Voiko joku kertoa, mikä tämä kilpirauhasen hoitoon liittyvä kiista Suomessa on ollut päällä jo pitempään?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miltä kuulostaa seuraavat arvot
TSH 4,6
T4 13Tilannetta siis vain seurataan.
Mä en olisi jalkeilla. Nyt on ok olo, TSH on 0,9 ja T4V 18. Lääkityksen sain molempien ollessa viitearvoissa ja TPOAb:n ollessa metsässä (Hashimoto). Ei siis olisi edes löytynyt ilman endoa, ilmankos työterveys olisi hoitanut masennuslääkkeillä.
Millaisilla arvoilla sait lääkityksen? Mille lääkärille pitäisi mennä? Pitäisikö pyytää tuo TPOAb?
Minulla on siis tuon TSH 4,6 ja T4 13 lisäksi vakava raudanpuute, johon ainoastaan sain pitkän kuurin. Kilpirauhaselle ei siis tehdä nyt mitään.Minulla on lähestulkoon kaikki raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet (ollu jo kymmenen vuotta ja hieman kauemminkin yksittäisiä oireita, jotka ovat lisääntyneet vuosien saatossa).
Endokrinologille. Yleislääkärit eivät jostain syystä määrää vasta-ainekoetta.
Mulla oli jokseenkin tuollaiset arvot kuin sulla, TSH 3 ja osia, T4V 14 ja TPOAb 480 (viite muistaakseni alle 20?). Samoin vajaatoiminnan oireet pahoina, en mm. enää päässyt rappuja alas kuin takaperin, änkytin, muisti pätki, lihoin liki 30 kiloa 6 kuukaudessa, nukuin vapaapäivinä jopa 14 tuntia vuorokaudessa. Sen aivosumun ja uupumuksen takia en muista kahdesta vuodesta juuri mitään.
Verikoetulosten jälkeen ei seurattu hetkeäkään. Raudanpuute ymmärtääkseni heikentää kilpirauhasen toimintaa, odottavatkohan arvojen korjaantumista...Kiitos tästä. Määrättiinkö heti vasta-aineet, vai seurattiinko arvoja tekemättä aluksi mitään?
Yleislääkäri sanoi, että raudanpuutteeni ei vaikuta millään tavoin kilpirauhasarvoihini ja kilpirauhaseen ei aloiteta lääkitystä, sitä vain seurataan. Itse taas olen kaivanut netistä kymmenistä lähteistä eri tietoa, että raudanpuute vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan lamaavasti. Eli onko tässä toivoa, kun rauta korjaantuu, korjaantuu kilpirauhasarvotkin? Toisaalta oireeni kymmenen vuoden ajalta viittaa Hashimotoon, eli minulta löytyy niin vajaatoiminnan kuin liikatoiminnankin oireita, joka viittaa siis autoimmuunijuttuun eli Hashimotoon. Nämäkin tiedot olen kaivanut netin uumenista.
Osaatko suositella hyvää endokrinologia?
Lähdin endon vastaanotolta reseptin kanssa, hetkeäkään ei seurattu. Valitettavasti en osaa suositella, kyseinen lääkäri sai sairaskohtauksen ja lopetti työnteon jo vuosia sitten, minkä jälkeen reseptejäni on uusittu milloin missäkin yleislääkärillä. Tosin kilpirauhaseni ei enää heittelehdi, se on jo lamaantunut.
Millä tavalla lamaantunut? Onko sulta enää otettu niitä vasta-aineita?
Olen ollut tyroksiineilla jo vuosia. Kilpirauhanen on siis korvaushoidolla, ja toimittuaan välillä vajaalla, välillä ylikierroksilla se meni lopullisesti rikki ja jäi vajaalle. Vasta-aineita ei ole sen koommin otettu, eivätkä kummankaan ääripään oireet vaivaa, Luojan kiitos.
Oletko tehnyt mitään muuta, kuin ottanut tyroksiinia? Tarkoitan tällä siis ruokavalion muutosta tai mahdollisia lisäravinteita.
