Emäntä
Mieheni on seurustelun alusta asti nimittänyt minua emännäksi. Koen että se on halventava nimitys. Mies pitää minua äitinä tai kodinkoneena. Tuntuu samalta kuin avioparit jotka puhuttelevat toisiaan isänä tai äitinä. Ei lainkaan eroottista yms. Mies ei ymmärrä kun sanon etten pidä nimittelystä. Olenko ainoa joka ajattelee näin ? Ovatko muut tyytyväisiä emäntä-nimitykseen?
Kommentit (6)
Pohjois-Suomessa käytetään " emäntä" -nimitystä ihan yleisesti! Ei tarkoita mitään talousihmettä, vaan naista!
Kun miehen kaverit joskus puhuivat minusta miehelleni käyttäen tuota sanaa, teki mieli lyödä turpiin! Sano miehellesi, jos et tykkää... muuten se voi aiheuttaa kireitä välejä...
mutta kun ruotsinkieliset sanoo mua mammaksi, niin en tykkää. Tiedän, että se on äiti, mutta mulle tulee mieleen sellainen stereotyyppinen vanha mamma.
Olen Savosta, mies Hämeestä. Savossa saatetaan sanoa akka tai eukkokin. Ja yleisesti käytetään muijaa, mutta mikään ei loukkaa niin kuin tuo emäntä. Muut ovat jotenkin kipakoita, mutta emäntä...Nukkua nyt isännän vieressä. " Tuhisee kiukuissaan" . No onneksi ei tämän suurempia murheita suhteessa ole, ainakaan vielä.
Meillä minua ukkoni kutsuu minua emännäksi, akaksi mammaksi. kullaksi, rakkaaksi, vaimoksi, ja tietenkin etunimellä.
se miten asian ilmaisee merkitsee paljon. asiat jopa tuon akan voi sanoa rakkaudellisesti :=)
Kutsunhan minä miestänikin ukko-kullaksi :=)
Mä yhdistän sen niin vahvasti siihen, että on jotain mitä emännöidä. Talo, perhe..
Harmittaa, kun siitä tuli tällainen nuorisojuttu, oliko se duudsonit kun laittoi sen vitsiksi.
Nyt varsinkin kun meillä on iso talo puutarhoineen, niin leikilläni kutsun meitä isännäksi ja emännäksi. Tulee kai mieleen mummola, jossa emäntä teki hyvät ruuat.