Pitääkö flunssainen taapero viedä lääkäriin? Mies painostaa
Reilun vuoden ikäinen taaperomme on kolmatta päivää flunssassa (tai vilustunut, en tiedä kumpaa). Ensimmäisenä yönä oli vähän kuumetta, sen jälkeen ei ollenkaan. Oireena on lähinnä räkäisyys, eli nenästä valuu välillä räkää ja samalla yskii räkäisesti (ei koko ajan vaan korkeintaan kerran tunnissa). Ja ääni on välillä hieman painunut. Muuten on energinen ja hyväntuulinen, leikkii, syö ja juo ihan tavallisesti. Itse ajattelen, että tämä menee itsellään ohi. Mutta mies painostaa koko ajan viemään lapsen päivystykseen. Kuulemma räkä voi aiheuttaa ties mitä, koska lapsi ei osaa niistää itse. Ja yskä on kuulemma paha juttu. Minusta taas päivystyksessä jonottaminen olisi ylireagointia.
Meillä on sellaista taustaa, että mielestäni mies haluaa nyt lääkäriin viemisellä osoittaa olevansa hyvä, reagoiva vanhempi, ja että minä olen vastuuton kun en halua viedä lasta lääkäriin. Kerran menimme lapsen kanssa päivystykseen aivan turhaan miehen painostuksesta, kun en halunnut ottaa riskiä, että olenkin väärässä ja sitten olisi ollut minun syyni, jos lapsen pieni nuha olisikin kätkenyt taakseen jotain vakavampaa enkä ole reagoinut siihen. Lääkäri oli harmistunut, kun tulimme vastaanotolle terveen lapsen kanssa (nuha loppui monen tunnin jonotuksen aikana), ja käski luottamaan omaan intuitioon. Mitä olette mieltä - lääkäriin vai ei?
Kommentit (38)
Meillä esikoinen oli vähän kröhäinen. Aamulla se sitten yski oikein kunnolla yön aikana kertynyttä limaa ja mies säikähti toden teolla, sai minutkin epäilemään äitiyttäni ja pakkasi meidät kaikki autoon ja niin mentiin päivystykseen.
Perillä otettiin kuume, ei ollut. Yskäkin oli tasaantunut, keuhkot kuunneltiin. Muistan vieläkin lääkärin ilmeen, kun se mietti että miten sanoo nätisti että nyt hysteerikot menkää pois.
Että jos lapsi on räkäinen, mutta muuten leikkii niin pysykää kotona. Anna lämmintä juotavaa, ihan heti ei tarvitse hätääntyä vaikkei ruoka kovin maittaisikaan.
Niin ja hakekaa vaikka niistin apteekista.
Ei ole lääkärillä sen kummempia konsteja parantaa tavan lenssua. Ihminen, vaikka ihan vauvakin, osaa parantaa itse itsensä. En edes suosittele mitään lääkkeitä noin pienelle.
Jos olo huononee, kuume nousee tai tauti kovasti pitkittyy, niin sitten lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esikoinen oli vähän kröhäinen. Aamulla se sitten yski oikein kunnolla yön aikana kertynyttä limaa ja mies säikähti toden teolla, sai minutkin epäilemään äitiyttäni ja pakkasi meidät kaikki autoon ja niin mentiin päivystykseen.
Kuulostaa tutulta! :D Juuri tämmöistä haluaisin vastaisuudessa välttää.
ap
Jos kova kuume jatkuu viidettä päivää, niin viidentenä päivänä mennään lääkäriin.
Nuha ja räkä voivat kestää 2-4 viikkoa olematta mitään epänormaalia.
Jos kova kröhäyskä kestää kauemmin kuin 3 viikkoa, veisin lääkäriin.
Jos lapsi vain makaa sohvalla tai sängyssä, veisin lääkäriin.
No mieshän voi ihan itse mennä sen lapsen kanssa päivystykseen, jos kokee että se on tarpeellista. Sua siihen on turha painostaa, kun osaat ilmeisesti käyttää järkeäsikin. Älä ainakaan anna miehen pompotella itseäsi ja hänen käskystään lähde lapsen kanssa päivystykseen. Sanot tosiaan miehelle, että mene sinä käyttämään lasta päivystyksessä, jos koet sen tarpeelliseksi.
Lääkärin odotustilasta ja huoneesta voitte saada vielä ikävämmän pöpön, kuin se, minkä takia sinne menette, koska siellä käy myös kaikkia tarttuvia tauteja sairastavia lapsia, jotka lääppii räkäkäsillään joka paikan ja aivastavat sumeilematta ilmaan.
