Varakas kaverini antoi minulle vinkkejään asunnon ostoa varten, näin siinä sitten kävi
Hän sanoi, että minun pitää kilpailuttaa asuntolaina ja vertailla lainatarjouksia.
-todellisuudessa sain lainaa vain yhdestä pankista enkä voinut vaikuttaa lainaehtoihin. Vain yksi pankki tarjosi minulle riittävästi lainaa
-hän sanoi, että minun pitää kyseenalaistaa järjestelypalkkio. Kävi ilmi, että minulta ei oltu pyytämässä kovin suurta järjestelypalkkiota, toisekseen en olisi voinut vaikuttaa lainaehtoihin
Hän kehotti minua ostamaan asunnon, joka on uudistuotantoa
-en olisi saanut koskaan niin paljon lainaa ja itsekin laskin, että ne olivat aivan liian kalliita minulle
Hän katseli minulle myös asuntoja läheltä keskustaa.
-ei ymmärtänyt, että minulle ei myönnetä niin paljon lainaa
Tavallaan silmiäavaavaa, että varakkaammat ihmiset saavat lainaa paremmilla ehdoilla (järjestelypalkkio, marginaali) ja että he tietenkin myös helpommin saavat suuremman lainan. Mielenkiintoista sekin, että kaverin neuvot eivät juuri hyödyttäneet omalla kohdalla.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, varakkaamipien vinkit voi heittää suoraan roskikseen. Eivät käsitä mitään siitä, että meidän muiden pitää oikeasti miettiä kaikki elämän valinnat vähän eri tavalla kuin heidän.
En muuten tunne ketään, jolla olisi varaa omistaa asuntoa keskustassa. Ja olen Tampereelta, en edes Helsingistä.
MInä ja pankki omistetaan yksiö Kampissa. Olen 24v ja valmistuin maisteriksi keväällä.
Enpä usko että pankin nimi on kauppakirjassa joten omistanet sen aivan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pienituloinen saatoin kilpailuttaa pankkeja samalla tavalla kuin varakkaampikin. Piti vain ensin tehdä sama mitä varakkaatkin eli säästää sopiva pesämuna ja osoittaa, että kykenen maksamaan lainan takaisin sovitusti.
Ok, no missä päin Suomea saatoit kilpailuttaa lainaasi, kysyn uteliaisuudesta? Minulla siis oli omia säästöjä ja tietysti myös osoitusta takaisinmaksukyvystä. Sain siis lainaa, mutta en isoa määrää. ap
Asunnon ostin Helsingistä, laina on Päijät-Hämeestä (ja kotoisin olen Pohjanmaalta, joten ei ole sukurasitteena edullista lainaa, jos siihen aiot vedota, että vanhemmista on hyötyä).
Jos ostaa kämpän stadista, kannattaa hakea laina stadilaisesta pankista eikä mistään Päijät-Hämeestä.
Me kilpailutamme pankit kerran vuodessa tai kahdessa. Pk-seutu. Kannattaa olla muutakin varallisuutta kuin säästötilin saldo, esimerkiksi osakkeita ja rahastoja, edes hieman.Nekin voivat auttaa parempien lainaehtojen saamista. Pohjalta ja pienillä tuloilla mekin aloitimme.
ohis