Haet uutta työpaikkaa. Kuinka paljon olet menemään alas edellisestä palkastasi?
Oletetaan että kyseessä on sama ala, edellinen työsi loppui juuri eli taidot on yhä hallussa ja sinulla on yli kolme vuotta kokemusta.
Kiinnostaa tietää. En mennyt yhteen paikkaan koska palkka olisi pudonnut reilut 20% ja nykyiseen palkkaan pääseminen olisi ollut lähes mahdotonta.
Lähtökohtaisesti voisin laskea palkkaani vajaalla kymmenellä prosentilla jos paikka olisi todella hyvä ja että palkka nousisi esimerkiksi koeajan jälkeen.
Kommentit (37)
Viimeksi työpaikkaa vaihtaessani ykkösvaihtoehtoni oli paikka, jossa palkkani olisi laskenut 3500€:sta 2800€:oon. En kuitenkaan saanut paikkaa, vaan sain toisen, josta maksetaan 4100€. Vaikka pidän tästäkin, menisin silti innosta kiljuen siihen 2800€:n hommaan.
En senttiäkään koska olen jo nyt alipalkattu.
Riippuu. Jos haluaisin vähemmän vastuuta, voisin mennä palkassa alaspäin. Täysin samaa työtä en kyllä tekisi pienemmällä palkalla.
Vastaavaa tehtävää en ottaisi pienemmällä palkalla, ellei olisi ihan supersupersuper kiinnostava työ muuten. Tiedän, että olen nytkin alipalkattu, mutta enempää ei täällä makseta, joten alemmas en suostuisi. En kuitenkaan pitäisi mahdottomana sitä, että ottaisin vastaan roolia, jossa on vähemmän vastuuta kuin nykyisessä. Tuolloin tottakai ymmärrän, että palkkakin olisi pienempi.
Tarkoittaisi minun kohdalla 3200 -> reilu 2500?
Hah en ikinä suostuisi.
Mulla on jo niin huono palkka että alemmas ei pääse. Ilmaistöihin en ryhdy, eläminen maksaa. Turpaanottolisäkin vietiin 😂
Satasen korkeintaan, ei näillä palkoilla ole muuhun varaa.
Mulla on laskenut palkka 4400 eurosta 2300 euroon työpaikan vaihdoksen takia. Inhosin työtäni, työnkuva oli muuttunut vuosien varrella todella paljon huonompaan suuntaa, eikä palkkakehitys korvannut joka päiväistä potutusta. Aloitin urakehityksen periaatteessa alusta, kun vaihdoin huomattavasti pienipalkkaisempaan.
Nyt olen työpaikan vaihdosten ja ylennysten jälkeen noussut neljässä vuodessa 4900 euroon ja rakastan työtäni. Omalla kohdallani siis kannatti, toki puolison piti tukea tuota päätöstä ja ottaa väliaikaisesti enemmän taloudellista vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että kyseessä on sama ala, edellinen työsi loppui juuri eli taidot on yhä hallussa ja sinulla on yli kolme vuotta kokemusta.
Kiinnostaa tietää. En mennyt yhteen paikkaan koska palkka olisi pudonnut reilut 20% ja nykyiseen palkkaan pääseminen olisi ollut lähes mahdotonta.
Lähtökohtaisesti voisin laskea palkkaani vajaalla kymmenellä prosentilla jos paikka olisi todella hyvä ja että palkka nousisi esimerkiksi koeajan jälkeen.
No lähtökohta on se että uudessa työssä on parempi palkka. Olen itse juuri vaihtamassa työpaikkaa ja palkka paranee 22% ja tehtävä on suunnilleen samaa tasoa.
Riippuu tietysti aina siitä että mikä on vaihtoehto. Edellisellä kerralla olin lomautettuna, joten toisen työpaikan tarjoama palkka oli selvästi parempi kuin työttömyyskorvaus, mutta 6% vähemmän kuin saamani palkka.
Olivatko ehdottomia tuon palkan suhteen? Monesti sanottu palkka lähtee nousuun jos kertoo että muualtakin tarjolla töitä.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään, sen verran heikko tämän hetkinenkin palkka.. hoitoalalla olen.
Itse kyllästyin vuorotyöhön, joten hain päivätöitä. Palkka laski parisataa ja sen lisäksi lähti vuorotyön lisät, mutta kannatti vaikka vuosiansiosta lähti bruttona 8000€.
t. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Olivatko ehdottomia tuon palkan suhteen? Monesti sanottu palkka lähtee nousuun jos kertoo että muualtakin tarjolla töitä.
Tuohan nyt riippuu työn markkinatilanteesta ja kyseisen työpaikan kulttuurista. Tuskinpa siitä ensimäisestä työtarjouksesta ihan hierveästi joustetaan mihinkään suuntaan. Omissa työpaikan vaihdossa se neuvotteluvara on suunnilleen ollut 100€/kk ja seuraavan kesän kesäloman pituus.
En matalampaan vaihtaisi, nyt jo tarpeeksi alhainen liksa.. eli 0€
Kyllä 20% on liian paljon vaikka se alkuperäinen summa olisi mitä.
Minä otin pienemmän palkan, mutta kyseessä oli tuore firma ja oma liksa oli edellisessä paikassa aika kova. Pomo teki diilin mun kanssa, kun sillä oli selkeä suunnitelma ja oli täysin varma että firma kasvaa nopeasti. Ensimmäisen vuoden jälkeen liksani nousisi siihen mitä sain vanhassa ja toisena vuotena liksa nousisi vielä lisää ja saan päälle autoedun ja puhelimen. Hän myös ilmoitti, että tarvitsee minunlaista.. Tein diilin. Minua kiinnosti muutenkin heidän aloitteleva toiminta silloin ja uskoin myös, että se on kasvava yritys ja se tulee näkymään vähintään kolmessa vuodessa. No, se meni yli aikatalun ja kasvoi nopeammin kun osasin odottaa. Sain kaiken mikä luvattiin.
Peruspalkkani on n. 1800 euroa ja en kyllä halua kovin paljon huonompaa. Olisi edes niin hyvä palkka, että käteen jää 2000 euroa.
No itsellä ei se palkka ole tärkein kriteeri töissä. Haluan työpaikan jossa työilmapiiri on mukava (ei selkäänpuukottamista tai kyräilyä) ja stressin määrä hallittavissa (ei mahdottomia deadlineja tai jatkuvia ylitöitä). Nämä vaatimukset jos täyttyvät niin voisin hyvin vastaanottaa työpaikan matalammalla palkalla kuin edellinen. Tämä ei toki tarkoita sitä että suostuisin tekemään töitä ihan riistopalkalla, vaan oman alan keskipalkka tai hieman matalampi.
Ihan faktahan on ettei se palkka lopullisesti voi noustakaan, yhtä epätavallista kuin ikuinen talouskasvu. Joskus ihminen kohtaa sen osaamisensa "huippupalkan" eikä senkään ylläpito ole välttämättä mahdollista.