Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten vääristynyt suorittajakeskeinen maailma (laaja pohdinta)

Vierailija
24.10.2018 |

Olen ollut asti kiinnostunut tästä ilmiöstä, nimittäin naisten loputtomasta halusta kilpailla ja suorittaa aina murrosiästä keski-ikään saakka.

Perheen perustamista edeltää aika, jolloin nainen keskittyy itseensä ja omaan "arvoonsa". Ulkonäkökeskeisyys ei ole uusi asia ihmiskunnassa, mutta sen saamat mittasuhteet ovat kaikessa laajuudessaan ennen näkemättömät. Some on luonut naiselle mallin, joka ohjaa vääristyneisiin käsityksiin siitä, minkälaista on olla ihminen. Ennen paheksuttiin vaatekauppojen muovisten mallinukkejen epärealistisia kehoja, nykyään tuijotetaan päivät pitkät ruuduilta kuvia, joiden ei ymmärretä olevan yhtä feikkejä. Sileä iho kuultaa virheettömänä, rasvaprosentti on olematon, lisäkehiukset hulmuavat tuulessa ja kasvot ovat niin paksun meikkikerroksen takana, ettei niitä ole edes tunnistaa. Kaikki tämä on tietysti niin kuvakäsiteltyä ympäristön kirkkautta ja mallin ihohuokosia myöten niin, että lopputulos on kuin toisesta maailmasta. Tämä tietysti tiedetään, että kuvat netissä ja mainoksissa ovat feikkejä, mutta sitä ei ymmärretä. Se tiedetään, mutta sitä ei ymmärretä. Se niiden välittämä ihanne on juurtunut niin syvälle, ettei ulkonäköpaineita tai mahdottomia odotuksia pääse karkuun. Varsinkin moni nuori nainen aidosti olettaa, että tämä on se, miltä minun pitää näyttää, jotta kelpaan.

Entäs sitten, kun nuoruus on ohi? No, ei se saa olla. Siinä vaiheessa kun nainen saa lapsia, ikääntyy, hänen tulee edelleen näyttää mielellään yhtä hyvältä kuin aina ennenkin, vaikka elämäntilanne muuttuu ja tuo tullessaan aivan erilaiset haasteet. Somen kiiltokuvat ovat vain osa sitä ihannenaista, jonka elämän joka osa-alue huokuu täydellisyyttä. Keski-ikäinen ihannenainen on täydellinen kasvattaja jolla riittää aikaa lapsilleen, parisuhteelleen, terveydelleen, ulkonäölleen, kodilleen, uralleen ja vapaa-ajalla itsensä kehittämiselle. Kasvoissa ei saa olla ryppyjä, kodin pitää olla kuin sisustuslehdestä, perheen ruokavalion pitää noudattaa uusimpia suosituksia, lasten täytyy harrastaa, täytyy liikkua säännöllisesti ja joogata... Äitien uupumus on uusi normaali, koska vuorokaudessa ei riitä tunnit tähän kaikkeen. Mahdottomien ihanteiden perässä juokseminen ja jatkuva suorittaminen uuvuttaa. Missä välissä ja miksi tämä meni tähän?

Onko syynä sosiaalinen media, trendit, vai mikä? Asiallista keskustelua, oikeasti. Tietenkin esimerkit olivat kärjisteltyjä, mutta pointti tuli selväksi. Ja valitettavasti käsittelin nyt epätasa-arvoisesti vain naissukupuolen suorituskeskeisyyttä, vaikka sekään ei toki nykymaailmassa ole enää sallittua tai sopivaa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni tässä on todella läpinäkyvästi taustalla naisten vähäisempi arvostus ja sen aiheuttama ahdistus ja siitä kumpuava toiminta. On muuten HYVIN nähtävissä jo peruskouluikäisillä tytöillä, ehkä jo sitä ennenkin.

N. sata vuotta sitten nainen ei saanut levätä silloinkaan kun mies sai. Musta tämän(kin) jäljet näkyy nykykulttuurissa edelleen.

Vierailija
2/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni tässä on todella läpinäkyvästi taustalla naisten vähäisempi arvostus ja sen aiheuttama ahdistus ja siitä kumpuava toiminta. On muuten HYVIN nähtävissä jo peruskouluikäisillä tytöillä, ehkä jo sitä ennenkin.

