella. Harmittaa!
Olen pienituloinen ja säästäväinen. Halusin pari vuotta sitten alkaa sijoittaa ja kaikki suosittelivat minulle indeksirahastoja. Minulla on kolme, riskitasolla 1, 3 ja 5. Olen siis hajauttanut. Kaikki myös maantieteellisesti erilaisia.
Tarkoitus on säästää pari vuosikymmentä eläkeikää varten. Nyt minulla olisi jo 14 000, jos olisin vain laittanut ne korottomalle tilille, mutta onkin melkein tonni vähemmän, kun rahat ovat rahastossa :(
Annanko olla vaan ja unohdan nuo rahastot, jatkan säästämistä?
Kommentit (30)
Tämän vuoksi minä en sijoita. On täysin epäloogista, että KAIKKI huutavat kuinka jokaisen PITÄÄ sijoittaa ja luvataan auliisti kaikille rikkautta tulevaisuuteen ja lokoisia päiviä sijoitusten tuotoilla eläen.
Miten se edes käytännössä onnistuisi?
On voittajia, mutta on häviäjiäkin. Rahaa ei tyhjästä tule (ainakaan niin paljoa), niin että kaikki takuuvarmasti voittaisivat, pitkässäkään juoksussa. Osa voittaa, osa häviää.
Minä säästän. Inflaatio voi syödä osan säästöistäni, muttei niin paljoa kuin pahimmassa tapauksessa riskini sijoittamisessa.
Mä aloitin osakkeiden ostaminen tämän vuoden alussa.
Jossain vaiheessa n 30 000 euron psakesalkkuni oli melkien 3 tonnia voitolla, nyt ollaan yli tuhat euroa miinuksella.
Ei hermostuta, ostin vähän Nordeaa lisää. Tosin olis kannattanut odottaa koska se on tippunut entisestään.
Aloittelija
Vierailija kirjoitti:
Kerää rahaa tilille ja iske sitten kun pörssit romahtaa
Jep.. Ihan sama kuin jo näillä 90-luvulla asuntojen hinnan romahduksen eteen huutelijat. "ostaa sitten kun hinnat ihan just rommaa". Vieläkin odottelevat, ehkä pääsevät ostoksille vielä tänä vuonna, tai sitten eivät... Mutta minä olen tänä aikana jo pari omistusasuntoa maksellut. Sama on sijoittamisen suhteen. Typerintä on odottaa sitä oikeaa hetkeä. Paljon järkevämpää on ostella tasaisesti pienempiä eriä. Ei tosin tule isompia voittojakaan, kun osa voitolla olevista kuittaa niitä korkean kurssin aikana ostettuja. Mutta vaurastuminen käynnistyy heti ja pääsee nopeammin hyötymään korkoa korolle ilmiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa mitä rahastoissa on tapahtunut viimeisen 20v aikana; sitä samaa. Jos eläkesäästöt on tavoitteena niin riittää että rahastoa kurkkaa kerran vuodessa. Tärkeintä on kerryttää osuuksia. Joku päivä olet taas varakas. Tämä kuuluu asiaan.
Onnittele itseäsi, että aloitit säästämisen! Se on tärkeintä.
Säästäminen ja sijoittaminen ovat eri asia. Ap sijoittaa, ja se on aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, että tarkoituksenasi on säästä vuosikymmeniä ja olet vasta pari vuotta sitten aloittanut sijoittamisen. Näihin vuosikymmeniin kuuluu nousuja ja laskuja. Laskun jälkeen tulee nousu. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. Jos olet fiksu niin tunget nyt lisää rahaa sinne rahastoihin ja odottelet rauhassa nousuja. On kuitenkin täysin mahdollista, että tästä mennään vielä reilusti alaspäin.
Kiitos. Laitan 1000 euroa kuussa (300+300+400 euroa) näihin kolmeen rahastoon. Kaikki ovat tällä hetkellä miinuksella, joku enemmän, joku vähemmän, mutta kokonaispotti tuon yli 6% miinuksella.
Pitänee sitten vaan jatkaa säästämistä ja toivoa parempaa tulevaisuutta.
ap
Pienituloisella varaa laittaa 1000 €/kk rahastoihin?
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen ja säästäväinen. Halusin pari vuotta sitten alkaa sijoittaa ja kaikki suosittelivat minulle indeksirahastoja. Minulla on kolme, riskitasolla 1, 3 ja 5. Olen siis hajauttanut. Kaikki myös maantieteellisesti erilaisia.
Tarkoitus on säästää pari vuosikymmentä eläkeikää varten. Nyt minulla olisi jo 14 000, jos olisin vain laittanut ne korottomalle tilille, mutta onkin melkein tonni vähemmän, kun rahat ovat rahastossa :(
Annanko olla vaan ja unohdan nuo rahastot, jatkan säästämistä?
Eihän tuommonen - 900 euroa ole mitään. Aiemmin kun oli enemmän osakkeita niin yhdessä pörssipäivässä saatto salkku tuon verran helpolla heilahtaa alaspäin. Pahin tais olla kun päivässä 10x mainitsemasi määrän laski.
Oleellistahan on se milloin myy. Tappio tai voitto vasta silloin muuttuu todeksi. Aikansa kun jaksaa ootella niin kylläpä tahtoo plussalle mennä.
Jos olisin sinä niin hajauttaisin omistusta myös suoriin osakeomistuksiin, tuotto ihan jotain muuta kuin rahastoissa.
Sitten jos tuohon perimmäiseen kysymykseesi palataan niin sun kantsii toivoa että laskusuunta jatkuu... ... Tiedätkö miksi?
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Ei ole mitään syytä hermostua. Ne kurssit menee ylös ja alas, mutta pitkällä tähtäimellä suunta on nouseva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, että tarkoituksenasi on säästä vuosikymmeniä ja olet vasta pari vuotta sitten aloittanut sijoittamisen. Näihin vuosikymmeniin kuuluu nousuja ja laskuja. Laskun jälkeen tulee nousu. Näin on aina ollut ja tulee olemaan. Jos olet fiksu niin tunget nyt lisää rahaa sinne rahastoihin ja odottelet rauhassa nousuja. On kuitenkin täysin mahdollista, että tästä mennään vielä reilusti alaspäin.
Kiitos. Laitan 1000 euroa kuussa (300+300+400 euroa) näihin kolmeen rahastoon. Kaikki ovat tällä hetkellä miinuksella, joku enemmän, joku vähemmän, mutta kokonaispotti tuon yli 6% miinuksella.
Pitänee sitten vaan jatkaa säästämistä ja toivoa parempaa tulevaisuutta.
ap
Pienituloisella varaa laittaa 1000 €/kk rahastoihin?
Kyllä, bruttopalkka 2100 euroa, josta jää käteen noin 1750 euroa. Saan säästettyä näin paljon, koska en maksa asumisesta oikein mitään. Asun vanhan omakotitalon yläkerrassa yksin, alakerrassa asuu huonokuntoinen vanhus, joka ei halua muuttaa vanhainkotiin. Autan häntä talon ylläpidossa, siivouksessa, kaupassa käymisessä, ruoanlaitossa ja juttelen niitä näitä iltaisin. Vastineeksi saan asua maksutta. Hänellä käy päivittäin hoitaja katsomassa verenpaineita ja muita tällaisia, pesee myös pari kertaa viikossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti käppyrät voivat kohta tulla rajustikin alaspäin. Huh.
Kuinka niin valitettavasti? Sehän on sijoittajan unelma.
nk. "rahastonhoitaja" saa palkkansa, vaikka rahastot olisivat - 50 %. Ei väliä.