Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi puhumattomuus pelottaa?

Vierailija
20.10.2018 |

Kaveri pitää taas mykkäkoulua. Ei ole ensimmäinen kerta. Ei riidelty, mutta jostain syystä toinen tuntuu olevan vihainen.

Kun toista ei saa sanomaan mitään, niin se tuntuu pelottavalta. Mikä puhumattomuudessa pelottaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan otin kuppia yhen Japen kanssa. Oltiin ryypätty 5 päivää putkeen ja sitten alettiin puljaamaan amfetamiinin kanssa kuten normaalisti tehdään kun tarpeeksi monta päivää ollaan ryypätty, että saa taas töpselistä ''virtaa''. Tää Jape vaa flippasi aina siitä amfetamiinista. Lasittunut katse ja mitään ei puhunut. Tuijotti vaan pöydällä olevaa leipäveistä ja sitten välillä minua. Silloin minua pelotti, että ottaako se sen veitsen ja tuikkasee minua. Ei tuikkaisu, mutta sitä veistä se monet kerrat vahtasi ja katsoi sitten aina minua.

Vierailija
2/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kieltämättä tuokin on käynyt mielessä, että milloin kaverilla napsahtaa lopullisesti ja käy mun päälle fyysisesti.

En ole ikinä kokenut mitään uhkaavaa tilannetta hänen seurassaan. Mutta nuo mykkäkoulut saavat miettimään, että mitä oikein hautoo.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihumattomuus nostaa epävarmuutta. Ja siihen kuluu energiaa, kun pitää miettiä vaihtoehtoja maan ja taivaan väliltä etsiessään selitystä puhumattomuudelle.

Vierailija
4/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hiljaa kun tiedä sanojeni vain olevan turhaa kritiikkiä. Eihän poliisikaan anna pesismailaa hakkaajalle jos näkee, että on jo lyönyt nyrkillä.

Vierailija
5/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sitten mistään tule mitään. Ongelmia ei voi selvittää, koska et edes tiedä mikä on ongelmana, saati mitä asialle voisi tehdä. Jos toinen sanattomasti syyttää sinua jostain, et voi puolustautua, koska mitään ei ole lausuttu ääneen ja "se julistaa itsensä syylliseksi, joka puolustautuu ennen kuin häntä syytetään". Pahinta mykkäkoulussa on, ettei voi tietää milloin se loppuu vai loppuuko koskaan.

Vierailija
6/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä juttuja! Autatte jäsentämään tätä pelkoa.

Ap

Vierailija
7/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota, korkeintaan ärsyttää. Joskus miellyttää, jos mykkäkoulua pitävän tyypin kanssa ei halua olla tekemisissä.

Vierailija
8/11 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuuden epävarmuus?

Vierailija
9/11 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mykkäkoulu pelottaa? Palaat hämmennystä ja pelkoa aiheuttavassa tilanteessa ikään kuin takaisin lapsuuteesi, jossa tunteisiisi tai tarpeisiisi ei vastattu asiaankuuluvalla tavalla ja koit tulevasi torjutuksi. Tämä herättää myös hylätyksi tulemisen pelkoa. Nämä tunteet käyt läpi tiedostamattasi joka kerta, kun on taas uusi mykkäkoulu edessä. Mutta voit myös opetella tunnistamaan ja tiedostamaan nämä tunteesi, käymään läpi lapsuutesi kokemuksia ja hyväksymään ne, ja oppia kohtaamaan mykkäkoulutilanteet kypsän ja tasapainoisen aikuisen tavoin.

Vierailija
10/11 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kypsä ja aikuinen tapa suhtautua mykkäkouluun?

Vierailija
11/11 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattomuus on vallankäyttöä toista kohtaan.

Puhumattoman motiiveja on vaikeampi arvioida ja siten hänen käytöksensäkin on arvaamattomampaa. Tunne kontrollista on ihmiselle tärkeä, ja puhumaton ihminen tuhoaa kontrollin- eli turvallisuudentunteen.

Jos on persoonaltaan herkkä tai pyrkii miellyttämään toista tai välttämään hylätyksi tulemisen, puhumattoman ihmisen tapa kieltäytyä keskusteluyhteydestä voi sohaista tiedostamattomaksi jäänyttä muistoa, johon liittyvä häpeä aktivoituu mykkäkoulun harjoittajan vuoksi. Ihmisen psyyke yrittää suojella itseään häpeältä, joka pahimmillaan uhkaa hajottaa koko minuuden?