N. sata vuotta sitten nainen ei saanut levätä silloinkaan kun mies sai. Musta tämän(kin) jäljet näkyy nykykulttuurissa edelleen.

Taisi olla johtopäätös käsissä ennen perusteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh... siis naisen suorittaminen on sama kuin ulkonäkö? Tämäkö on sinun mielestäsi se naisten kunnianhimon päämäärä? Huomaa kyllä, että vierastat tasa-arvoista ihmiskäsitystä.

Eikä muuten kannata kärjistää, jos koko keskustelu sitten menee siihen että selittelee että ei tarkoittanut mitään mitä sanoi. Ja ei, sinua ei ole ymmärretty väärin etkä ole herättänyt vihaa etkä kateutta. En vain ole yhtään samaa mieltä kanssasi. Naisilla on paljon muitakin tavoitteita kuin ulkonäkö, naisten maailma ei ole vääristynyt ja naisten olisi hyväkin olla enemmän kilpailuhenkisiä.

Vierailija
4/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, asia voisikin jaksaa kiinnostaa / ahdistaa / ärsyttää, jos sillä olisi jotain väliä. Ei millään oikeastaan ole mitään väliä, joten miksi näistä pitää ottaa ahdistusta? Kannattaa relata

Vierailija
5/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. Ei tätä minusta kaikkien naisten arjessa huomaa. Tunnen muutaman tällaisen suorittajan etäisesti, yksi mm lataa Facebookin täyteen imeliä juttuja perheestään ja oikeasti olen itsekin nähnyt mitä se perhe-elämä oikeesti on. Mutta ehkä tätä on enemmän jossain Espoossa sitten.

Vierailija
6/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh. Ei tätä minusta kaikkien naisten arjessa huomaa. Tunnen muutaman tällaisen suorittajan etäisesti, yksi mm lataa Facebookin täyteen imeliä juttuja perheestään ja oikeasti olen itsekin nähnyt mitä se perhe-elämä oikeesti on. Mutta ehkä tätä on enemmän jossain Espoossa sitten.

Telkkarissa taitaa vain olla tuollaista. Mutta naisilla on ihmeellinen tarve haukkua ja vähätellä omaa sukupuoltaan, vaikka itse näkisivät omin silmin että asiat eivät ole noin.

Vierailija
7/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en nyt oikein saa kiinni ap:n aloituksesta, muuta kuin että hän on hirmuisen huolissaan identiteettiään etsivien nuorten (ja erityisesti naisten) altistumisesta median kauneusihanteille. Uskoakseni täydellisen ulkonäön tavoittelu ja palvominen ei kuitenkaan koske kaikkia naisia (ei edes nuoria) ahdistukseen asti. Itselläni ainakin on aikas paljonkin muita kiireitä kuin ahdistua peilikuvani epätäydellisyydestä näin opiskelun (tulevaisuudessa työn) ja pienen lapsen äitinä.

Oikeasti, jos haluat puhua nimenomaan kokemistasi ulkonäköpaineista niin tee aloitus tyylillä "miten median luomat kauneusihanteet vaikuttavat nuorten (naisten) minäkuvaan ja mielenterveysteen?" Todella pitkä avaus kun aika paljon helpommallakin olisit päässyt jopa ihan itse asiaan. Aiheesi on melko marginaalinen eikä kosketa kaikkia naisia, juuri ja juuri koskaa suorittamista.

N24

Vierailija
8/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en nyt oikein saa kiinni ap:n aloituksesta, muuta kuin että hän on hirmuisen huolissaan identiteettiään etsivien nuorten (ja erityisesti naisten) altistumisesta median kauneusihanteille. Uskoakseni täydellisen ulkonäön tavoittelu ja palvominen ei kuitenkaan koske kaikkia naisia (ei edes nuoria) ahdistukseen asti. Itselläni ainakin on aikas paljonkin muita kiireitä kuin ahdistua peilikuvani epätäydellisyydestä näin opiskelun (tulevaisuudessa työn) ja pienen lapsen äitinä.

Oikeasti, jos haluat puhua nimenomaan kokemistasi ulkonäköpaineista niin tee aloitus tyylillä "miten median luomat kauneusihanteet vaikuttavat nuorten (naisten) minäkuvaan ja mielenterveysteen?" Todella pitkä avaus kun aika paljon helpommallakin olisit päässyt jopa ihan itse asiaan. Aiheesi on melko marginaalinen eikä kosketa kaikkia naisia, juuri ja juuri koskaa suorittamista.

