Miksi useimmat vanhemmat eivät laita alle 135cm lastaan korokkeelle?
Olen huomannut, että n. 5v lähtien useimmat lapset istuvat ilman mitään turvavälinettä autossa. Kun pituus alkaa olla n. 116cm, vanhemmat eivät enää katso tarpeelliseksi istuttaa lasta edes korokkeelle. Turvavyöistuimesta puhumattakaan.
Nyt omat lapset ovat ekalla ja tokalla, pituutta lapsilla on 123cm ja 128cm. Lyhyempi istuu turvavyöistuimessa ja pidempi istuu korokkeella. Suosituksen mukaan alle 150-senttisen olisi hyvä istua korokkeella, jotta turvavyö kiinnittyisi oikein. Alle 135-senttisen on Suomen lainsäädännön mukaan istuttava korokkeella. Tästä voi saada sakkoja.
Miksi niin moni kuitenkin katsoo, että jo 115-senttinen voi matkustaa säännöllisesti autossa ilman koroketta? Mitenkään aivan kauheasti ne eivät kuitenkaan maksa. Omat lapset ihmettelevät aina silloin tällöin tätä korokeasiaa, koska suurin osa heidän luokkakavereistaan ei enää "joudu" istumaan "vauvaistuimessa". Itse olen vain sanonut, että se on turvallisuusasia ensimmäisenä ja toisena se on tieliikennelakiasia - minä en halua sakkoja.
Kommentit (3)
Aika moni lapsi kiipeää mun lasten pk:n pihassa autoon, jossa ei ole edes sitä koroketta. Sinne vaan se n. metrin mittainen vöihin kiinni (vapaaehtoinen toimenpide) ja menoksi. Mun lapset kyllä istuvat vielä istuimissa, ja onhan ne kieltämättä vähän työläät. Mutta turvallisuus ensin!
Korokkeessa taas ei oikein minusta ole enää edes työläyttä. Lapsi saa sen itse vöillä kiinni... Joskus saa ostettua jopa kympillä korokkeen, ei hintakaan tule vastaan.
Meidän neljäsluokkalainen istuu korokkeella. On 146 cm pitkä, mutta kokee, että korokkeelta näkee paremmin.