Mielenterveyskuntoutuja työpaikalla
Työpaikallani on äskettäin aloittanut eräs työntekijä, joka on ollut vuosia poissa kokopäiväisestä työstä mielenterveysongelmien vuoksi. Kyseinen henkilö tekee lyhyempää päivää jonkinlaisena tuettuna harjoitteluna, jonka tarkoituksena on kartoittaa kokoaikaiseen palkkatyöhön palaamisen edellytyksiä.
Ennen hänen työssä aloittamistaan meitä ohjeistettiin, että häntä ei saisi jättää yksin tekemään työtään, ettei hän millään tavalla stressaantuisi.
Alunperin tarkoitus oli, että hän auttaisi aina sitä meistä, joka juuri sinä päivänä tarvitsee eniten apua. Nyt olen kuitenkin huomannut, että hänet on sysätty lähes kokonaan minun kontolleni.
Nyt minä stressaan, ettei hän joutuisi tekemään liian stressaavia asioita. Hän myös vaikuttaa loukkaantuvan helposti, ja saan koko ajan pelätä etten sano mitään, mikä saisi hänet pois tolaltaan. Hän roikkuu perässäni kahvitauoilla ja lounasaikaan ja kyselee mitä teen nyt, mitä aion tehdä seuraavaksi, mitä tein viikonloppuna, nukuinko hyvin, mitä söin eilen....Pahin tapahtui kuitenkin eilen, kun hän pyysi puhelinnumeroani. Sanoin, etten aio antaa numeroani hänelle. Yhdelläkään työkaverillani ei ole numeroani, emmekä ole vapaa-aikana tekemisissä. En myöskään ole sosiaalisessa mediassa, minkä hän jo tiesikin, koska oli yrittänyt minua sieltä etsiskellä. No, tämä henkilö totesi kieltäytymiseeni että sehän tietysti johtuu hänen mielenterveysongelmistaan. No, ei johdu, kun en vaan halua antaa salaista numeroani hänelle tai kenellekään muullekaan. Iltapäivällä sitten pomo halusi jutella, sanoi, että harjoittelija on pahoillaan, koska minä kohtelen häntä huonosti hänen sairautensa vuoksi. Yritykseni kertoa oma versioni asiasta pomo kuittasi olankohautuksella, ja sanoi ettei halua enää kuulla harjoittelijalta tällaisia juttuja.
Nyt minusta sitten tuntuu, että en pysty menemään töihin maanantaina. Minut on nyt leimattu henkilöksi, joka syrjii mielenterveyskuntoutujaa hänen sairautensa vuoksi. Nice.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Kai sä sanoit hänelle, että haluat pitää työn ja yksityiselämän erillään eikä kenelläkään muullakaan työkaverillasi ole sun puhelinnumeroasi? Jos sanoit, hän loukkaantui aivan turhaan.
Sanoin kyllä, ihan ystävällisesti vielä. Hän ei vaan ollut sitä kuulevinaankaan, eikä myöskään pomo. Olen kaikilla tavoilla yrittänyt olla avuksi ja ystävällinen, ettei hän tuntisi oloaan työpaikalla ulkopuoliseksi. Lähipiirissänikin on ollut mielenterveysongelmia, ja tiedän, miten hankalaa elämä sairauden kanssa on. Ja sen takia olen vielä erityisesti yrittänyt huomioida tätä henkilöä. Siksikin tämä "hyökkäys" tuli ihan puskista. Nyt tuntuu, että jokainen selitysyritykseni vaan pahentaa tilannetta. Syylliset selittelee, totesi pomo. En vaan haluaisi purematta niellä tätä perätöntä, itseeni kohdistuvaa syytettä.
Jäät sairauslomalle, toivottavasti vatipää etsii sillä aikaa jonkun muun jonka perässä roikkua.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä sanoit hänelle, että haluat pitää työn ja yksityiselämän erillään eikä kenelläkään muullakaan työkaverillasi ole sun puhelinnumeroasi? Jos sanoit, hän loukkaantui aivan turhaan.
Vaikka kaikilla työkavereilla olisi puhelinnumero, hän loukkaantui silti turhaan. Kai nyt jokainen kuitenkin vielä saa itse päättää kenelle numeronsa antaa, syitä selittelemättä.