N24

Paitsi että aloittaja ei rajannut huoltaan nuoriin, vaan kaikkiin naisiin keski-ikäisiin asti. Minusta vähän tuntuu että aloittaja ei uskalla käsitellä omaa henkilökohtaista ongelmaansa, vaan uskottelee sen koskevan kaikkia naissukupuolen edustajia.

Vierailija
9/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N24

Paitsi että aloittaja ei rajannut huoltaan nuoriin, vaan kaikkiin naisiin keski-ikäisiin asti. Minusta vähän tuntuu että aloittaja ei uskalla käsitellä omaa henkilökohtaista ongelmaansa, vaan uskottelee sen koskevan kaikkia naissukupuolen edustajia.

Häh? Onhan ne ongelmat henkilökohtaisia, vaikka koskettaisivat monia naisia.

10/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on, että pyrkii elämässä eteenpäin? Että haluaa olla se paras mahdollinen minä?

Miesten kunnianhimoa ihaillaan, naisen kohdalla sama on patologisen riittämättömyydentunteen kompensointia ja pakonomaista suorittamista.

Jep jep.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
11/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap nyt huitaisi naulan kantaan, ja suoraan tabuaihetta keskelle otsaa. Juuri tällaista mukaneutraalia taivastelua silloin ilmaantuu viesti toisensa perään, ja kukaan ei muka tunnista asiaa lainkaan, missään. Paitsi ehkä jossain Espoossa, vähän.

Mutta onhan siihen tabuuteen hyvät syyt. Jos pitää osoittaa kelvollisuutensa toisten naisten arvosteluraadille, kohtuuton työtaakka on paljon kevyempi kantaa kun teeskentelee, ettei tuollainen minua koske. Kyllähän sitä voi niin hullu olla, että paljon työtä tekee, mutta että vielä tekisi niin jotenkin turhanaikaisista syistä...

Paitsi että kai naisten keskinäisellä pätemisellä on itse asiassa hyvinkin tärkeä rooli ihmislajin kehityksessä. Ihmisvauva on niin suuri satsaus, että mitä kovempi kuri naisten välillä vallitsee, sitä todennäköisemmin jälkeläiset jäävät henkiin keskinäisen sparrauksen myötä.

En tiedä mitä hävettävää asiassa edes on. Voiko ylevämpää syytä kilpailevuudelle ollakaan? Jos sitten kuitenkin voitaisiin kehittää myös enemmän rentoutta kurinpitoon, ja sen verran leppoisampi ryhmähenki, etteivät lapset joudu kärsimään kun äiti päivittää somea.

Vierailija
12/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta naisten ei pitäisi lähteä kilpajuoksuun miesten kanssa. Valtaosan pitäisi hoitaa ensisijaisesti kotinsa ja perheensä ja lähimmäisensä ja sitten on paljon kevyitä ja psyykkisesti vähemmän kuormittavaa töitä, niille jotka töitä vielä tarvitsevat. Ja tietysti jos joku on erityisen lahjakas niin go on. Nykyään sitkeällä puurtamisella mennään monien paljon lahjakkaampien miesten ohi ja syrjäytetään sellaisiakin henkilöitä, joita olisimme enemmän tarvinneet. Vikaa on miehessäkin ja ennenkaikkea heissä.

Miesten pitäisi ryhdistäytyä ja painua hommiin, kantaa vastuunsa yhteiskunnasta ja perheestään. Tehdä päätökset ja olla sulkea korvansa naiselliselta haihattelulta. Siinä se.

Jos naisellinen miellyttämisenhalu on jonkun mielestä ongelma niin siihen auttaa varmaan hormonihoidot ja sinnikäs aivopesu. Mitään hyötyähän siitä ei sitten kyllä ole luvassa, mutta sitä kait saa mitä tilaa.

Sitkeällä puurtamislla mennään paljon lahjakkaampien miesten ohi?????

