Skitsofrenia oireet
Minkälaisia oireita on skitsofreniassa? Lähinnä kiinnostaa, että aiheuttaako se aina aisti harhoja? Minä en siis kuule tai näe harhoja. Kotona on ihan hyvä olla mutta koulussa toisinaan pelkään.. Pelko liittyy ehkä vieraisiin ihmisiin, ulkopuolelle jäämiseen enkä oikein osaa luottaa tuntemattomiin. Saatika opettajaan, jonka usein koen pelottavaksi ja pelkään että minua pidetään outona ja että minuun projisoidaan omat ikävät puolet, enkä tule ymmärretyksi. Pelkään, että minut leimataan jollain tavalla hulluksi, joka johtaisi koulusta erottamiseen. Lisäksi olen usein ahdistunut,nimenomaan koulussa. Kuulostaako tämä skitsofrenialta? Mikähän minulla voisi olla?
Kommentit (11)
Ei kuulosta lainkaan skitsofrenialta, (lääkitsemättömässä) skitsofreniassa on aina jonkunlaisia vakavia harhoja ja todellisuudentaju mennyt täysin.
Ennen kuin skitsofrenia varsinaisesti puhkeaa, on esioireita: tunne, että maailma on jotenkin outo, että jokin on pahasti pielessä, epämääräinen ahdistus, muiden ihmisten luona voi olla vaikea olla eli tekee mieli eristäytyä omiin oloihin, on vaikea keskittyä, ei saa oikein mitään aikaan, masennustakin voi olla. Ennen akuutin psykoosin puhkeamista ahdistus nousee huippuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin skitsofrenia varsinaisesti puhkeaa, on esioireita: tunne, että maailma on jotenkin outo, että jokin on pahasti pielessä, epämääräinen ahdistus, muiden ihmisten luona voi olla vaikea olla eli tekee mieli eristäytyä omiin oloihin, on vaikea keskittyä, ei saa oikein mitään aikaan, masennustakin voi olla. Ennen akuutin psykoosin puhkeamista ahdistus nousee huippuunsa.
Mä oon ollut tollanen ainaki viimeset 10 vuotta :D psykoosia ootellessa...t: ei ap
Ootko se sama, joka täällä oli aiemminkin huolissaan mahdollisesta skitsofreniasta?
Vierailija kirjoitti:
Työttömistä joka n. 15% kärsii skitsofreniasta
Älä jauha paskaa.
Kaksi yli kuukauden psykoosia kokeneena en ole saanut skitsodiagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut tollanen ainaki viimeset 10 vuotta :D psykoosia ootellessa...t: ei ap
Samoin, paitsi ettei naurata yhtään.
Sos.tilanteiden pelko & ahdistuneisuus. Käy keskustelemassa koulusi terv.hoitajan kanssa tai varaa aika terv.keskukseen.
Ahdistusta, sos. Tilanteiden pelkoa+ huono itsetunto. Sitten kun alkaa vakoojat ja videokamerat vainoamaan niin voidaan palata siihen skitsofreniaan :D