Vatsalaukun ohitusleikkaus
Hei!
Olen alkanut vakavasti harkita vatsalaukun ohitusleikkausta. Olen alle 30v nainen ja hormoniehkäisyt heittivät painoni aivan järkyttäviin lukemiin eikä hormonien lopettanut kuitenkaan auttanut painon pudottamisessa. Nyt painoindeksini on muutaman kilon päässä tuosta vatsalaukun ohitusleikkaukseen vaatimasta 40 ja olenkin miettinyt, olisiko täällä joku joka osaisi kertoa miten leikkaukseen voisi päästä ja kuinka paljon siihen päästäkseen pitää tapella? Ja jos jollain on tietoa tuloksista niin nekin kiinnostaisivat. Voimme myös keskustella muista asiaan liittyvistä asioista. Ja ennen kuin kukaan alkaa valittamaan, niin kyllä, olen yrittänyt laihduttaa perinteisin keinoin, mutta tuloksetta. Lihoin hormonien takia 20 kg parissa kuukaudessa muuttamatta laisinkaan ruokavaliota jolla paino pysyi samana vuosikausia. Nyt jos yritän laihduttaa, saisin syödä naurettavan vähän kaloreita jos haluaisin painon putoavan, ja liian vähäiset kalorit puolestaan johtavat jättimäisii ahmimiskohtauksiin.
N28 BMI 38
Kommentit (25)
Laihduttaminen lihottaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa lääkärille tosiaan nyls muista oireista, jotka saattaisivat johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka myös vaikeuttaa painonhallintaa. Ja olen käynyt ravintoterapeutilla. Ruokailussani ei ole miuta vikaa kuin ertä syön herkkuja välillä liikaa, mutta sekin on alkanut vasta viime aikoina kun toivo itsenäiseen laihduttamiseen on mennyt.
Ravitsemusterapeuttien onnistumisprosentti on 5. Lääkäreiden saama koulutus aiheeseen on 5 opintopistettä. Eli haet apua väärästä paikasta.
Ongelmasi on selvästi psykologinen. Suhteesi ruokaan pitäisi saada muuttumaan. Ongelmaksi voi muodostua endokrinologiset seikat, kuten kilpirauhanen, tai joku muu taustalla pielessä oleva seikka.
Taitaa se ongelma olla kuitenkin vääränlainen ruoka.
Näinhän sitä annetaan ymmärtää, mutta toisaalta, jos aivot ohjelmoituvat himoitsemaan Coca-Colaa neuromarkkinoinnin avulla, niin onko oikea ratkaisu ohittaa maha tai pätkiä ohutsuolta?
Biomedikaalisen lääketieteen ongelma tuppaa olla se, että he eivät osaa yhdistää aivoja eli psyykettä kokonaisuuteen. Mielestäni lihavuusepidemiaan pitäisi puuttua muuttamalla yhteiskuntaa, eikä syyllistää yksilöä saati antaa yksilölle valheellista mielikuvaa esimerkiksi lihavuusleikkauksen vaikutuksista.
Lihavuusepidemiaan pitäisi puuttua ruuan sisällön muuttamisella. Nykyinen suositusruoka koukuttaa syömään yli tarpeensa eikä sillä ole mitään tekemistä psykolgian kanssa, vaan niissä aineissa, mitä ruuat sisältää (joissain tapauksissa myös siitä, mitä niistä on poistettu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen menossa lääkärille tosiaan nyls muista oireista, jotka saattaisivat johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka myös vaikeuttaa painonhallintaa. Ja olen käynyt ravintoterapeutilla. Ruokailussani ei ole miuta vikaa kuin ertä syön herkkuja välillä liikaa, mutta sekin on alkanut vasta viime aikoina kun toivo itsenäiseen laihduttamiseen on mennyt.
Ravitsemusterapeuttien onnistumisprosentti on 5. Lääkäreiden saama koulutus aiheeseen on 5 opintopistettä. Eli haet apua väärästä paikasta.
Ongelmasi on selvästi psykologinen. Suhteesi ruokaan pitäisi saada muuttumaan. Ongelmaksi voi muodostua endokrinologiset seikat, kuten kilpirauhanen, tai joku muu taustalla pielessä oleva seikka.
Taitaa se ongelma olla kuitenkin vääränlainen ruoka.
Näinhän sitä annetaan ymmärtää, mutta toisaalta, jos aivot ohjelmoituvat himoitsemaan Coca-Colaa neuromarkkinoinnin avulla, niin onko oikea ratkaisu ohittaa maha tai pätkiä ohutsuolta?
Biomedikaalisen lääketieteen ongelma tuppaa olla se, että he eivät osaa yhdistää aivoja eli psyykettä kokonaisuuteen. Mielestäni lihavuusepidemiaan pitäisi puuttua muuttamalla yhteiskuntaa, eikä syyllistää yksilöä saati antaa yksilölle valheellista mielikuvaa esimerkiksi lihavuusleikkauksen vaikutuksista.
Lihavuusepidemiaan pitäisi puuttua ruuan sisällön muuttamisella. Nykyinen suositusruoka koukuttaa syömään yli tarpeensa eikä sillä ole mitään tekemistä psykolgian kanssa, vaan niissä aineissa, mitä ruuat sisältää (joissain tapauksissa myös siitä, mitä niistä on poistettu)
Tottakai ruokateollisuus on tuottanut ruoan kulutusta lisääviä yhdistelmiä, mutta kyllä neuromarkkinointi on ihan todellista. Tässä esimerkki http://neuroscience.org.uk/pepsi-vs-coke-a-neuromarketing-study/ jossa on havaittu Coca-Colan maun liittyvän myös logoon. Samalla tapaa televisiossa pyöritetään Mc-paskahampurilainen ja muuta mainosta, jotta mieli ohjelmoituu suosimaan roskaruokaa.
Kiitos hyvistä mielipiteistä. Ymmärrän että leikkaus ei ole oikotie onneen, mutta koen että se antaisi minulle enemmän hyötyjä kuin haittoja jos ei suuria komplikaatioita tule. Mielelläni myös pyrkisin hakemaan psykiatrista apua syömisiini mutta niitäkin tarjotaan kovin rajatusti.
Ap