Miksi Nico Rosberg ei osaa puhua suomea?
Kommentit (53)
Kyllä ruåtsi olisi ainakin pitänyt opettaa. Haloo, rkp.
Lapset oppivat kieliä ns helposti, mutta ei se heidänkään kielenoppimiskyky mikään rajaton ole. kuten on jo mainittukin, kielet joille altistuu vähemmän eivät tartu todellakaan täydellisesti. Yleensä jos on vain yksi tiettyä kieltä puhuva ihminen lähipiirissä, altistus on usein riittämätöntä. siksi niitä suomi-koulujakin on, mutta jos sellaista ei ole lähistöllä niin minkäs teet.
Tunnen useita monikielisiä ihmisiä, mutta tyypillisesti vain ehkä kaksi kieltä on akateemisesti hyviä (koulun pääkieli ja ehkä toinen jos ovat panostaneet) eli niillä pystyy kirjoittamaankin sujuvasti ja nopeasti. Muodollinen taito on saatettu hankkia myös myöhäisemmällä iällä . Loput ovat usein enemmän tai vähemmän puutteellisia, tai niitä käytetään vain esim perhetilanteissa ja ovat suhteelllisen suppean puhekielen tasolla, vaikka se rajoitettu (ko kielisessä ympäristössä kasvaneeseen natiiviin verrattuna) sanavarasto taittuu vaikeuksitta. Monilla on muuten myös selkeä aksentti, vaikka olisivat kyseisen kielen oppineet kotona.
Pelkästä suullisesta kielitaidosta on hyötyä lähinnä jossain asiakaspalvelussa, esim asiantuntijatehtävissä pitää pystyä myös kirjoittamaan järjellisesti. Tietysti suullisen taidon voi hioa tällaiselle tasolle helpommin kuin nollasta aloittamalla, mutta riippuen henkilön lahjoista se voi olla melko työlästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ruåtsi olisi ainakin pitänyt opettaa. Haloo, rkp.
Niin, Kekehän on syntynyt Ruotsissa. En tosin tiedä, oliko hänen kotinsa kaksikielinen vai puhuivatko molemmat vanhemmat suomea.
Tällaisten todellisten osaajien ja miljoonia tienanneiden menestyjien kokemuksista ja kertomuksista pitäisi ottaa OPPIA!
Tässä juuri nähdään, miten typerää esimerkiksi Suomessa on panostaa Ruotsinkielen opettamiseen/oppimiseen.
Nämä taidot menevät kansainvälisessä kilpailussa täysin hukkaan ja vievät vain nuorilta aikaa, kun pitäisi opetella kieliä, joilla on menestyksen kannalta merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Keken mielestä Suomi oli surkea takahikiä jossa ei ollut mitään hyvää ja mistä piti päästä pois keinolla millä hyvänsä. Miksi poikaakaan olisi pitänyt suomalaiseksi opettaa.
No jos Keken äidinkieli on suomenruotsi, niin ymmärrän. Muuten on hölmöä jättää toisen vanhemman äidinkieli opettamatta, vaikka mitä maailmankieliä olisi tarjolla. Kyse on myös tunteiden välittämisestä, niiden hienoisista eroista ja identiteetistä.
Terkkuja multikultiperheestä maailmalta!
suurin osa on kuaynyt Suomessa vain mummulassa ja kun mummua ei enää ole niin Suomessa ei enää käydä.
Mun kaverilla on suomalainen, Suomessa asuva isoäiti, eikä hän ole ikinä käynyt Suomessa. Äidinäidistä siis kyse. He näkevät isoäitiä säännöllisesti niin, että isoäiti tulee hänen vanhempiensa luokse, tai koko perhe menee jollekin Karibian saarelle jossa viettävät yhdessä perheaikaa.
Ei mun teini-ikäinen kummipoikakan osaa suomea, vaikka äitinsä on suomalainen. Ymmärtää jonkin verran, mutta ei puhu. Isosiskonsa puhuu täysin, koska on asunut isompana lapsena Suomessa, mutta pikkuveli ei, sillä hän oli muutaman vuoden ikäinen kun muuttivat pois.
