Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely suurperheen vanhemmille

Vierailija
22.10.2018 |

"Suomessa suurperheeksi lasketaan perhe, johon kuuluu isän ja äidin lisäksi vähintään kolme lasta."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Perhe#Suurperhe

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 lasta eikä tämä ole suurperhe. Haluaisin viidennenkin vielä!

Meillä syy suureen lapsimäärään on täysi tukiverkottomuus. Meillä ei valitettavasti kummatkaan isovanhemmat rajoitteistan johtuen pidä mitään yhteyttä perheeseemme, molempien suku on pieni ja huono (riitoja, väkivaltaa ym). Sukupolvien ketju on katkennut meihin ja edeltävä sukupolvi on laiminlyönyt lastensa tukemisen täysin.

Minä ikäänkuin aloitan puhtaalta pöydältä suvun uudestaan. Uusi suku, jossa autetaan, tuetaan, ollaan empaattisia. Lasteni ei tarvitse taistella elämässäni yksin niinkuin minun piti. Heillä on toisensa, ja minulla viimein elämää ympärillä. Ja kasvatan lapseni täysin erilailla kun minut kasvatettiin, lapseni saavat turvallisen lapsuuden.

Ja en ole sitten sossunelätti. Olen TT ja hyväpalkkaisessa työssä.

Mikä ihme on TT? ToimistoTonttu? TaliTintti?

Vain wt ei tiedä että se tarkoittaa tekniikan tohtoria...

Vierailija
22/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 lasta eikä tämä ole suurperhe. Haluaisin viidennenkin vielä!

Meillä syy suureen lapsimäärään on täysi tukiverkottomuus. Meillä ei valitettavasti kummatkaan isovanhemmat rajoitteistan johtuen pidä mitään yhteyttä perheeseemme, molempien suku on pieni ja huono (riitoja, väkivaltaa ym). Sukupolvien ketju on katkennut meihin ja edeltävä sukupolvi on laiminlyönyt lastensa tukemisen täysin.

Minä ikäänkuin aloitan puhtaalta pöydältä suvun uudestaan. Uusi suku, jossa autetaan, tuetaan, ollaan empaattisia. Lasteni ei tarvitse taistella elämässäni yksin niinkuin minun piti. Heillä on toisensa, ja minulla viimein elämää ympärillä. Ja kasvatan lapseni täysin erilailla kun minut kasvatettiin, lapseni saavat turvallisen lapsuuden.

Ja en ole sitten sossunelätti. Olen TT ja hyväpalkkaisessa työssä.

Mikä ihme on TT? ToimistoTonttu? TaliTintti?

Vain wt ei tiedä että se tarkoittaa tekniikan tohtoria...

Joo, se on totta että en edes tunne ketään tohtoria. Enkä tiedä minkälaisia niitä on niin että olisi lyhenteetkin hallussa. En yleensä oleta että joku on tohtori, vaikka kaipa niitä nykyään on liiankin paljon tarpeeseen nähden, mietin vaan kaikkia normaaleja ammatteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi lasta tuli. Ehkäisyä emme halunneet omantunnon tähden.

Vastasin joku muu, koska vaihtoehtona ollut ”uskonnolliset syyt, esim ehkäisykielto”, kuulosti ihan siltä kuin jotkut ulkopuoliset olisivat vaikuttaneet päätökseemme.

Omantunnon? Eli olis ollut huono omatunto jos sperma ei olisi päässyt väijymään aina sitä munasolua?

Lol, tajusit kärkeen. 😁

Henkilökohtaisesti siis ajattelen, että lapset on Jumalan lahja. Tätä vasten joo, olis ollut huono omatunto, jos olisi itse jotenkin yrittänyt vaikuttaa siihen.

Mitäs jos vaikutat siihen alitajuisesti sillä ettet harrasta seksiä miehesi kanssa? Jos onkin aina sitä "haluttomuutta"? Mitäs Jumala siihen sanoo? Siellä on taas yksi lahja odottamassa, Jumalalla käsi ojossa, mutta et ota vastaan kun ei just nyt huvita tai mikä pahinta, miestä ei huvita? Eikö lasten saamiseen eniten vaikuteta itse, kun yleensä lapset eivät sikiä pyhästä hengestä. Vai määrääkö lahjan antaja että jokaisena kuukautena on vaan pantava ovulaation tienoilla tai muuten tulee tupen rapinat?

Vierailija
24/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin joku muu, koska vaihtoehtona ollut ”uskonnolliset syyt, esim ehkäisykielto”, kuulosti ihan siltä kuin jotkut ulkopuoliset olisivat vaikuttaneet päätökseemme.

Omantunnon? Eli olis ollut huono omatunto jos sperma ei olisi päässyt väijymään aina sitä munasolua?

Henkilökohtaisesti siis ajattelen, että lapset on Jumalan lahja. Tätä vasten joo, olis ollut huono omatunto, jos olisi itse jotenkin yrittänyt vaikuttaa siihen.

Jos lapset on Jumalan lahja, tarkoittaa se sitä että Jumala puuttuu henkilökohtaisesti lähes kaikkien ihmisten elämään.

Jos Jumala puuttuu henkilökohtaisesti lähes kaikkien ihmisten elämään, tarkoittaa se sitä että Jumala aiheuttaa (tai vähintään sallii) myös kaiken lapsikuolleisuuden ja muut karmeat ennenaikaiset ihmiskohtalot.

