Voisiko joku yliopisto-opiskelija tai muuten tietävä auttaa, pitäisi löytää tieteellisiä artikkeleita
Teen avoimessa yliopistossa muutamia verkkokursseja. Nyt on tehtävä kirjallinen työ, jossa on vaatimuksena käyttää vähintään kahta tieteellistä julkasiua. Olen oikeastaan jo kirjoittanut jutun, kun valitsin aiheen, mistä tiedän muutenkin paljon. Nyt vain pitäisi liittää mukaan jotain tieteellistä ja muokata omia tietojani lähteiden mukaiseksi niiltä osin sekä toki tarkistaa tietojeni paikkansa pitävyys.
Tiedän, että googlella oli joku erillinen hakutoiminto, millä pitäisi löytää tuollaisaia julkaisuja, mutta en ole käyttänyt oikeastaan koskaan. En muista miten ja yliopiston sivuilla ei löydy nopeasti ohjetta. En pääse oikeastaan muuhun kuin omalle kurssille, joten yliopiston sisäisiin yleisiin asioihin en pääse käsiksi. Kirjastoon en ehdi työtilanteen vuoksi ja yliopisto on liian kaukana.
Kommentit (42)
Ja hakuterm(e)inä aiheesi.
Onko sinulla pääsy yliopiston kirjastoon netin kautta? Sitä kautta pitäisi löytää.
Yliopiston verkkokirjastosta pitäisi löytyä. Ohjeet sen käyttöön löytyy varmaan moodlesta tai yliopiston sivuilta.
Tuolla on 1,5 miljoonaa tieteellistä julkaisua.
Google scholar yleisesti, yleensä yliopistojen kirjastoilla on artikkelihakukantoja mutta niihin tarvitaan yleensä ne tunnarit. Jossain paikoissa avoimenkin tunnareilla pääsee noihin.
Google Scholar on aika pätevä. Voi tosin olla ettet pääse availemaan artikkeleita alkua pitemmälle, itse olen aina käyttänyt sitä vaan töissä ja siellä on aika lailla oikeuksia maailman tietokantoihin. Mutta siitä kannattaa aloittaa.
Jos menee hankalaksi, voit kokeilla Helsingin- tai Aaltoyliopiston kirjastoja. Niiden koneilta pääsee yleisesti aika hyvin eri tietokantoihin. Henkilökuntakin on yleisesti ottaen ammattitaitoista ja auttaa tarvittaessa. Luulisin ettei sun tartte olla kirjoilla yliopistoissa että pääset käyttämään, mutta toisaalta älä sitä hirveästi huutele.
Kyllä ne luotettavimmat tieteelliset lähteet ovat painetuissa kirjoissa, jotka saa (yliopiston) kirjastosta, varsinkin jos et osaa tieteellisiä artikkeleita netistä/tietokannoista hakea ja arvioida. Kirjastoon hop! Henkilökunta voi auttaa. Onko kurssista mitään lähdeluetteloa?
Google scholar voit löytää jotain
Sitten kääntyisin kirjaston puoleen ja hakisin e-tietokannoista (kai tiedät että saat käyttää myös yliopiston kirjastoa?)
Elektra löytyy hyvin
Elektra kotimaisia siis ja sitten vielä monia ulkolaisia, kirjastosta yleensä haussa linkitys josta voit hakea eri alojen tietokantoja
Ei ole, aihe on aika vapaa. Pitää olla omaan työhön ja tietotekniikkaan liittyvä aihe. En ole tosiaan ennen opiskellut yliopistossa ja tämä on vähän tällainen koe, että pärjäänkö. Muuten pärjään todella hyvin, mutta olen laiska etsimään lähteitä. Tai lähteitä löytyy miljoona, mutta vaatimus on tieteellinen julkaisu.
Kiitoksia vastauksista. Yliopistolle on liikaa matkaa, ei onnistu ihan tuosta vain lähteä. Teen siis verkkokursseja parista eri yliopistosta ja molemmat on eri paikkakunnalla, missä itse asun. Valitettavasti täällä menee kirjaston aikaisin kiinni ja muutenkin ei täällä pienessä kirjastossa nyt kovin paljon materiaalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, aihe on aika vapaa. Pitää olla omaan työhön ja tietotekniikkaan liittyvä aihe. En ole tosiaan ennen opiskellut yliopistossa ja tämä on vähän tällainen koe, että pärjäänkö. Muuten pärjään todella hyvin, mutta olen laiska etsimään lähteitä. Tai lähteitä löytyy miljoona, mutta vaatimus on tieteellinen julkaisu.
Tiedätkö mitään tieteellistä kustantajaa, joka painaa alasi kirjallisuutta? Edes oppikirjoja?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne luotettavimmat tieteelliset lähteet ovat painetuissa kirjoissa, jotka saa (yliopiston) kirjastosta, varsinkin jos et osaa tieteellisiä artikkeleita netistä/tietokannoista hakea ja arvioida. Kirjastoon hop! Henkilökunta voi auttaa. Onko kurssista mitään lähdeluetteloa?
No itseasiassa ei ole. Kirjoista löytyy paljon vanhentunutta tietoa. Yleensäkään oppikirjoja ei käytetä tieteellisinä lähteinä.
Tieteelliset julkaisut ovat vertaisarvioituja artikkeleita, jotka löytyvät yleensä helpoiten sähköisistä journaleista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan käytä kirjoja lähdemateriaaleina. Pitää olla vertaisarvioidussa lehdessä, ei missään kirjassa, joka voi olla kirjoittajan ihan omaa shaibaa.
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän sulla on hakusanat jo valmiina. Nyt vain Google scholarista hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista. Yliopistolle on liikaa matkaa, ei onnistu ihan tuosta vain lähteä. Teen siis verkkokursseja parista eri yliopistosta ja molemmat on eri paikkakunnalla, missä itse asun. Valitettavasti täällä menee kirjaston aikaisin kiinni ja muutenkin ei täällä pienessä kirjastossa nyt kovin paljon materiaalia ole.
Suosittelen kirjastossa käyntiä, pyydä kirjastoihmiseltä apua, kirjoja voi myös kaukolainata. Kirjastoista voi löytyä tieteellistä peruskirjaa/yliopiston oppikirjaa mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kirjastossa käyntiä, pyydä kirjastoihmiseltä apua, kirjoja voi myös kaukolainata. Kirjastoista voi löytyä tieteellistä peruskirjaa/yliopiston oppikirjaa mukavasti.
Kirjastolla pätevä kirjastovirkailija opettaa tiedonhakuun jostain muualta kuin niistä kirjoista, jotka ovat epätieteellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastolla pätevä kirjastovirkailija opettaa tiedonhakuun jostain muualta kuin niistä kirjoista, jotka ovat epätieteellisiä.
Miten tieteellisen kustantajan painettu eri tieteilijöiden kirjoittama artikkeliteos on epätieteellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tieteellisen kustantajan painettu eri tieteilijöiden kirjoittama artikkeliteos on epätieteellinen?
No ei sellaisia nykyään juurikaan ole, kun tieto on verkossa.
Mikä ala?