Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jostakin tulee vainoaja? Mistä sairaudesta on kyse?

Vierailija
22.10.2018 |

Mitä tällaisen henkilön päässä liikkuu, mikä saa luulemaan että on suhde jonkun tuntemattoman kanssa? Voivatko parantua tai ymmärtää toimivansa väärin?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöinen eli narsisti tai miksei psykopaattikin voisi vainota. Lisäksi en tiedä lähtisikö kypsymätön tai huomionhakuinen persoonallisuus tuollaiseen. Lisäksi esim.alkoholin käyttö voi muuttaa persoonallisuutta hetkellisesti eli ihmisestä tulee joku toinen kuin selvinpäin on.

Vierailija
2/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pers. häir. tai sitten mielenterveysongelmia. Oma tahto ohittaa omat oikeudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin vainonnut ex vaimoani.

Syynä ollut suuttumus ja ero.

Seurasin häntä pimeällä ja uhkailin. Kävim hänen kotonaan, puhkoin autosta renkaita, jätin viestejä ja häiriköin öisin.

Olen mieleltäni kuitenkin aivan terve ja nyt uusissa naimisissa.

Ammatiltani olen opettaja.

Vierailija
4/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tusin joskus naisen, joka ei vainonnut ketään, mutta kuvitteli lähes jokaisen vähänkin kiinnostavan miehen kanssa elämää suuremman yhteyden ja alkoi heti tehdä korkealentoisia tulevaisuudensuunnitelmia. En koskaan ymmmärtänyt, mikä häntä vaivasi. Ei uskonut järkipuhetta, jos koitettiin selittää, ettei joku mies ole kiinnostunut. Keksi aina jotain ihme selityksiä, miksi joku ei ole kiinnostunut ja oli raivoissaan kun nämä "suhteet" loppuivat. Ei ole koskaan ollut normaalissa seurustelusuhteessa ja ikää on jo lähes 50. Muuten aika normaali, joskin hieman intensiivinen ihminen.

Vierailija
5/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia saa kuvittelemaan kaikenlaista. Narsistit omistaa mielikuvissaan kohteensa. Pershäiriöiset ei erota rajojaan.

Vierailija
6/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia saa kuvittelemaan kaikenlaista. Narsistit omistaa mielikuvissaan kohteensa. Pershäiriöiset ei erota rajojaan.

Skitsot harvemmin vainoavat. Psykoosit tulevat ja menevät.

Vierailija
7/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasin häntä pimeällä ja uhkailin. Kävim hänen kotonaan, puhkoin autosta renkaita, jätin viestejä ja häiriköin öisin.

Tämän syyt jotenkin ymmärrän, koska olet ollut suhteessa naisen kanssa. Tietenkin toimit täysin väärin. Enemmän ihmettelen näitä esimerkiksi julkisuuden henkilöön leimautuvia ja heidän kanssaan suhteen kuvittelevia.

t. ap

Vierailija
8/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tusin joskus naisen, joka ei vainonnut ketään, mutta kuvitteli lähes jokaisen vähänkin kiinnostavan miehen kanssa elämää suuremman yhteyden ja alkoi heti tehdä korkealentoisia tulevaisuudensuunnitelmia. En koskaan ymmmärtänyt, mikä häntä vaivasi. Ei uskonut järkipuhetta, jos koitettiin selittää, ettei joku mies ole kiinnostunut. Keksi aina jotain ihme selityksiä, miksi joku ei ole kiinnostunut ja oli raivoissaan kun nämä "suhteet" loppuivat. Ei ole koskaan ollut normaalissa seurustelusuhteessa ja ikää on jo lähes 50. Muuten aika normaali, joskin hieman intensiivinen ihminen.

Traumatausta? Neurologista poikkeavuutta? Ei kuulosta mt-ongelmilta, vaan lähinnä ”kypsymättömyydeltä” tms.

Vierailija
9/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole ns. terve. Viitteitä persoonallisuushäiriöstä.

Vierailija
10/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että asperger, vaikka ei ole ollut syy vainoamiseen, niin on vahvistanut sitä, että jää negatiivisen asiaan jumiin eikä pysty päästämään irti.

Vierailija
11/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus, ykksinäisyys?

Vierailija
12/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että asperger, vaikka ei ole ollut syy vainoamiseen, niin on vahvistanut sitä, että jää negatiivisen asiaan jumiin eikä pysty päästämään irti.

Nämä vihaavat ikuisesti. Eivät vainoa, mutta vihan määrä on loputon. Ja se tuntuu luissa ja ytimissä.

Vierailija
13/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 2 kaveria on ilmeisesti skitsofreenikkoja. Kuulevat ääniä ja kokevat juttelevaksi ihastustensa kanssa jne. Välillä ovat psykiatrisessa sairaalassa ja oireet väistyvät. Sitten taas vapaalle ja lääkkeet jää ostamatta.

Toisen kohde teki lähestymiskiellon. Toista lopetti lähsetymästä, kun muutti kauas.

Vierailija
14/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet persoonallisuushäiriöinen. Sillä tavalla olet terve, että olet syyntakeinen eli ymmärrät toimivasi väärin ja lainvastaisesti. Silti teet päätöksen rikkoa lakia ja toisen ihmisen oikeuksia vastaan. Monilla persoonallisuushäiriöisillä oireisto tulee lähinnä esiin esimerkiksi eron kaltaisissa tilanteissa, koska sairas persoona ei pysty hyväksymään toisen erillisyyttä vaan haluaa pitää kiinni vallastaan. Vainoamalla otetaan menetetty valta takaisin.

