Vatsaystävällinen hedelmäsose 4kk:lle?
Meidän vauvalla oli kovat koliikkivaivat 2,5 kuukautiseksi, mutta nyt on vatsavaivat helpottaneet. Samalla liikkuminen on lisääntynyt ja tuntuu, että se tarvitsisi jotain syötävää äidinmaidon lisäksi. Kokeilin nelisen päivää keittää maissivelliä, josta vauva sai ihan pieniä määriä, mutta heti alkoi vatsaa vääntämään. Omko teillä kokemusta, että mikähän olisi mahdollisimman mieto hedelmäsose, jota voisi kokeilla? Päärynä tai persikka?
t. Kohka ja poika 4kk ja 1vko
Kommentit (6)
Minä kokeilisin varovasti päärynää.
soseissa.
Päärynäsose sotkee vähiten, mustikka on turvallinen marja (kuten edellinen totesi).
Mä jatkaisin tissilinjalla, etenkin jos pikkuisen masu kärsii. Ehtii sitä sitten myöhemmin kokeilla kiinteitä.
Meidän vauvalla oli myös koliikki ja muutenkin herkkävatsainen.Maissivellillä kanssa aloiteltiin ja tuli vatsakivut.Samoin peruna-porkkana vellistä.(vähän alle 4kk)
Luumusose ja ruusunmarja on meillä ehdottomasti pois listalta,ainakin vielä.Tuo päärynä on ollut hyvä.
Nyt meidän neiti 5kk ja voi syödä maissi/kasvissosetta,päärynä ja hedelmäsosetta sekä nyt jo sopii maissivellikin.
On tosi kurja alkaa kokeilemaan,kun tuntuu että aina tulee mahan väänteitä.Mutta varmasti se on vähän joillain ikäkysymyskin,koska nyt vasta meilläkin alkaa nuo miedommat soseet sopimaan.
Ja ilmavaivat on pikkuhiljaa hellittäneet.
Joten malttia vaan tarvitaan näiden herkkämasujen kanssa.
Se oli yhtä tuskien taivalta, kun yksi lusikallinen meni, mutta toinen teki jo kovat vatsanväänteet. Pakko oli yrittää silti, kun neuvolasta painettiin päälle. Pojan paino oli laskusuunnassa, vaikka joi korviketta sen sallitun 1 litran päivässä. Meillä kokeiltiin ensin marjoja: mustikka, vadelma, puolukka ja ruusunmarja. Parhaiten sopi minun mielestäni ruusunmarja. Se oli eka sose, joka alkoi jotenkuten mennä. Hedelmistä oli pitkään käytössä vain päärynä. Sekin tuntui olevan masuystävällinen. Banaania ei kannata kokeilla. Tyhmänä aloitimme sillä ja poika ei ole sen jälkeen banaaniin koskenut, vaikka on jo 3-vuotias :)
Kiitos kommenteista! Niinhän se taitaa olla, että tämä soseen sopivuus on sekin yksilöllinen juttu.. Jospa tässä nyt yrittäis vaikka sitä mustikkaa varovasti, kun ukko tuntuu olevan ehkä hiukan nälkäinen imetyksestä huolimatta.
kokeilepa mustikkaa, se on varmasti mieto ja vähiten esim. allergisoiva!