Älä ikinä, ikinä tule heittämään tälle palstalle tällaista tuubaa. Tunnen useita naisia jotka ovat työelämässä yli 20 vuotta katselleet vieressä miten nuoret miehet etenevät pelkällä sukupuolellaan ilman erityisempiä meriittejä pikkupomoksi saaden tätä ennen vakkariviran, täysin avuttomat pomot saavat puolta enemmän palkkaa ja teettävät työt alipalkatuilla korkeakoulutetuilla naisilla siitä yksinkertaisesta syystä että eivät itse osaa jne. Koulussa saa kaiken anteeksi koska pojat ovat poikia. Pistetään sekin pikkupomoksi vaikka valmistui huonoilla papereilla. 

Vierailija
13/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mitä pahaa siinä on, että pyrkii elämässä eteenpäin? Että haluaa olla se paras mahdollinen minä?

Miesten kunnianhimoa ihaillaan, naisen kohdalla sama on patologisen riittämättömyydentunteen kompensointia ja pakonomaista suorittamista.

Jep jep.

Tuossa on ongelmana , että naiset vaativat miehen pyrkivän vähintään samaan suoritukseen jolloin elämä muuttuu molemmille huonommaksi.  Suorittajamies antaa naisen kiillotella pöytähopeita 3kuukautta vuodessa vaikka oikeasti nainen vaan on vauvapalstalla.

14/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä pöytähopeista sä puhut? En tajunnut viestisi sisältöä ollenkaan.

Tottakai älykäs ja menestynyt ihminen haluaa rinnalleen toisen samanlaisen. Ihan riippumatta siitä, onko mies vai nainen. Ei kukaan halua puolisoa, jota ei pysty arvostamaan.

Lika barn leker bäst.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
15/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta naisten ei pitäisi lähteä kilpajuoksuun miesten kanssa. Valtaosan pitäisi hoitaa ensisijaisesti kotinsa ja perheensä ja lähimmäisensä ja sitten on paljon kevyitä ja psyykkisesti vähemmän kuormittavaa töitä, niille jotka töitä vielä tarvitsevat. Ja tietysti jos joku on erityisen lahjakas niin go on. Nykyään sitkeällä puurtamisella mennään monien paljon lahjakkaampien miesten ohi ja syrjäytetään sellaisiakin henkilöitä, joita olisimme enemmän tarvinneet. Vikaa on miehessäkin ja ennenkaikkea heissä.

Miesten pitäisi ryhdistäytyä ja painua hommiin, kantaa vastuunsa yhteiskunnasta ja perheestään. Tehdä päätökset ja olla sulkea korvansa naiselliselta haihattelulta. Siinä se.

Jos naisellinen miellyttämisenhalu on jonkun mielestä ongelma niin siihen auttaa varmaan hormonihoidot ja sinnikäs aivopesu. Mitään hyötyähän siitä ei sitten kyllä ole luvassa, mutta sitä kait saa mitä tilaa.

Älä ikinä, ikinä tule heittämään tälle palstalle tällaista tuubaa. Tunnen useita naisia jotka ovat työelämässä yli 20 vuotta katselleet vieressä miten nuoret miehet etenevät pelkällä sukupuolellaan ilman erityisempiä meriittejä pikkupomoksi saaden tätä ennen vakkariviran, täysin avuttomat pomot saavat puolta enemmän palkkaa ja teettävät työt alipalkatuilla korkeakoulutetuilla naisilla siitä yksinkertaisesta syystä että eivät itse osaa jne. Koulussa saa kaiken anteeksi koska pojat ovat poikia. Pistetään sekin pikkupomoksi vaikka valmistui huonoilla papereilla. 

Vaikka nyt sitten pikkupomoksi sopii minusta paremmin miehet, lähtökohtaisesti. On totta, että monet miehet heittävät lahjansa hukkaan, mutta ei naisista vaikka kuinka tunnollisia olisivat ole korvaajaksi. Tai no .. korvaajaksi on, mutta se nyt on sitten sitä mitä on.

Olen itse karvaasti saanut kokea, miten tsemppi ja suuret lupaukset eivät mitään auta, kun joutuu myöntämään, mihin rahkeet oikeasti riittää. Olen ollut kympin tyttö ja korkeakoulutettu ja puolisokseni sain taas tyypillisen alisuoriutuneen klopin, josta tuli tavisduunari. Kuitenkin sen näkee sokeakin jos on rehellinen, että mies on minua lahjakkaampi ja viisaampi ja minä olen pelkkä pikkunokkela ja tunnollinen kana. (Jos se on jonkun mielestä vähän, minulle se riittää nykyään vallan hyvin).

