Olenko itsekäs, jos teen kotitöitä lasten ollessa kotona?
Olen valitettavasti yksinhuoltaja, käyn kokopäivätöissä ja perinteisesti olen koettanut käyttää harvinaista omaa aikaa kotitöiden tekoon. Olenko ihan kamala ja itsekäs ilkimys, jos teen kotitöitä samalla, kun lapset (4- ja 5-vuotiaat) ovat kotona sen sijaan, että leikittäisin heitä? Joskus iskee vain epätoivo, kun pyykkivuori ja tiskivuori kasvaa, enkä ehdi niitä tehdä, kun siis kukaan ei koskaan käy edes kylässä, jolloin olisi toinenkin aikuinen samaan aikaan paikalla lapsia vahtimassa. Olen koettanut pyytää samassa kaupungissa asuvaa äitiäni käymään edes, mutta hän ei edes tule lasten syntymäpäivillekään. Illalla päätin, että nyt vain teen nuo kotityöt ennen nukkumaanmenoa, vaikka lapset keskeyttäisivätkin minuutin välein vuorotellen. *huoh* Kun siis eihän pyykkiäkään saa pestä kovin myöhään ja olisi pakko saada nuo pestyä ennen klo 22 viimeistään (jonka jälkeen ei ilmeisesti saa pestä pyykkiä koneella, ainakaan lingota). Olisiko ideoita?
Kommentit (25)
Että mitä????? Ei vanhemmat ole mitään huvitusupseereja
Olin itsekin yh. Tyttäreni tänään viimeksi sanoi, että kiitos äiti: on upeaa, kun osaa laittaa ruokaa. Ei tarvi syödä eineksiä ja kuntosalin jälkeen on hyvä palata omaan kotiinsa, jossa terveellinen ruoka on valmiiksi tehty. Töissä käy.
Johan tuon ikäiset voivat auttaa joissain kotitöissä, jolloin se on yhteistä tekemistä.
Jos nyt opettelisit vähän sitä itsekkyyttä.
Teette yhdessä ne kotityöt niin äitikin ehtii hetkeksi leikkimään.
Tuohan on ihan ok. Ja onhan lapsista toisilleen seuraa kun ovat melkein samanikäisiä. En minä muista että minun äitini olisi ikinä leikkinyt kanssani, mutta en minä sitä odottanutkaan. Mutta vaikka oletkin yh niin sanonpa vain, että hyvin harvasta miehestä on apua koti-tai lastenhoitohommissa. Hyvin sinä tunnut pärjäävän. Tsemppiä.
Koska niitä sitten pitäisi tehdä? Pitää lapsoa pitkiä päiviä tarhassa sen takia?
Olet tosi itsekäs. Hyvä äiti tekee kotityöt yöllä, kun maailmankaikkeuden navat nukkuvat.
No eikös tuon ikäiset lapset jo osaa keskenään keksiä leikkejä? Pitäisi ainakin osata, se on vaan hyväksi heille. Tai sitten voi ottaa mukaan välillä tekemään jotain helpompia kotihommia.
Tuon ikäiset voi ottaa mukaan tekemään kotitöitä jos huomiota kaipaavat.
Noh, täytin sitten pesukoneen ja yritin astianpesukoneen täyttämistä ja sen vuoksi molemmat käyttivät tilannetta hyväkseen ja rupesivat riehumaan, riitelemään keskenään ja kiljumaan. Nyt saan pelätä taas, että naapurit kuulivat riehumisen ja hermostuvat ja saan jännittää monta päivää joitain heippa-lappuja ja lastensuojeluilmoituksia. Sen jälkeen he kyllä rauhoittuivat ja kaikki oli taas ok, mutta itse aloin lähinnä itkeä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, täytin sitten pesukoneen ja yritin astianpesukoneen täyttämistä ja sen vuoksi molemmat käyttivät tilannetta hyväkseen ja rupesivat riehumaan, riitelemään keskenään ja kiljumaan. Nyt saan pelätä taas, että naapurit kuulivat riehumisen ja hermostuvat ja saan jännittää monta päivää joitain heippa-lappuja ja lastensuojeluilmoituksia. Sen jälkeen he kyllä rauhoittuivat ja kaikki oli taas ok, mutta itse aloin lähinnä itkeä.
Kuulostaa siltä että sinulla on voimat täysin hukassa. Mitä jos olisit yhteydessä perheneuvolaan?
Mammapalstan omituisin otsikko pitkään aikaan.
Mitä sinun oma äitisi aikanaan teki, kun sinä olit pieni? Leikki sinun kanssasi aina kun sinä olit kotona - ja kotityöt teki kotiapulainen?
Tiedätkö, ihan oikeasti tavallisissa perheissä laitetaan ruokaa, pestään pyykkiä, siivotaan ja tehdään kaikkea muutakin kotityötä kun lapset ovat kotona, ja jopa lasten kanssa. Meillä kahden huoltajan vanhemmilla kun ei ole koskaan sellaisia kotityölle pyhitettyjä lapsivapaita viikonloppuja tai viikkoja. Ei varsinkaan silloin, jos toinen vanhemmista tekee sellaista työtä, että on paljon poissa kotoa.
Lapset nyt riehuvat keskenään ja jopa tappelevat. Kyllä siinä sossuilla hommaa riittää, jos pitää juosta jokaisen keskenään kinastelevan sisarusparin vuoksi tarkistamassa lasua.
Luuleeko ap olevan parempi vanhempi jos tekee tämän "oikein"?
Teette tietysti yhdessä kotityöt. Eihän koti ole mikään hotelli. Sen jälkeen äiti voi lukea kirjaa tai levätä sohvalla, tuon ikäiset osaavat leikkiä jo keskenäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on auktoriteetti ihan nolla. Istutat muksut keittiön tuoleille askartelemaan ja samaan aikaan teet kotihommia. Muksut mukaan täyttämään pesukonetta ja hakemaan likaiset vaatteet huoneesta jne.
Sä olet äiti, etkä mikään vapaa-ajanohjaaja, hitto vie. Lapsia saa ja kuuluu komentaa, muuten menetät pelin.
Sokeri yms veks ja kellontarkat rutiinit kaikelle. Ihan kaikelle- ja sitten siitä pidetään kiinni. Muksut nukkumaan ajoissa ja sinä myös.
Tee yöllä kun lapsi nukkuu niin ei lapsi vaan ooi huonoille tavoille ja ala isona vaikka siivoojaksi.
jos ei aikuisesta ihmisestä ole sanomaan lapsille edes hetkeksi että äiti isä tekee nyt pyykkiä, pesee astioita yms niin ei pitäisi hankkia lapsi olenkaan. Ellet ole näitä sprn pulleroita jotka hoivaa 28-45v disko läpsytteliöitä eli Irakkeja ja muita olen 17v ja todistaasen fa has fira deja.
Vierailija kirjoitti:
jos ei aikuisesta ihmisestä ole sanomaan lapsille edes hetkeksi että äiti isä tekee nyt pyykkiä, pesee astioita yms niin ei pitäisi hankkia lapsi olenkaan. Ellet ole näitä sprn pulleroita jotka hoivaa 28-45v disko läpsytteliöitä eli Irakkeja ja muita olen 17v ja todistaasen fa has fira deja.
Aiheeseen kuulumatonta rasismia.
Kotitöiden tekeminen muiden kotona ollessa on TÄYSIN normaalia.