Itse kukin on välillä suuttunut. Normaalilla ihmisellä on kuitenkin muitakin tapoja käsitellä sitä, kuin seurailla puolustuskyvytöntä naista pimeässä uhkaillen.

Mitä muuten ammattisi tähän liittyy? Tai se, että olet uusissa naimisissa? Onko näiden asioiden tarkoitus todistaa, ettet ole vinksahtanut?

Ammatti liittyy siten, että aloittaja kysyi, millainen ihminen tekee noin.

Mielestäni tuon opettajan vastaus oli loistava ja kiinnostava.

Vierailija
15/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet persoonallisuushäiriöinen. Sillä tavalla olet terve, että olet syyntakeinen eli ymmärrät toimivasi väärin ja lainvastaisesti. Silti teet päätöksen rikkoa lakia ja toisen ihmisen oikeuksia vastaan. Monilla persoonallisuushäiriöisillä oireisto tulee lähinnä esiin esimerkiksi eron kaltaisissa tilanteissa, koska sairas persoona ei pysty hyväksymään toisen erillisyyttä vaan haluaa pitää kiinni vallastaan. Vainoamalla otetaan menetetty valta takaisin.

Itse kukin on välillä suuttunut. Normaalilla ihmisellä on kuitenkin muitakin tapoja käsitellä sitä, kuin seurailla puolustuskyvytöntä naista pimeässä uhkaillen.

Mitä muuten ammattisi tähän liittyy? Tai se, että olet uusissa naimisissa? Onko näiden asioiden tarkoitus todistaa, ettet ole vinksahtanut?

Minustakin. Se kertoo, kuinka hän luultavasti hoitaa loistavasti työnsä, on selvinnyt opiskeluista ja niihin vaadittavista soveltuvuuskokeista. Sen lisäksi hän on joko kypsynyt, tai siirtänyt sivuun kypsymättömän osan itsessään joka on ilmennyt edellisessä parisuhteessa - ja solminut uuden.

Vierailija
16/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen kuvittelee olevansa suhteessa tuntemattoman kanssa, hän on vakavasti sairas. Esimerkiksi kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavan ajatusmaailma voi maniavaiheessa villiintyä niin, että mennään haaveissa ja kuvitelmissa ihan psykoosin puolelle. Maniassa olevalla ihmisellä on lisäksi loppumattomasti energiaa keksiä erilaisia yhteydenottotapoja. Hän ei mielestään vainoa, vaan on vain yhteydessä rakastettuunsa. 

Oma lukunsa ovat pahansuovat persoonallisuushäiriöiset ihmiset, jotka valitsevat jonkun julkkiksen tai joskus opettajan, naapurin tms.  pahoinvointinsa oksennuskanavaksi. Nämä ihmiset ovat syyntakeisia eli siinä mielessä terveen kirjoissa.

On olemassa myös sellainen diagnoosi kuin harhaluuloisuushäiriö. Siinä ihminen vaikuttaa olevan muuten täysissä järjissään, mutta hänellä on sitkeä, jopa psykoottiset mittasuhteet saava harhainen käsitys jostain yhdestä asiasta. Esimerkiksi sairaalloinen mustasukkaisuus voi olla harhaluuloisuushäiriö, jos ihminen kuvittelee puolison pettämässä joka kauppareissulla, jopa sukulaisten kanssa tms. Tällainen ihminen ei päästä kumppanistaan irti helpolla.

Vierailija
17/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta opettajasta mieleen, että luulenpa monen hänenlaisensa stalkkaajan kärsivän siitä, että ei tunnista omia tunteitaan. Stalkkaushan on miehillä yleisempää (en tarkoita, että pelkästään miehet stalkkaavat, vakavin vainoaminen, jonka lähipiiristäni tiedän, kohdistui mieheen ja vainoaja oli nainen - tämä siksi, ettei joku ala jankkaamaan mies-naisjuttuja), ja miehet ovat useammin hukassa tunteidensa kanssa, koska niiden patoamista pidetään "miehekkäänä". Ei siihen välttämättä mitään persoonallisuushäiriötäkään tarvita. Miehet vain jäävät usein suhteen päätyttyä tuuliajolle, kun se ainoa ihminen, jolle saattoi tunteita edes jollain tavalla esittää, ei olekaan enää saatavilla. Monet miehethän eivät puhu kavereilleen omista tunteistaan ja henkilökohtaisista asioistaan lainkaan.

Vierailija
18/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse opettaja myös, joten minun on vaikea ymmärtää, miten opettajuus vastaisi kysymykseen millainen joku on. Meitä on todella moneen junaan, ja moni on täysin väärällä alalla.

Vierailija
19/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jonkun kyttääjä ja haukkuja.

Vierailija
20/56 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse opettaja myös, joten minun on vaikea ymmärtää, miten opettajuus vastaisi kysymykseen millainen joku on. Meitä on todella moneen junaan, ja moni on täysin väärällä alalla.

Teillä on soveltuvuustestit koulutukseen. Pahimmat pershäröt tippuvat niissä. Siksi esim lähihoitajakoulutus ilman näitä on _vaarallinen_!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän