Röntgenhoitajat ja röntgenhoitajaopiskelijat!
Haluaisitteko kertoa työstänne? Yllättäen kiinnostuin alasta, ja opiskelemaan hakeminen kiinnostaisi. Haluaisin kuitenkin vähän enemmän tietoa siitä, minkälaista työ käytännössä on. Minkälaisia potilaskohtaamiset ovat, millaista laitteiden käyttö on? Mitkä ovat työn haasteita ja palkitsevia hetkiä? Oikeastaan mitä tahansa työhön liittyvää saa kertoa. Myös opiskelukokemukset ovat tervetulleita!
Entä kuinka vaikeaa röntgenhoitajan fysiikka ja matematiikka ovat? Pärjääköhän lukiosta seiskan fysiikalla päässyt 🤔
Kommentit (35)
Miehen veli oli röntgenhoitaja ja koki työilmapiirin huonoksi.
Koulutuksessa kannattaa ottaa huomioon se, että harjoitteluita voi joutua tekemään opiskelukaupungin ulkopuolella. Riippuu toki oppilaitoksen sijainnista. Osa opiskelijoista ei ole valmiita lähtemään jopa satojen kilometrien päähän työssäoppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rh:n työ vaihtelee todella paljon työpaikoittain, asiakkaiden terveydentilan mukaan sekä modaliteettien mukaan. Modaliteetteja ovat esim. natiivikuvaukset eli se perinteinen luiden röntgenkuvaus, magneettikuvantaminen, tietokonetomografia, angiografia, ultraääni, mammografia, sädehoito, isotooppikuvantaminen, hammaskuvantaminen...
Töissä voi olla julkisen puolen sairaalassa, terveysasemalla, erikoissairaanhoidossa, yksityisen puolen sairaalassa tai röntgenosastolla, ydinvoimalassa, STUK:ssa ym.
Fysiikkaa on opinnoissa paljon enemmän kuin muilla hoitoaloilla, mutta kaikki on opittavissa. En opiskellut fysiikkaa lainkaan lukiossa ja pärjäsin.
Harjoitteluista kannattaa ottaa kaikki irti ja pitää paikkoja potentiaalisina työpaikkoina. Onneksi huonoja työyhteisöjä on aina vähemmän. Niillä on myös vaikeuksia palkata ketään. Ajat onneksi muuttuvat.
Höpö höpö ei se hoitaja noita ultria ym. Ota tai tee vaan ehkä valmistelee potilaan ja lääkäri ne tekee. Hoitaja istuu vaan vieressä. Näin aina ollu. Älä liioittele. Kuulemma tylsä työ.
Erikoiskoulutettu röntgenhoitaja eli sonograaferi tekee itsenäisesti ultraäänitutkimuksia ja palkkakin on muutaman satasen parempi kuin tavallisella.
Nostan tätä näin reilu kuukausi ennen yhteishaun alkamista!
Hyvin aktiivista porukkaa ollaan ja se säteilee asiakkaisiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin aktiivista porukkaa ollaan ja se säteilee asiakkaisiinkin.
:'D Ihana
Mäki oon ajatellut vaihtaa sairaanhoitajaopinnoista röntgeniin. Sh-opinnoissa on ihan liikaa kaikkea "turhaa". Kauheasti kaikkia itsestään selvyyksiä ja turhaa liibalaabaa. Ja olen huomannut, että turhan hoivaavaa työtä mulle.
Röntgenhoitajan opinnot antaa varmaan paljon enemmän haastetta eikä työ ole oikeastaan ollenkaan hoidollista.
Vierailija kirjoitti:
Miehen veli oli röntgenhoitaja ja koki työilmapiirin huonoksi.
Nykyään tuntuu joka alalla ja joka ikisessä työpaikassa olevan ilmapiiriongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Röntgenhoitajana vuosia työskennellyt tuttu sairastui syöpään
Mä tunnen päiväkodissa vuosia työskennelleen joka sairastui syöpään. Joka alalta niitä löytyy.
Varmaan kivaa työtä. Lyhyet asiakaskontaktit. Asiakkaat vaan tulevat kuvauksiin ja sen jälkeen häipyvät. Sairaanhoitajat, lähärit ja lääkärit sitte osastolla kuuntelee potilaiden ja omaisten marinaa. Röntgenhoitajat ja radiologit ottaa vaan kuvat eivätkä keskity sen enempää potilaan ongelmiin.
Oon sairaanhoitaja ja kaveri röntgenhoitaja päivystystyyppisessä yksikössä. Mua on alkanut kiinnostaa alanvaihto todella paljon hänen kertomuksiensa perusteella, etenkin magneettitutkimukset ja traumojen tutkimukset kuulostaa monipuolisilta. Työllisyys täällä Lapissa ilmeisesti tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kivaa työtä. Lyhyet asiakaskontaktit. Asiakkaat vaan tulevat kuvauksiin ja sen jälkeen häipyvät. Sairaanhoitajat, lähärit ja lääkärit sitte osastolla kuuntelee potilaiden ja omaisten marinaa. Röntgenhoitajat ja radiologit ottaa vaan kuvat eivätkä keskity sen enempää potilaan ongelmiin.
Röntgenhoitaja tekee myös syöpäpotilaiden kanssa töitä, jolloin asiakaskontaktit ovat kokonaisuudessaan pitkiäkin vaikka yksittäinen käynti voikin olla 10-40 minuuttia. Ja marisevat asiakkaat ehtii marista missä välissä vain, mutta asiakas-/potilaskohtaamiset on työn suola. Tekninen osaaminen on vaativaa, mutta kyllä kouluajan perusosaamisella siitä selviää, kun tekee opintojen ajan tarpeellisen työn. Ja monesti ammattiopinnoissa se onkin mielekkäämpää, kun ymmärtää sen tarpeen eri tavalla kuin vaikka lukiossa.
Ultraäänessä hoitaja voi avustaa esim näytteenotoissa tai punktioissa, jolloin kuvioon astuu steriili työskentely ja tarvittavien tavaroiden kanssa näpräily. Mukavaa vaihtelua kuvaamiseen.
Röntgenhoitaja voi kouluttautua sonograferiksi, mikäli ultraääni modaliteettina kiinnostaa.