Jumala on siis joko välinpitämätön, tai pahantahtoinen. Tai ainakin kärsii kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.

Vierailija
25/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol, tajusit kärkeen. 😁

Mitäs jos vaikutat siihen alitajuisesti sillä ettet harrasta seksiä miehesi kanssa? Jos onkin aina sitä "haluttomuutta"? Mitäs Jumala siihen sanoo? Siellä on taas yksi lahja odottamassa, Jumalalla käsi ojossa, mutta et ota vastaan kun ei just nyt huvita tai mikä pahinta, miestä ei huvita? Eikö lasten saamiseen eniten vaikuteta itse, kun yleensä lapset eivät sikiä pyhästä hengestä. Vai määrääkö lahjan antaja että jokaisena kuukautena on vaan pantava ovulaation tienoilla tai muuten tulee tupen rapinat?

Jumala ei ole noin ahdistava. Pannaan ihan silloin kuin halutaan eikä murehdita mitään ovulaatioita yms. Etäisesti edes tiedän mikä on ovulaatio. Ehkä jos ei olisi yhtään lasta kuulunut niin olisin alkanut kytätä jotain ovulaatioita, mutta se oma ”vauvakuume” tuli ja meni ensimmäistä odottaessa, sen jälkeen en ole kuumeillut.

Vierailija
26/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapset on Jumalan lahja, tarkoittaa se sitä että Jumala puuttuu henkilökohtaisesti lähes kaikkien ihmisten elämään.

Jos Jumala puuttuu henkilökohtaisesti lähes kaikkien ihmisten elämään, tarkoittaa se sitä että Jumala aiheuttaa (tai vähintään sallii) myös kaiken lapsikuolleisuuden ja muut karmeat ennenaikaiset ihmiskohtalot.

Jumala on siis joko välinpitämätön, tai pahantahtoinen. Tai ainakin kärsii kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.

Kyllä, uskon, että Jumala puuttuu ihmisen elämään. Itse olen iloinen, että Hän puuttuu minun elämääni. Minusta se on tuntunut hyvältä ihan senkin takia, että minun oma isäni ei puuttunut elämääni millään tavalla. Jos joku toinen kokee, että Jumala tekee väärin, se on hänen todistuksensa. Minulle Jumala on ollut vain hyvä.

Vierailija
27/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme lasta suurperhe?!

Kyllä, Suomessa jos on 3 lasta tai enemmän niin lasketaan jo virallisesti suurperheeksi. Ei se ole mikään ap:n keksimä määre, vaan väestörekisterikeskuksen suurperhe-määritelmän kriteeri.

Minustakin suurperhe olisi vasta jos on 5+ lasta.

Vierailija
28/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että otsikossa on "kysely suurperheen vanhemmille" ja vastausvaihtoehto myös suurperheettömille..

Vierailija
29/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista että otsikossa on "kysely suurperheen vanhemmille" ja vastausvaihtoehto myös suurperheettömille..

Koska ne kuitenkin avaavat topan, ja ellei niille ole omaa vastausvaihtoehtoa, niin sitten ne klikkaavat jotain "koska oon lesta!!" vaihtoehtoa ihan vaan vttuillakseen?

Vierailija
30/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta, esikoinen mun ekasta liitosta ja kaksoset nykyisestä avioliitosta. Emmekä ole mikään suurperhe, vain pari vuotta oli kolme lasta saman katon alla. Eikä muutenkaan kolme lasta ole mikään suurperhe, vasta neljä on koska sitten ei tavalliseen henkilöautoon enää mahdu.

Höh, meitä on neljä, mutta ei autoo.

Vierailija
31/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 lasta ja olen aina pitänyt huvittavana, että olemme "suur"perhe.

Kun koko perhe mahtuu täysin normaaliin henkilöautoon, niin ei siinä mitään kovin suurta ole.

Mihis matkatavarat? Meillä on 1 lapsi ja tila-auto. Ihmettelen aina reissuun lähdettäessä että miten toinen lapsi mahtuisi?

Vierailija
32/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsistakeikkaa

Vierailija
33/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DDD

Vierailija
34/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain törmäsin työn merkeissä vanhaan rouvaan, joka oli lähtöisin 18-lapsisesta lestadiolaisperheestä. SIinä vasta suurperhe. 

Vierailija
35/44 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsistakeikkaa

Vierailija
36/44 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsistakeikkaa

Vierailija
37/44 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TkT on tekniikan tohtori, TT on teologian tohtori.

Vierailija
38/44 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuta vasta yli 6 lapsen perhe on suurperhe. Mutta, kun se suurperhe on muuttuva määre. Nyt kun tehdään ennätysvähän lapsia (yleisin lapsiluku 0-1) niin kyllä tosiaan 3 on suurperhe siihen verrattuna.

Muistan kuitenkin myös ajan jolloin monta lasta oli ”muotia” ja ihan normiperhe oliv2-4 lasta. Silloinnsuurperheen raja oli ehkä sen5.

Vierailija
39/44 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

upsistakeikkaa

Vierailija
40/44 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta oli tietoisesti haluttuja. Neljäs oli "vahinko", mutta ihana sellainen. Sen jälkeen tosin olemme olleet e r i t t ä i n tarkkoja ehkäisyn kanssa. Viidettä ei tällä iällä enää jaksaisi.