Ajattelin opetella kokkaamaan, mitkä olisivat helppoja ns. aloittelijatason ruokia? Leipomukset käyvät myös!
En osaa juurikaan kokata, edes makaronilaatikkoa väsätä, mutta haluaisin opetella tekemään edes jotain. Mietin, josko uudenvuodenlupauksena opettelisin pari simppeliä reseptiä per kuukausi. Leipominenkin voisi olla ihan mukavaa.
Olisiko teillä mammoilla ehdottaa mitään suht helppoja reseptejä aloittelijalle? Jos mietitään mitä tasoa suunnilleen haen, niin tähän mennessä olen suunnitellut opettelevani tekemään ainakin kanakastikkeen, kalakeiton, ja mustikkapiirakan.
Kommentit (21)
Ei kanasoossiin mitään reseptiä tarvita.Voi pyhä yksinkertaisuus.
Makarylli-kalapuikkokeitto maksamakkaralla - liemeksi ES:ää.
Vierailija kirjoitti:
Kuule... ne reseptit jotka olivat siinä kirjassa jota käytit köksän KAIKILLE pakollisella kurssilla yläkoulussa.
Ja sen sijaan että kyselet täällä, googlaa ihan itse niitä reseptejä netistä.
Niin?
Sekö estää, ettei saisi kysellä muilta heidän mieleisiään helppoja reseptejä, esim. sellaisia, joilla he itse ovat aloittaneet ruoanlaiton?
Onko keskustelu aiheesta kielletty sillä perusteella, että asiaa on mahdollisesti käyty läpi peruskoulussa yli 10 vuotta sitten?
En tarkoittanut keskustelua sillä, että tänne pitäisi muiden listata kohta kohdalta niitä reseptejä ruoka-aineineen, vaan IDEOITA.
Vierailija kirjoitti:
Ei kanasoossiin mitään reseptiä tarvita.Voi pyhä yksinkertaisuus.
No eipä se kanakastikekaan ihan itsestään taikoudu esiin sillä, että heittää vaan broiskut pannuun. Kyllä sekin nyt lisävaiheita vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule... ne reseptit jotka olivat siinä kirjassa jota käytit köksän KAIKILLE pakollisella kurssilla yläkoulussa.
Niin?
Sekö estää, ettei saisi kysellä muilta heidän mieleisiään helppoja reseptejä, esim. sellaisia, joilla he itse ovat aloittaneet ruoanlaiton?
Onko keskustelu aiheesta kielletty sillä perusteella, että asiaa on mahdollisesti käyty läpi peruskoulussa yli 10 vuotta sitten?
En tarkoittanut keskustelua sillä, että tänne pitäisi muiden listata kohta kohdalta niitä reseptejä ruoka-aineineen, vaan IDEOITA.
Kyse on siitä, että jokainen lukutaitoinen osaa seurata ainakin sen köksänkirjan ohjeita. Eri juttu sitten, millainen ruoka kenenkin suussa maistuu.
Kokki Kolmonen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Kyse on siitä, että jokainen lukutaitoinen osaa seurata ainakin sen köksänkirjan ohjeita. Eri juttu sitten, millainen ruoka kenenkin suussa maistuu.
Niin?
Keskustelu ei koske mitään yläasteen keittokirjoja, vaan ruoanlaittoa YLIPÄÄTÄÄN.
Ollaan sitä taas niin h**vetin avuliaita...
Ja jos nyt pitää vääntää vielä rautalangasta, niin toivoin lähinnä vastauksia "kinkkukiusaus on ainakin suht helppo, ja siitä saa sovellettua helposti myös kasvisversion!", ja sitten olisin googlettanut sen kinkkukiusauksen.
Mutta ei sitten.
Pasta bolognese on melko helppo tehdä ja on hyvää. Opettele tekemään sitä, muista hauduttaa ja panosta maustamiseen.