Eli normaalista nuhasta, jossa ei ole edes kuumetta, ei kannata heti rynnätä sinne pöpöpesäkkeeseen.
Lisäksi, jos vanhemmat koko ajan hyppyyttävät lasta turhaan lääkärissä, voi vaikuttaa sellaiselta, että onko vanhemmuudessa ongelmia tai jopa jotain munchausen syndroomaa alkavat pahimmassa tapauksessa epäillä.
Vierailija kirjoitti:
No mieshän voi ihan itse mennä sen lapsen kanssa päivystykseen, jos kokee että se on tarpeellista. Sua siihen on turha painostaa, kun osaat ilmeisesti käyttää järkeäsikin. Älä ainakaan anna miehen pompotella itseäsi ja hänen käskystään lähde lapsen kanssa päivystykseen. Sanot tosiaan miehelle, että mene sinä käyttämään lasta päivystyksessä, jos koet sen tarpeelliseksi.
Täytyykin tehdä näin. Saan sitten monta tuntia omaa aikaa, kun mies ja lapsi jonottavat kahdestaan päivystyksessä. Tosin lapsella olisi varmaan kivempi olla kotona.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin mietin, että miten lääkäri voisi auttaa? Miehen mukaan lääkärillä on keinot saada räkä pois tukkimasta lapsen keuhkoja. En ole tämmöisestä kuullut ennen, oletteko te?
ap
Jos lapsen hengitys on normaalia tiheämpää ja joutuu käyttämään paljon lihaksia hengitykseen, niin silloin lapsi täytyy viedä lääkäriin. Se pitäisi nähdä, kun lapsi on ilman paitaa ja seuraat hänen hengitystään. Jos hengitys on normaalia, niin en lähtisi pelkän nuhan takia viemään lasta lääkäriin. Meillä lapsi sai muutaman kerran spiraa lääkärissä ja Ventolinea kotiin babyhalerilla, kun hengitys ei ollut normaalia. Ei siltä kyllä ole räkää otettu pois.
Ostakaa baby-vac apteekista. Sillä lähtee oikeasti räkä syvimmästäkin sopukasta. Ollut meidän pelastus, paljon parempi kuin nenä-friida.
Piti ihan tsekata, onko tää saitti vielä hengissä http://www.sairaslapsi.com
Tuolta etsii flunssa / nuhakuume ja sieltä ohjeistukset, niin niillä pärjää aika pitkälle. Saa opettaa myös miehen lukemaan ko. sivua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella on vakuutus, isä käyttää lääkärissä jokaisella isäviikolla eli käytännössä siis 2 vko välein. Aina on räkää ja kuumetta, lääkärissä tosin ei koskaan lämpöä sattumalta ole (kun odotushuone oli niin viileä tms.). Joka tapauksessa isän mielestä minä olen huono äiti, koska lapsi on aina sairaana hänen viikollaan, vaikka siitä on vain isän kertomus. Lapsen tiedoissa jokainen kerta alkaa "isä kertoo, että lapsi äidiltä tullessa rohissut, pidellyt korviaan ja on kuumeinen". Outoa on se, että lapsi on jo 5v ja osaa aika hyvin itsekin kertoa, jos putkitetut korvat on kipeät.
Sinun kertomuksesi osalta uskon mielummin isää.
On nimittäin kokemusta siitä, että eksä tuo lapset tapaamisiin vaikka millaisessa röhässä päästäkseen niistä eroon ja saadakseen omaa aikaa uuden kultamussukan kanssa. Kerrankin yhdellä lapsista puhkesi todella korkea kuume, mutta onneksi se talttui särkylääkkeellä. Tavalliseen flunssaan ei ole mitään lääkettä, mutta hyvä käsihygenia ja riittävän lämpimät asuintilat auttavat. Tulikin mieleen vielä avioliiton aikana kun kuopuksella oli sitkeä flunssa ja silloisessa asuintalossamme makuuhuoneemme oli kylmin huone. Sanoin eksälle, että pitää laittaa enemmän peittoa tai siirtyä joksikin aikaa nukkumaan lämpimämpään huoneeseen ja kas kummaa noilla ohjeilla lapsi parani muutamassa päivässä.
Kaikilla naisilla ei todellakaan ole äidinvaistoja, sen olen ikäväkseni joutunut huomaamaan.
En veisi omaa puolivuotiasta vauvaakaan noilla tiedoilla.
Influenssakautena antaisin olla niin kauan kotona (jos ei kuumetta) kuin vointi antaa myöten. Siis sieltä terveyskeskuksestahan jos jostain sen influenssan nappaatte mukaanne.
Yskä ja nuha voivat vaivata kolmattakin viikkoa ja se on ihan normaalia lapsilla. Useampi päivä korkeaa kuumetta, hengitysvaikeudet, vauvalla syömättömyys, virtsaamisvaikeudet, sekavuus ja silminnähtävä väsymys/uneliaisuus ja yöllinen kipuitku ovat merkkejä, joihin pitää tarttua. Nuha ja yskä ehkä alle 3kk vauvalla ovat sellaisia asioita, että kannattaa käydä näytillä jo parin päivän jälkeen. Siitä isommalla seurataan niitä muita merkkejä.
Ai niin, poikkeuksena yli 3 viikkoa kestänyt yskä.
Anna miehen viedä, jos niin haluaa. Itse en tuossa tilanteessa lähtisi hakemaan lääkäriasemalta uusia tauteja lapselle.
Lapsi voi päivällä aika hyvin, mutta illalla ja yöllä röhii enemmän. Eikö tämä ole ihan normaalia? Mies sanoo, että juuri tämän takia päivävoinnista ei voi päätellä mitään, vaan vointi katsotaan siitä hetkestä jolloin lapsi röhii eniten.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsella on vakuutus, isä käyttää lääkärissä jokaisella isäviikolla eli käytännössä siis 2 vko välein. Aina on räkää ja kuumetta, lääkärissä tosin ei koskaan lämpöä sattumalta ole (kun odotushuone oli niin viileä tms.). Joka tapauksessa isän mielestä minä olen huono äiti, koska lapsi on aina sairaana hänen viikollaan, vaikka siitä on vain isän kertomus. Lapsen tiedoissa jokainen kerta alkaa "isä kertoo, että lapsi äidiltä tullessa rohissut, pidellyt korviaan ja on kuumeinen". Outoa on se, että lapsi on jo 5v ja osaa aika hyvin itsekin kertoa, jos putkitetut korvat on kipeät.
On nimittäin kokemusta siitä, että eksä tuo lapset tapaamisiin vaikka millaisessa röhässä päästäkseen niistä eroon ja saadakseen omaa aikaa uuden kultamussukan kanssa. Kerrankin yhdellä lapsista puhkesi todella korkea kuume, mutta onneksi se talttui särkylääkkeellä. Tavalliseen flunssaan ei ole mitään lääkettä, mutta hyvä käsihygenia ja riittävän lämpimät asuintilat auttavat. Tulikin mieleen vielä avioliiton aikana kun kuopuksella oli sitkeä flunssa ja silloisessa asuintalossamme makuuhuoneemme oli kylmin huone. Sanoin eksälle, että pitää laittaa enemmän peittoa tai siirtyä joksikin aikaa nukkumaan lämpimämpään huoneeseen ja kas kummaa noilla ohjeilla lapsi parani muutamassa päivässä.
Kaikilla naisilla ei todellakaan ole äidinvaistoja, sen olen ikäväkseni joutunut huomaamaan.
Se flunssa omisi muutenkin parantunut prissa päivässä. Sen verran ae kestää
Muutenkin olet aika hassu
Näyttäkää lapselle mallia miten niistetään. Helpompaa tosin, jos itselläkin nenä vuotaa. Meillä oppi tytär niistämään 10kk iässä (eka flunssa) ja poika vähän reilun vuoden iässä (aika mones flunssa).
En veisi lasta lääkäriin nuhan vuoksi. En menisi itsekään lääkäriin nuhan vuoksi.
On normaalia, ei herranjestas. Yöllä yskittää enemmän kun räkä kerääntyy j päivällä taas helpottaa. Kyllä siitä lapsesta näkee kun on oikeasti hätä. Omani vein lääkäriin kun oli 40 kuumetta ja hengitti apulihaksia käyttäen. Turhaa sekin oli kun oli vauvarokko, mut saatiin pitkäkestoisempi lääke. Mikä sillä isälöä nyy on hätänä. Olet järkevä, älä anna seb pompottaa vaan menköön itse lapsen kanssa jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se flunssa omisi muutenkin parantunut prissa päivässä. Sen verran ae kestää
Muutenkin olet aika hassu
Ja sinä lähinnä tyhmä.
On tutkittu asia, että kylmä heikentää elimistön vastustuskykyä. Ilmeisesti et ole koskaan yrittänyt parannella flunssaa kylmissä olosuhteissa? Joten ei, ei olisi parantunut muutenkin parissa päivässä. Flunssa oli siis kestänyt jo useita viikkoja.