Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakas kaverini antoi minulle vinkkejään asunnon ostoa varten, näin siinä sitten kävi

Pienituloinen
22.10.2018 |

Hän sanoi, että minun pitää kilpailuttaa asuntolaina ja vertailla lainatarjouksia.
-todellisuudessa sain lainaa vain yhdestä pankista enkä voinut vaikuttaa lainaehtoihin. Vain yksi pankki tarjosi minulle riittävästi lainaa
-hän sanoi, että minun pitää kyseenalaistaa järjestelypalkkio. Kävi ilmi, että minulta ei oltu pyytämässä kovin suurta järjestelypalkkiota, toisekseen en olisi voinut vaikuttaa lainaehtoihin
Hän kehotti minua ostamaan asunnon, joka on uudistuotantoa
-en olisi saanut koskaan niin paljon lainaa ja itsekin laskin, että ne olivat aivan liian kalliita minulle
Hän katseli minulle myös asuntoja läheltä keskustaa.
-ei ymmärtänyt, että minulle ei myönnetä niin paljon lainaa

Tavallaan silmiäavaavaa, että varakkaammat ihmiset saavat lainaa paremmilla ehdoilla (järjestelypalkkio, marginaali) ja että he tietenkin myös helpommin saavat suuremman lainan. Mielenkiintoista sekin, että kaverin neuvot eivät juuri hyödyttäneet omalla kohdalla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikset sanonut heti kavereillesi, että minkä hintaista asuntoa katsot ja mistä. Totta kai hän ehdottaa kaikenlaista, jos et itse antanut mitään raameja.

Vierailija
2/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaampi lainanhakija ei ole pankille yhtä suuri riski takaisinmaksun suhteen kuin pienituloisempi edullisempaa asuntoa (vakuusarvo) etsivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikset sanonut heti kavereillesi, että minkä hintaista asuntoa katsot ja mistä. Totta kai hän ehdottaa kaikenlaista, jos et itse antanut mitään raameja.

No hän myös halusi kokeneempana painokkaasti tuoda esiin näkemyksiään. Asetelma oli sellainen, että hän on neuvonantaja, kun kerran "tietää". Yhdestä uudiskohteesta en heti ymmärtänyt, että en voi saada sen verran lainaa ts. että paljonko vastikkeet ja lyhennykset kuukausittain tulevat olemaan. ap

Vierailija
4/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaampi lainanhakija ei ole pankille yhtä suuri riski takaisinmaksun suhteen kuin pienituloisempi edullisempaa asuntoa (vakuusarvo) etsivä.

Ei varmasti, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että asuntolaina on pienituloisemmalle kalliimpi. ap

Vierailija
5/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pienituloinen saatoin kilpailuttaa pankkeja samalla tavalla kuin varakkaampikin. Piti vain ensin tehdä sama mitä varakkaatkin eli säästää sopiva pesämuna ja osoittaa, että kykenen maksamaan lainan takaisin sovitusti.

Vierailija
6/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että asuntolaina on pienituloisemmalle kalliimpi. ap

Totta. Mutta sitten jos sun tulot paranee tai olet saanut tarpeeksi maksettua lainaa, voit kilpailuttaa pankit uudelleen ja saada paremman marginaalin.

Vierailija
7/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pienituloinen saatoin kilpailuttaa pankkeja samalla tavalla kuin varakkaampikin. Piti vain ensin tehdä sama mitä varakkaatkin eli säästää sopiva pesämuna ja osoittaa, että kykenen maksamaan lainan takaisin sovitusti.

Ok, no missä päin Suomea saatoit kilpailuttaa lainaasi, kysyn uteliaisuudesta? Minulla siis oli omia säästöjä ja tietysti myös osoitusta takaisinmaksukyvystä. Sain siis lainaa, mutta en isoa määrää. ap

Vierailija
8/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta sitten jos sun tulot paranee tai olet saanut tarpeeksi maksettua lainaa, voit kilpailuttaa pankit uudelleen ja saada paremman marginaalin.

Ok kiitos. ap

Vierailija
9/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän myös halusi kokeneempana painokkaasti tuoda esiin näkemyksiään. Asetelma oli sellainen, että hän on neuvonantaja, kun kerran "tietää". Yhdestä uudiskohteesta en heti ymmärtänyt, että en voi saada sen verran lainaa ts. että paljonko vastikkeet ja lyhennykset kuukausittain tulevat olemaan. ap

Eihän se varakkuus itsessään edes tarkoita, että kaverisi ymmärtäisi asuntojen ostosta kaikkea oleellista, ellei sitten ole luonut omaisuuttaan nimenomaan asuntokaupoilla. Jos hän ei ymmärrä nykyisin uusiin asuntoihin piilotettuja kuluja, ei häntä kannata ottaa kovin vakavasti.

Vierailija
10/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä aloituksen pointtia. Ihan kuin kaverisi olisi tehnyt jotain outoa. Tiesikö hän taloudellisen tilanteesi, tulosi ja menosi? Vai heittikö lonkalta? Jos kaveri ei tiennyt etukäteen mihin rahkeesi riittävät, niin ei siinä ole mitään outoa että kaveri antaa hyviä neuvoja asuntokauppaan.

