Opi koodariksi 12 viikossa ja saa varma työpaikka. Onko kukaan tehnyt sitä testiä?
Nyt on haku sinne 12-viikon koodarikurssille, josta saa työpaikan Telialta tai jostain toisesta firmasta. Onko kukaan tehnyt sitä nettitestiä, jolla haetaan tuonne koulutukseen? Pääseekö sinne muka, jos ei ole koskaan ennen koodannut? Ja mitä järkeä on luvata varma työpaikka? Mikä koira tuossa on haudattuna?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vain 7% läpäisi tuon testin
Ei ihan oikein. Vain n. 7% pääsi kurssille. 400 läpäisi testin, 300 haki, 20 pääsi kurssille.
It-alalla 20 vuotta olleena tuo alle 10% on minun näppituntuntumani siitä porukasta, joka osaa it-alalla koodata ja tekee sitä työkseen. Ei ole joka jannun hommaa. Itse en osaa vaikka pakolliset ohjelmoinintikurssit on kahlattu.
Työllistyykohän tuolla kurssilla Front end developeriksi.. Niitä paikkoja on nyt paljon auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodaajia tarvitaan simona. Jos yhtään osaa tai pystyy oppimaan niin varma työpaikka.
Paskat tarvitaan :) Nimim. työtön koodari (joka ei edes pyydä palkakseen kuuta taivaalta).
Enpä tunne ketään työtöntä koodaria. Olisiko kuitenkin persoonassa tai asenteessa vikaa?
Minä tunnen useammankin. Kerro ihmeessä lisää, miten persoonaa tai anennetta pitäisi kehittää? Tai jos tiedät paikan johon tarvittaisiin duunareita.
Mutta joo, onhan se kai niin, että mieluummin palkataan mukavia tyyppejä heittämään läppää kuin niitä jotka haluavat keskittyä työntekoon.
No jos tietotaito on ajantasalla ja koodari asuu kunnassa missä on vahva pula koodaajista niin jossainhan on vika. Se voi olla iässä ja ikäsyrjinnässä: jos haastattelija on esim. 28 vuotias, voi hänen olla vaikea uskoa ett 55 vuotias on vielä työkykyinen. Toisaalta taas ne meriititkin auttavat: jos voit todentaa ollessasi mukana jossain projektissa tai koodanneesi itse jonkin ohjelman, on haastattelijan helpompi uskoa vahvuuksiisi. Itselläkin on LinkedIn:iin liitettynä työnäyte.
Voi tosiaan myös olla että ko. henkilö ei osaa "profiloitua" hyväksi hakijaksi - tuoda osaamistaan esille ja hakea oikeita paikkoja. Itse en ole mikään huippukoodari mutta LinkedIn-sivuni on ajantasalla ja saan kuukausittain soittoja headhuntereilta.
Tämä on vähän sama kuin haettaisiin henkilöitä, jotka eivät osaa lukea, eivätkä kirjoittaa ja heistä tehtäisiin 12 viikossa kirjailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää millaiseen työtehtävään nuo kurssilaiset oikein laitetaan, koska niille kerran luvataan se varma työpaikka. Kurssilla oppii kai koodaamisen perusteet ja osaa koodata jotain yksinkertaisia perusjuttuja, mutta ei osaa kunnolla soveltaa sitä koodikieltä vaikeisiin tilanteisiin eikä innovoida sillä uutta. Ja miksi esim. Telia tarvitsisi töihin pari perusasiaa osaavaa aloittelijaa?
Nimike on komea it-konsultti.Jos olisin cgi:ltä konsultointia ostamassa niin en todellakaan maksaisi ko.konsultien duunista senttiäkään.
Kuten aiemmin sanoin,hyvä alku,mutta älkää vain kuvitelko ,että noilla eväillä saa 5-6k liksaa.
Titteli lienee Junior konsultti ja palkka isojen konsulttiyritysten junioreilla on n. 2500e. Kaikkihan aloittavat joltain tasolta työnsä. Tuskinpa nuo harvat valikoidut seulan läpipäässeet tyypit huonoja ovat työssään.
Tein testin meni läpi. Vähän jännitti meneekö kun olin kuitenkin kohtuullisessa humalassa sitä tehdessä.
Kippish
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää millaiseen työtehtävään nuo kurssilaiset oikein laitetaan, koska niille kerran luvataan se varma työpaikka. Kurssilla oppii kai koodaamisen perusteet ja osaa koodata jotain yksinkertaisia perusjuttuja, mutta ei osaa kunnolla soveltaa sitä koodikieltä vaikeisiin tilanteisiin eikä innovoida sillä uutta. Ja miksi esim. Telia tarvitsisi töihin pari perusasiaa osaavaa aloittelijaa?
Se on mielenkiintoista miksi yritykset ovat Telia ja CGI. Itse profiloin nuo ihan erityyppisiksi firmoiksi keskenään. Toinen on perinteinen konsulttiyritys, jossa pääsee yrityksen sisällä koulutuksiin, jotka vastaa tämän hetken vaatimuksia. Tämä koska asiakkaille pitää tarjota mitä he haluavat.
Mutta Telia ei ole konsulttiyritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mielenkiintoista miksi yritykset ovat Telia ja CGI. Itse profiloin nuo ihan erityyppisiksi firmoiksi keskenään. Toinen on perinteinen konsulttiyritys, jossa pääsee yrityksen sisällä koulutuksiin, jotka vastaa tämän hetken vaatimuksia. Tämä koska asiakkaille pitää tarjota mitä he haluavat.
Kyllä Telialla on konsultteja, niitä oli pitkään Suomessa jo Soneran aikaan. Tekevät asiakasprojekteja ja niissä työskentelevät on usein konsultti-tittelillä.