Lisäravinteita on käytössä d-vitamiini, sinkki, seleeni ja kookosöly sekä B12-vitamiini pistoksina. Ruokavalio on toisen sairauden mukaan, joten en juuri ajattele kilpparia syödessä, mitä nyt poden huonoa omaatuntoa rouskiessani kaalia. Yleisvointi on siis tasapainoilua ja olo sellainen, kuin se monisairaalla voi parhaimmillaan olla, muttei verrattavissa terveeseen samanikäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos TPOAb eli vasta-aineet ovat koholla, tarkoittaako se siis väistämättä autoimmuunisairautta eli Hashimotoa? Tuleeko siihen siis automaattisesti lääkitys?
Ei tule lääkitystä. Seurantaa vain jos TSH alle 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miltä kuulostaa seuraavat arvot
TSH 4,6
T4 13Tilannetta siis vain seurataan.
Ei kovin hyvältä. Terveillä TSH on lähellä yhtä.
T4v pitäisi olla yläkolmanneksella.
Tätä siis vain seurataan. Sain tällaiset tulokset juuri. Kävin yleislääkärillä.
Pitäisikö mennä muulle lääkärille, mutta minne?Mulla oli tsh ekassa mittauksessa 5,4. Nyt toisessa enää 4,5. Eli itsekin olen vain seurannassa. T4 ollut 15-17.
Miten olet saanut arvoa alemmaksi? Oletko ottanut tiettyjä lisäravinteita tai muuttanut ruokavaliota?
Sanottiin, että kilpirauhasarvot heittelevät luonnostaan. Eli että tuo 5 olisi ollut vain normaalia heilahtelua. En ollut pyrkinyt sitä alentamaan. Nyt yritän vältellä gluteenia seuraavaa mittausta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T3 lääke ei ole aiheuttanut mitään haittaa kenellekään, näin olen käsittänyt.
Kyllä on aiheuttanut
– Suomessa on ollut useissa keskussairaaloissa potilaita sisätautiosastolla vakavissa sydämen rytmihäiriöissä tämän lääkkeen epäasiallisen määräämisen takia. (yle)
Niinkö oli? Ja kaikki muut taustavaikuttajat oli pois suljettu? Eiköhän hurjasti suurempi joukko kärsi siitä, että ovat ilman lääkettä. Miksi siitä ei nouse haloo?
Osaisko joku vastaa kysymyksiin joihin ei vastattu?
Tai kertoa oman tarinansa.
Kilpirauhaskiista koottuna tässä http://turpaduunari.fi/tag/kilpirauhaskiista/
ja jos pohtii miten ihmiset laihduttaa, välttelee suolaa ja stressaa, niin eipä ihme, että kilppareita paukkuu.
Korjaus linkkiin http://turpaduunari.fi/missa-mennaan-kilpirauhaskiistassa/
... siinä koostettuna koko saaga tutkimuiksineen.
http://turpaduunari.fi/luento-kilpirauhasen-vajaatoiminnasta/
"Kilpirauhasen vajaatoiminta on varsin yleistä ja tämä sairaus voi syntyä monella eri tavalla. Kilpirauhasessa voi olla autoimmuunitulehdus, jodista voi olla puutetta, kilpirauhanen on jouduttu poistamaan tai esiintyy synnynnäistä kilpirauhaskudoksen puutetta. Syyt voivat löytyä myös aivoista, sillä kasvain voi löytyä hypotalamuksessa tai aivolisäkkeessä, nämä kudokset voivat eri syistä vaurioitua, mutta yleisimmin kuitenkin aivotoiminnan häiriytyminen on virheellisen ravitsemuksen, stressin yms. seurausta. Hankalinta tässä on se, että syyt voivat olla solutasolla eikä näin ollen välttämättä näy mitään erikoista yleisimmissä laboratoriotesteissä.
Kokemusasiantuntija Saine luetteli tärkeinä pitämiään laboratoriotestejä : TSH, T4v, T3v, rT3, TPOAb, TyglAb, TSHRAb, S-ferrit, S-Fe, S-TrFeSat, TfR, S-D-25, S –B12, S-hs-CRP, P-Hcyst, Sa-Korsol."
Vierailija kirjoitti:
Ja joskus oikeasti on niin että kun lääkäri sanoo ettei kilpirauhasen vajaatoimintaa ole niin sitä ei ole, vaan esim masennus, kuten minulla.
Masennukseni katosi heti kun sain lääkityksen kilpirauhaseen.
Ei kannata alkaa lääkitä noilla Ap:n arvoilla ennen kuin raudanpuute on korjaantunut. Eri asia sitten, saako hän suun kautta sen korjattua, koska ei kertonut ferritiiniarvoaan tai esim. sitä, kuinka runsaat menkkarit on. Ei se tyroksiini mikään autuaaksi tekevä ole ja ne liikatoiminnan oireet ovat todella ikäviä. Tyroksiinin puoliintumisaika sitä paitsi on jotain kuusi vuorokautta, joten kaikki muutokset lääkityksessä tapahtuvat hitaasti ja ovat työläitä. Uskoisin, että raudanpuute selittää Ap:n oireet. Tässä tilanteessa suosittelisin yhtä muutosta kerrallaan.
Eikö asia ole tässäkin niin, että muualla hoidetaan juuri sillä tavalla, kuin millä tavalla Suomessa ei saa hoitaa? (jotenkin näin olen vähällä lukemisella käsittänyt).
Ja vaikka muualla maailmassa hoidetaan Suomessa vaaralliseksi väitetyllä tavalla, niin silti Suomessa lääkärit ja viranomaiset sanovat olevansa oikeassa uhmaten koko muuta maailmaa ja muualla maailmassa olevia maailman parhaita yliopistoja ja niiden tutkimusta asian suhteen.
Eli Suomessa pullistellaan jälleen olemattomilla lihaksilla, koska tärkeintä on, että suomalaisviranomaisten tosiasiallista osaamattomuutta ei saa paljastaa kansalaisille, koska tällöin myytti maailman parhaista viranomaisista ja heidän ylivoimaisesta osaamistasosta romahtaisi kuin korttitalo, ja paljastusi, että Albaniassakin tautia ollaan hoidettu paremmin, koska viranomaisten kunnia ei Albaniassa ollut pääasia, jolloin ollaan voitu seurata tutkimusta toteuttaen hoitaminen sen pohjalta.
Suomessa on myös monia muita asioita, joissa ei käytetä parhaita tutkimuksen mukaisia käytänteitä ja tuloksia. Suhtautumista noihin asioihin ei voida muuttaa, koska Suomelle on ominaista, että asioista muodostetaan uskonkappaleita. Uskonkappaleissa pysytään hamaan loppuun asti, sillä uskonkappaleen muuttaminen merkitsisi sen paljastumista, että viranomaiset olivat aluksi väärässä. Eräs tälläinen uskonkappale Suomessa on vuosikymmeniä toitotettu kananmunien vaarallisuus, josta Suomessa ei vieläkään olla luovuttu, vaikka tutkimus osoittaa kiistatta muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa lääkitä noilla Ap:n arvoilla ennen kuin raudanpuute on korjaantunut. Eri asia sitten, saako hän suun kautta sen korjattua, koska ei kertonut ferritiiniarvoaan tai esim. sitä, kuinka runsaat menkkarit on. Ei se tyroksiini mikään autuaaksi tekevä ole ja ne liikatoiminnan oireet ovat todella ikäviä. Tyroksiinin puoliintumisaika sitä paitsi on jotain kuusi vuorokautta, joten kaikki muutokset lääkityksessä tapahtuvat hitaasti ja ovat työläitä. Uskoisin, että raudanpuute selittää Ap:n oireet. Tässä tilanteessa suosittelisin yhtä muutosta kerrallaan.
Menkat ovat olleet aina erittäin runsaat, pitkäkestoiset ja tulevat neljän viikon välein, lisäksi olen kasvissyöjä ja on pari raskautta ja pitkää imetystä takana. Ferritiini oli alle 10, kahden kuukauden rautakuurin jälkeen oli 20. Tuolla ferritiiniarvolla 20 mitattiin samalla muita verikokeita, jolloin selvisi kilpirauhasarvot eli TSH 4,6 ja T4 13.
Musta ei ole apua tähän, olen pahoillani. Olin aika sumussa tuolloin. Kuitenkin suosittelen että mene yksityiselle, pääset suoraan erikoislääkärille, ja pistä kaikki oireet paperille. Mun lääkärini käytti niiden perusteella poissulkumetodia (toinen, munuaisiin liittyvä perussairaus sotkemassa pakkaa), laaja verenkuva ja jotain? Ja koska nykytilanne on se, että rahalla saa, ei kokeissa pihistellä. Onnea matkaan.