Tietysti olen tavannut paljon itseäni älykkäämpiä naisiakin ja kunnioitus heille, en kadehdi ollenkaan. Suurimmasta osasta naisista olisi silti eniten hyötyä kodeissaan. Ja miehet taas kärsivät paljon enemmän työttömyydestä.

Koulujärjestelmä pitäisi muuttaa ja koko kansan kasvatusperiaatteet.

Vierailija
16/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Tottakai älykäs ja menestynyt ihminen haluaa rinnalleen toisen samanlaisen. Ihan riippumatta siitä, onko mies vai nainen. Ei kukaan halua puolisoa, jota ei pysty arvostamaan.

Lika barn leker bäst.

Olen toki huomannut ymmärryksesi rajallisuuden, mutta kai tajuat, että naiset arvostaa miehiä tosi vähän jos ei aina paranna suoritusta. nainen voi lämmittää maksalaatikkoa päivittäin ja mies ei valita.

Vierailija
17/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka nyt sitten pikkupomoksi sopii minusta paremmin miehet, lähtökohtaisesti. On totta, että monet miehet heittävät lahjansa hukkaan, mutta ei naisista vaikka kuinka tunnollisia olisivat ole korvaajaksi. Tai no .. korvaajaksi on, mutta se nyt on sitten sitä mitä on.

Olen itse karvaasti saanut kokea, miten tsemppi ja suuret lupaukset eivät mitään auta, kun joutuu myöntämään, mihin rahkeet oikeasti riittää. Olen ollut kympin tyttö ja korkeakoulutettu ja puolisokseni sain taas tyypillisen alisuoriutuneen klopin, josta tuli tavisduunari. Kuitenkin sen näkee sokeakin jos on rehellinen, että mies on minua lahjakkaampi ja viisaampi ja minä olen pelkkä pikkunokkela ja tunnollinen kana. (Jos se on jonkun mielestä vähän, minulle se riittää nykyään vallan hyvin).

Tietysti olen tavannut paljon itseäni älykkäämpiä naisiakin ja kunnioitus heille, en kadehdi ollenkaan. Suurimmasta osasta naisista olisi silti eniten hyötyä kodeissaan. Ja miehet taas kärsivät paljon enemmän työttömyydestä.

Niin, miesten mielestä. Nykyään naiset haluavat muutakin kuin kotona hääräämistä. Saati sitten että naiset haluaisivat olla miehen rahojen (ja oikkujen) varassa. Juu, ei kiitos. Mieluummin sinkku ja lapseton kuin miehen kotiorja.

Vierailija
18/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Lika barn leker bäst.

Olen toki huomannut ymmärryksesi rajallisuuden, mutta kai tajuat, että naiset arvostaa miehiä tosi vähän jos ei aina paranna suoritusta. nainen voi lämmittää maksalaatikkoa päivittäin ja mies ei valita.

Ja miehen elämä ja mielenterveys on naisen arvostuksen ja kehujen varassa? Menee moti ja tulee masennus, jos ei joka päivä kehuta että "voi Kalle kulta kun tänäänkin taas niin hienosti läksit töihin ja tulit taksinkin, menepä nyt tuonne sohvalle lepäämään niin mami tuo sulle voileivän heti kun on saanut lapset autosta, takin päältään ja kauppakassit purettua."

Kumpikohan se onkaan se heikompi astia...

Vierailija
19/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, miesten mielestä. Nykyään naiset haluavat muutakin kuin kotona hääräämistä. Saati sitten että naiset haluaisivat olla miehen rahojen (ja oikkujen) varassa. Juu, ei kiitos. Mieluummin sinkku ja lapseton kuin miehen kotiorja.

En ole mies. Minusta naisten vaikutusta kodeissa ja sukujen kesken vähätellään, me olemme todella tarpeellisia.

Perhesiteet löystyvät jatkuvasti, eivätkä ihmiset auta toisiaan, vaikka kuinka läheistä sukua oltaisiin. Naisilla on olevinaan niin paljon tärkeämpää tekemistä.

Vierailija
20/50 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljon tätä _oikeasti on. Toki somesta näitä voi bongailla mutta itse en tiedä yhtäkään. Tuntemani naiset ovat maanläheisiä ja rentoja. Hyvä kuvailu aikamme hengestä, mut sekin taitaa olla semmonen kupla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän