Voiko joku kertoa, mikä tämä kilpirauhasen hoitoon liittyvä kiista Suomessa on ollut päällä jo pitempään?
Kommentit (57)
Okei. Eli lyhyestä virsi kaunis: tyyppi on määrännyt t3 hormonia potilailleen mikä on vastoin hoitokäytäntöjä. Ai miksi? Koska sillä voi olla vaarallisia vaikutuksia. Toki on myös ollut apua monille potilaille, koska kaikille ei vain tyroksiini riitä, mutta tuota t3 käyttöä ei ole tutkittu tarpeeksi.. Ja kyllä, elimistö tuottaa tuota samaa hormonia.
Auttoiko? Paremmin en jaksa avata, kannattaa googlaa lisäinfoa.
Minulla on jotain häikkää kilpirauhasarvoissa ja niitä nyt vain seuraillaan (kävin yleislääkärissä). Nyt kun olen tutkinut asioita, olen ymmärtänyt, että Suomessa on ollut vuosikausia päällä kiistaa lääkityksistä ja joidenkin lääkäreiden toimintaa on rajoitettu.
Yhdysvalloissa taas kaikki lääkkeet ovat mahdollisia. Olen siis tutkinut asiaa myös miten muissa maissa toimitaan ja puhutaan kilpirauhasjutuista.
Haluaisin mennä pätevälle lääkärille, mutta en yhtään tiedä minne!
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Viittaatko nyt yhteen tiettyyn lääkäriin ja hoitolinjaan? Hankala nyt lähteä avaamaan. Vai tarkoitatko lääkitystä, t3?
en viittaa yhteen lääkäriin. Yleisesti mitä olen yrittänyt googlailla niin on ollut paljon erimielisyyttä viitearvoista ja lääkityksestä.
Se on totta että täällä ei oikein osata hoitaa kilpirauhassairauksia koska käypä hoito. Mistä alapeukku edelliseen tekstiin? 🤔
Ja joskus oikeasti on niin että kun lääkäri sanoo ettei kilpirauhasen vajaatoimintaa ole niin sitä ei ole, vaan esim masennus, kuten minulla.
Osaako joku sanoa, miltä kuulostaa seuraavat arvot
TSH 4,6
T4 13
Tilannetta siis vain seurataan.
Suomi on länsimaiden takapajula kilpirauhassairauksien hoidossa. Täällä ei saisi mitään muuta määrätä, kuin Thyroxinia.
Joku täällä jo jorisi, ettei muusta lääkityksestä ole näyttöä. Kyllä sitä on ja paljon. Eri asia on halutaanko sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
T4 13Tilannetta siis vain seurataan.
Ei kovin hyvältä. Terveillä TSH on lähellä yhtä.
T4v pitäisi olla yläkolmanneksella.
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
Huh huh. Miten voit? Itse etsisin toisen lääkärin. Pyydä, että myös T3 tutkitaan.
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
Nuo näyttävät olevan aivan kohdallaan.
T4V on hyvä kun se pysyttelee siinä 10-22. (Mulla oli 65,98 eli paha liikatoiminta).
TSH ei kai tuosta sais paljoa nousta tai menee vajaatoiminnan puolelle. Mulla oli <0,01 eli ei edes mitattavissa. Saa nähdä milloin mun liikatoiminta pyllähtää näillä lääkkeillä alitoiminnan puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
Ei kovin hyvältä. Terveillä TSH on lähellä yhtä.
T4v pitäisi olla yläkolmanneksella.
Tätä siis vain seurataan. Sain tällaiset tulokset juuri. Kävin yleislääkärillä.
Pitäisikö mennä muulle lääkärille, mutta minne?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on länsimaiden takapajula kilpirauhassairauksien hoidossa. Täällä ei saisi mitään muuta määrätä, kuin Thyroxinia.
Joku täällä jo jorisi, ettei muusta lääkityksestä ole näyttöä. Kyllä sitä on ja paljon. Eri asia on halutaanko sitä käyttää.
Ei ole VIRALLISIA TUTKIMUKSIA. Ei niitä millään mututuntumalla tehdä koska Pirjolle ja Eskolle ne sopi.. Huh. En ole tuota t3 hormonia vastaan, mutta uskon kyllä sen verran lääketieteeseen että asiat menee oikeita raiteita pitkin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
Huh huh. Miten voit? Itse etsisin toisen lääkärin. Pyydä, että myös T3 tutkitaan.
Oireita ollu kymmenen vuotta, lisäksi todettiin vakava raudanpuute juuri äsken, siihen ohjeistuksena pitkä rautakuuri. Nämä kilpirauhastulokset sain siis myös vähän aika sitten, mutta tätä vain seurataan.
En tiedä mille lääkärille menen ja hämmennyin, kun aloin asiaa tutkimaan, että täällä on vielä joku sota käynnissä. Olen ymmälläni.
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
Mä en olisi jalkeilla. Nyt on ok olo, TSH on 0,9 ja T4V 18. Lääkityksen sain molempien ollessa viitearvoissa ja TPOAb:n ollessa metsässä (Hashimoto). Ei siis olisi edes löytynyt ilman endoa, ilmankos työterveys olisi hoitanut masennuslääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Käytän Thyroidia ja todennäköisesti joudun käymään ulkomailla lääkärissä Suomeen muuttaessani, jos tuota ei Suomesta enää saa. Tyroksiiniä söin kymmenen vuotta, joten sen vaikutukset on nähty.
T3 lääke ei ole aiheuttanut mitään haittaa kenellekään, näin olen käsittänyt. Sen sijaan se ainoa mitä määrätään, on. Kaikilla ei muunnut tyroksiini (T4) siihen muotoon, että kroppa pystyisi sen hyödyntämään (T3). Lääkärit ovat tehneet valituksia näistä muutamasta lääkäristä, jotka ovat määränneet tätä toista lääkettä, ja ovat menettäneet lupansa.
Potilaat hoidetaan masennuslääkkeillä.
Lisätietoa Suomen kilpirauhaspotilaat -nettisivulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH 4,6
Mä en olisi jalkeilla. Nyt on ok olo, TSH on 0,9 ja T4V 18. Lääkityksen sain molempien ollessa viitearvoissa ja TPOAb:n ollessa metsässä (Hashimoto). Ei siis olisi edes löytynyt ilman endoa, ilmankos työterveys olisi hoitanut masennuslääkkeillä.
Millaisilla arvoilla sait lääkityksen? Mille lääkärille pitäisi mennä? Pitäisikö pyytää tuo TPOAb?
Minulla on siis tuon TSH 4,6 ja T4 13 lisäksi vakava raudanpuute, johon ainoastaan sain pitkän kuurin. Kilpirauhaselle ei siis tehdä nyt mitään.
Minulla on lähestulkoon kaikki raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet (ollu jo kymmenen vuotta ja hieman kauemminkin yksittäisiä oireita, jotka ovat lisääntyneet vuosien saatossa).
Hmm. Viittaatko nyt yhteen tiettyyn lääkäriin ja hoitolinjaan? Hankala nyt lähteä avaamaan. Vai tarkoitatko lääkitystä, t3?