Vierailija
11/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, no missä päin Suomea saatoit kilpailuttaa lainaasi, kysyn uteliaisuudesta? Minulla siis oli omia säästöjä ja tietysti myös osoitusta takaisinmaksukyvystä. Sain siis lainaa, mutta en isoa määrää. ap

Asunnon ostin Helsingistä, laina on Päijät-Hämeestä (ja kotoisin olen Pohjanmaalta, joten ei ole sukurasitteena edullista lainaa, jos siihen aiot vedota, että vanhemmista on hyötyä).

Vierailija
12/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloituksen pointtia. Ihan kuin kaverisi olisi tehnyt jotain outoa. Tiesikö hän taloudellisen tilanteesi, tulosi ja menosi? Vai heittikö lonkalta? Jos kaveri ei tiennyt etukäteen mihin rahkeesi riittävät, niin ei siinä ole mitään outoa että kaveri antaa hyviä neuvoja asuntokauppaan.

No myönnettäköön, että tilanteessa, jossa hän antoi neuvoja, ei ollut vielä selvillä, paljonko voisin saada pankista lainaa. Ja siinä olivat myös hänen kokemuksensa ja käsityksensä asioista. Hän oli saanut ensimmäisen asuntolainansa yhdessä puolison kanssa, joten senkin vuoksi hänellä oli jo aivan eri odotukset siitä, millä ehdoilla ja kuinka paljon lainaa voi saada. Tietenkin kaksi ihmistä saa kaikin puolin paremman diilin kuin yksi. Toisaalta itsestäni tuntui, että vaikka todellisuus alkoi matkan varrella selvitä, hän ei ihan luopunut omista käsityksistään. Tämä ärsytti.

ap

Vierailija
13/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon ostin Helsingistä, laina on Päijät-Hämeestä (ja kotoisin olen Pohjanmaalta, joten ei ole sukurasitteena edullista lainaa, jos siihen aiot vedota, että vanhemmista on hyötyä).

Ok. Itse sain tosiaan vain yhdestä pankista sen verran lainaa Helsingissä, että se riittää asunnon ostoon. Muut tarjotut summat olivat esim. 80 000, millä ei saa täällä mitään. ap

Vierailija
14/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin katso se riski hinnoitellaan. Kyllä minäkin vaadin parempaa tuottoa riskipitoisemmille sijoituksille.

Vierailija
15/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät neuvot!

Vierailija
16/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja helppo tapa alentaa marginaalia on että ottaa ensin sen pienimmän jonka saa, maksaa lainaa vuoden ja sitten kilpailuttaa, jos saa paremman tarjouksen ottaa sen, maksaa sitä vuoden ja toistaa.  Näin minäkin sain marginaalin 1/3 alkuperäisestä kahdessa vuodessa.

Vierailija
17/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, varakkaamipien vinkit voi heittää suoraan roskikseen. Eivät käsitä mitään siitä, että meidän muiden pitää oikeasti miettiä kaikki elämän valinnat vähän eri tavalla kuin heidän.

En muuten tunne ketään, jolla olisi varaa omistaa asuntoa keskustassa. Ja olen Tampereelta, en edes Helsingistä.

Vierailija
18/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, varakkaamipien vinkit voi heittää suoraan roskikseen. Eivät käsitä mitään siitä, että meidän muiden pitää oikeasti miettiä kaikki elämän valinnat vähän eri tavalla kuin heidän.

En muuten tunne ketään, jolla olisi varaa omistaa asuntoa keskustassa. Ja olen Tampereelta, en edes Helsingistä.

MInä ja pankki omistetaan yksiö Kampissa. Olen 24v  ja valmistuin maisteriksi keväällä.

Vierailija
19/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa nyt sitten pohjimmiltaan harmittaa? Se, että hetken aikaa elit epärealistisessa käsityksessä mahdollisuuksistasi ja kapsahdit sieltä katajaan? Vai se, että vertailet itseäsi kaveriisi? Aika tylythän Helsingin asuntomarkkinat kieltämättä ovat yksin ensiasuntoa ostavalle. Mutta niin kuin joku jo sanoi, parin kolmen vuoden päästä lainaa lyhennettyäsi olet jo ihan eri asemassa kilpailuttamaan lainaasi.

Vierailija
20/23 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankit myyvät usein asuntolainat markkinoille eteenpäin covered bond poolissa. Eli se, että saatko lainasi maksettua, ei ole pankin riski tai murhe. Vaan sen joka on ostanut osuuden tuosta poolista. Nordea mm. on myynyt yli puolet asuntolainakannastaan ja OP:kin 15Mrd€. Nyt ihan kuka tahansa vähänkin lainakelpoinen saa marginaalin 0,5% pintaan. Ei tarvii olla mikään kimi räikkönen.

Kumma, että media ei puhu näistä mitään, mutta kaikki tieto löytyy pankkien omilta sivuilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän