siskoni poika, 3v ja 3kk - onko normaalia?
Näin ekaa kertaa puoleen vuoteen siskoni perhettä, koska he asuvat ulkomailla. Vanhempi (tyttö) on nyt 5-vuotias, ja nuorempi siis reilut 3v.
Mielestäni nuorempi ei ole kehittynyt ihan normaalisti, mutta tämä on jotenkin niin arka aihe, etten voi ottaa edes esille, kunhan sivusta seurailin ja tarkkailin.
Poika on ensinnäkin suurimman osan ajasta suu auki, ja tuijottelee johonkin kaukaisuuteen. Ei tule hakemaan kontaktia, muttei mitenkään ihmisiä pelkääkään/ vieroksu tms.
Puhuu todella epäselvästi kahden, kolmen sanan lauseita - harvoin taivuttaa sanoja. Ei muista esim. sukulaisten nimiä (minä olen Täti, jne.) useammankaan päivän jälkeen. Itkee paljon, pitää sellaista ulinaa vähän väliä pienimmästäkin asiasta.
Ei leiki juuri ollenkaan, ei ole kamalan kiinnostunut isoveikan leluista.
Kompastelee ja kaatuilee PALJON, muutenkin motorisesti mielestäni jäljessä.
Miltä tämä mielestänne kuulostaa? Olen todella huolissani, enkä todellakaan tiedä, mitä voisin tehdä - jos yhtään mitään...
Kommentit (42)
en halua kertoa tarkkaa maata. Eurooppalainen sivistysvaltio kuitenkin.
Meillä on ihan hyvät välit, ja tuo vika väite lienee aika absurdi...
t. ap
Kiinnostaa vaan tietää missä on noin onneton paikka, että tollainen kehitysviive jää huomaamatta?
Vai onko ap:llä ja siskolla niin huonot välit, että sisko ei vaan viitsi kertoa mitään, koska tämä Suomessa asuva sisko kuitenkin kirjoittele av:lle ja retostelee siskon pojan vammaisuutta.