Hienoa, että olet kinnostunut ruuanlaitosta! Helppoja ovat esim . jotkut keitot ja juureslaatikot. Uunisei on helppo perusruoka. Maista sitä juustoraasteella ja tomaattiketsupilla. Pataleipä onnistuu jopa minulta. Yksinkertaiset pihvit uunissa ovat nopeita laittaa ja ylimääräiset voi pakastaa . Munakkaat ovat nopeita ja hyvää perusruokaa. Tomaattia vaikka sekaan. Erilaisia pitzoja on helppo tehdä vaikka tortillapohjille. Jämäjustot saa näin käytettyä. Googlaan itse ohjeita ja hakusanaan lisään usein sanat "helppo" ja "nopea".
Säästät myös rahaa, kun valitset kaupasta kauden juureksia, vihanneksia ja hedelmiä Ostin itse juuri 10 kg:n säkin porkkanoita ( alle 7 e/ säkki) ja perunoita saman määrän. Opettele käyttämään mausteita . Ruuanlaitosta löydät konstailematonta tietoa mm.Marttojen sivuilta.
Kannattaa kokeilla Italian ja Meksikon pataa.
Helppoja, maukkaita ruokia molemmat.
Lihapullat
Chili Con Carne
Lasagne
Tortillat
Suklaariisimuro
Omenakaurapaistos
Lohisalaatti
Makkarakeitto on helppo ja halpa ruoka. Jos jättää makkarat pois, saa kasviskeiton.
Paa vettä kattilaan ja kananmunia ja tölkillinen hernekeittoa sekaan. Kun on kiehunut 10min niin kaiva munat esiin, kuori ne ja tipauta pilkottuina takaidin kattilaan. Hyvä munahernekeitto on valmis ja hintaa on 1,5€. Et tipu korkeelta jos menee ekalla kerralla pieleen.
Yhteishyvässä on saman tapaisia reseptejä kuin köksän kirjoissa. Helppoja, halpoja ja nopeita. Selkeät ohjeet. Löytyy myös netistä.
Googlaa esim resepti "helppo mutakakku". Löytyy k-ruoka sivustolta. Tehdään kaakaojauheesta ei suklaan sulattelua. Ainekset vain sekoitetaan, ei vatkailla, ja on tosi hyvää. Laita kylkeen pieni nokare kermavaahtoa ja tuoreita marjoja, kehtaa tarjota vieraillekin
Vierailija kirjoitti:
Makarylli-kalapuikkokeitto maksamakkaralla - liemeksi ES:ää.
Pasi viherahon keittokirjasta.
Keitot ylipäänsä on helppoja valmistaa. Jauhelihakeitto, makkarakeitto lohikeitto (vaikka valmiista suikaleista, niin ei tarvitse edes kalaa osata paloitella). Kaikki kiusaukset ovat helppoja.
Kasvissosekeitto tai porkkanakeitto on helppo pyöräyttää ja siihen tuore leipä kaveriksi niin hyvää tulee.
Hienoa että kiinnostusta löytyy, kun itse aloitin seurustelemaan tyttöystäväni kanssa, niin hän asui vielä vanhemmillaan, ja kun äitinsä ei ollut antanut "häärätä keittiössä", niin ruoanlaittoa harjoiteltiin yhdessä. Ensimmäiset taisi olla juuri kanakastike ja makaronilaatikko.
Mutta se yläasteen köksänkirja on hyvä kyllä jos se tallessa on, siinä on niin selkeästi paljon erilaisia ruokia.
Tsemppiä uuteen harrastukseen :)
Erilaiset pastat. Vaikka kesäkurpitsaa tai pinaattia (pakaste 35senttiä Prismassa) tai broilerisuikaleita sekaan. Vähän pastajuustoa ja rucolaa/basilikaa/pikkutomaattia päälle.
Tai riisin keittäminen ja kanankoivet valkosipulin ja mausteiden ja tomaattikastikkeen kanssa vuoassa 50min uuniin.