Samoin jos muistelen lapsuudesta jotain äidin ja isin ystäväpariskuntia jotka olivat muuttaneet pois Suomesta ja joiden luona käytiin välillä kesälomilla, niin ei niistä lapsista kaikki puhuneet kuin hyvin heikosti suomea.
Olen sen verran ollut ulkosuomalaisten kanssa tekemisissä, että minulle on syntynyt käsitys, että vanhempien koulutuksella on vissi merkitys, opetetaanko lapsille suomea (tai mikä nyt vanhempien äidinkieli onkaan). Olen kohdannut lapsia, jotka eivät pysty kommunikoimaan isovanhempiensa ja sukulaistensa kanssa, koska vanhempien äidinkieli ei kuulu kielivalikoimaan. Surullista, mutta totta.
Mitä vähäisempi koulutus vanhemmilla on, sitä helpommin he uskovat asuinmaan "asiantuntijoita", jotka korostavat asuinmaan kielen valitsemista äidinkieleksi ja jättämään äidinkielen pois. Usein käy jopa niin, että vanhemmat ja lapset eivät enää puhu samaa kieltä eivätkä ymmärrä toisiaan, paitsi ehkä lyhyitä käskyjä ja kieltoja. Keskustelua ei synny lainkaan. Tällä tavalla syntyy niitä puolikielisiä lapsia ja myöhemmin aikuisiakin. Yksinkertainen arkikieli sujuu, mutta vaativammat kielen tasot ovat hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Suhtautuminen ruuspereihin on ivallista edelleen. Omasta syystään.
Keke ei kuvia kumarrellut, pärjäsi ja rikastui.
Sitähän ei suomalainen katellinen luuseri siedä. Kiinnostaa varmaan Kekeä ihan hirrrrrrveesti! :D
Ja kukaan Keken urasta tietävä ei tietenkään ole koskaan suhtautunut hänen ivallisesti.
Keke oli saksalaisen tossun alla eikä uskaltanut opettaa.
Koska Keke tiesi, että Nico ei tarvitse suomen kieltä mihinkään (tärkein syy), kielemme on melko hankala oppia germaanista äidinkieltä puhuvalle ja lisäksi Nico käytti aikaa opiskellakseen useita maailmankieliä, joten suomeen käytetty aika olisi ollut niistä pois.
En väheksy suomalaisena Suomea mitenkään, mutta tuo nyt oli Rosbergilta täysin järkevä ja oikea päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena perheellisenä jossa puoliso on ulkomaalainen voin kertoa ettei sitä suomea tule käytettyä myöskään itse. Luonnollisesti puhutaan sen maan kieltä jossa ollaan. Moni suomalainen joka muuttaa Suomen ulkopuolelle ei itseasiassa vähän ajan kuluttua enää edes ajattele muuttavansa takaisin Suomeen koska mahdollisuudet Suomen ulkopuolella ovat aivan täysin erillaiset. Minä haluan antaa lapsilleni parasta, emme koskaan tule muuttamaan takaisin Suomeen. Siksi en ole opettanut lapsille suomea. He ovat kohta aikuisia, en edelleenkään näe mitään syytä miksi heidän pitäisi suomea osata.
Jonkun harvinaisemman vaikean kielen osaamisesta voi olla yllättävää hyötyä työmarkkinoilla. Tuttavani poika oli Belgiassa kahvilassa töissä, kun sinne saapui erään rallitallin pomo. Kun selvisi, että poika osasi myös suomea, hän sai rallitallista töitä, koska suomen kieli on
No ei osaa "melkein kaikki", mitä saakuttia oikein kirjoitat. Ei tavissaku mitään ranskaa ja italiaa osaa, ei tavis ranskalainen osaa saksaa, ehkä rajalla asuvat osaavat jonkun verran. Herää kysymys mikseivät kaikki suomalaiset osaa ruotsia? Kerrot ihan yksittäisestä harvinaisesta tapauksesta. Ei ole mitenkään jokapäiväistä. Olen jo 50 vuotta asunut Euroopassa joten kokemusta asiasta on.
Itse olet. Mikään ei todellakaan tule ilmaiseksi. -ohis-