PK-seudulla kantasuomalaisetkin puhuvat huonoa suomen kieltä! Kävin Iso Omenassa, mennään Iso Omenaan!
Kommentit (14)
Kaikki sanovat kylläkin "Omppu" "Ompussa" ja "Omppuun", eikä Iso Omena jne.
Iso Omenan edutajat ovat ilmoittaneet, että kyseisen kauppakeskuksen nimi taipuu tuolla lailla. Sekä Iso että Omena tulee myös kirjoittaa suurella alkukirjaimella. Viis kielioppisäännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Iso Omenan edutajat ovat ilmoittaneet, että kyseisen kauppakeskuksen nimi taipuu tuolla lailla. Sekä Iso että Omena tulee myös kirjoittaa suurella alkukirjaimella. Viis kielioppisäännöistä.
Eivät mitkään edustajat voi päättää suomen kielen taivutuksesta, niin kuin ei voi Petteri Orpokaan. En ole koskaan käynyt Isossa Omenassa, mutta varmasti taivutan sen oikein. Monista lapsista olen kyllä huomannut, että he eivät taivuta adjektiiveja, ellei heille sitä ihan opettamalla opeta. Ilmeisesti siis vanhemmatkaan eivät taivuta. Puhutaan pinkki housuista ja hieno luistimista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät mitkään edustajat voi päättää suomen kielen taivutuksesta, niin kuin ei voi Petteri Orpokaan. En ole koskaan käynyt Isossa Omenassa, mutta varmasti taivutan sen oikein. Monista lapsista olen kyllä huomannut, että he eivät taivuta adjektiiveja, ellei heille sitä ihan opettamalla opeta. Ilmeisesti siis vanhemmatkaan eivät taivuta. Puhutaan pinkki housuista ja hieno luistimista jne.
Jos olet tarkka kieliopista, miksi kirjoitat Iso Omena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yritys, brändi voi kirjoittaa nimensä niin kuin haluaa kunhan se on sovelias.
- Olen käynyt Iso Omenassa - on ihan oikein taivutettu.
Vierailija kirjoitti:
Koskas ne sellaista ovat ilmoittaneet? Kun Omppu oli uusi, kauppakeskus ”itse” tosiaan yritti lanseerata tuota väärää muotoa, mutta yleisöpalautteen vuoksi tulivat järkiinsä ja taivuttavat sen nykyisin oikein.
Iso on etunimi ja Omena sukunimi.
Matti Virtasessa vrt. Matissa Virtasessa.
Vierailija kirjoitti:
En asu Pohjoisessa Irlannissa vaan Pohjois Irlannissa.
*Pohjois-Irlannissa
Pitävät siis kauppakeskuksen nimeä nimenä eivätkä adjektiivina ja substantiivina, aivan oikein.
Ei ole PK-seutukaan suomen kieltä.