Vierailija kirjoitti:
Tein testin meni läpi. Vähän jännitti meneekö kun olin kuitenkin kohtuullisessa humalassa sitä tehdessä.
Kippish
Jos kerkiät kupin otoltasi, niin viitsisitkö mainita missä sen testin voi nähdä tai tehdä? En ole vielä nähnyt siitä mainintaa, vaikka joku jo taisi ekalla tai toisella sivulla samaa kysyä.
Ohjelmoin työssäni käytännössä päivittäin -- useammalla kielellä ja kehitän edelleen ohjelmistoja joita käytämme, vaikka en ole enää pitkään aikaan ollut enää ohjelmoija titteliltäni. Kiinnostaisi tietää minkälaisia testejä teettävät nykyään joilla yrittävät löytää ihmisiä joilla on edellytykset oppia ja kehittyä ohjelmoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kippish
Jos kerkiät kupin otoltasi, niin viitsisitkö mainita missä sen testin voi nähdä tai tehdä? En ole vielä nähnyt siitä mainintaa, vaikka joku jo taisi ekalla tai toisella sivulla samaa kysyä.
Ohjelmoin työssäni käytännössä päivittäin -- useammalla kielellä ja kehitän edelleen ohjelmistoja joita käytämme, vaikka en ole enää pitkään aikaan ollut enää ohjelmoija titteliltäni. Kiinnostaisi tietää minkälaisia testejä teettävät nykyään joilla yrittävät löytää ihmisiä joilla on edellytykset oppia ja kehittyä ohjelmoinnissa.
Varmaan ammattilaisena osaat guuglea käyttää? Vai onko liian mainstreamia :)
Täällä testi
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ymmärtänyt, että noihin koulutuksiin on tiukka seula. Täytyy olla käytännössä jo jotain ymmärrystä koodaamisesta ja muutoinkin erinomaiset valmiudet oppia sitä. Vaatii erittäin hyvää loogista päättelykykyä ja matemaattisia lahjoja. En väitä, etteikö ”heikommistakin” lähtökohdista oppisi, mutta ei 12 viikossa ja sen koulutuksen järjestäjätkin tietävät.
Luulisin että tämä on juurikin se pointti. Ja siksi en itse olekaan hakenut noihin ohjelmiin; näkemykseni on että niistä on hyötyä lähinnä niille poikkeusyksilöille, joilla on juuri sopivat palikat päässä homman oppimiseen. Täytyy olla älykäs, erittäin hyvä muisti, motivaatiota, sekä "ymmärtää" koodausta heti ekasta viikosta lähtien. (monet älykkäätkään ihmiset eivät erityisemmin pidä koodaamisesta, siihen tosiaan tarvitsee olla juuri oikeat palikat päässä, jotta kaikki naksahtaa heti paikalleen)
Tämähän ei tarkoita sitä, etteikö koodaamaan voisi oppia hitaamminkin. Suurin osa työelämässä olevista koodareista on oppinut paljon hitaammin, ja heistä on silti tullut hyviä koodareita. Noiden ohjelmien tarkoitus ei kuitenkaan ole kouluttaa kenestä tahansa koodaria, vaan poimia ne harvat poikkeusyksilöt, ja vedättää loppuja.
t. M/37 joka jonkun verran koodaillut omia nettisivuja HTML/CSS/Javascriptillä, mutta tiedostaa että tulisi vain vedätetyksi tuossa koulutusohjelmassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nää näitä Saranen Consultingin hommia? Itse en ole kuullut kuin huonoa niistä...
Ihan mielenkiinnosta niin mitä huonoa olet kuullut?
Rima on todella korkealla eli kuka tahansa ei pääse koulutukseen. Sitten niille valituille luvataan varma työpaikka, vaikka noista n. 15-20 kurssilaisista ei yleensä työllisty kuin yksi, joskus määrä on nolla. Opetuksen tasoa on myös arvosteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Telialla on konsultteja, niitä oli pitkään Suomessa jo Soneran aikaan. Tekevät asiakasprojekteja ja niissä työskentelevät on usein konsultti-tittelillä.
Minulla on Teliasta ihan porsaskuva kun tiedän tyypin pomoasemassa sieltä. Ilmeisesti firmassa ei tarkisteta matkalaskuja ollenkaan. Lentoliput vaihdetaan businekseen lennossa ja firman sisäisissä palavereissa sikaillaan tarjoilujen ja alkoholin kanssa. Toki en tiedä kirjataanko kuittiin joku "asiakas" ja vedetetään firmaa. Mutta tarjoilujen summat "poikien kesken" ihan sikamaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vain 7% läpäisi tuon testin
Ei ihan oikein. Vain n. 7% pääsi kurssille. 400 läpäisi testin, 300 haki, 20 pääsi kurssille.
Ahaa, siis 300 haki ja 400 läpäisi. Onpas mielenkiintoista.
Missä se testi on?? Linkki, kiitos!
Tein testin ja pääsin läpi pistein. En ole vielä hakenut, enkä ole varma haenko.
Eihän tässä tehdä 12-viikossa tähtikoodaajaa, vaan yhden ohjelmiston hallitseva juniori, joka koulutuksen jälkeen oppii työssä loput. Yhden softan yhden osan hallinta on itse asiassa aika helppoa ja sen omaksuu nopeasti.
Melkein kaikki konsulttitalot joutuvat kouluttamaan konsulttinsa joten ei ole mitään uutta että ns ummikoista tehdään "koodareita". SAP ja kumppanit ovat tehneet tätä jo vuosia.
Toki haetaan tietynlaista tyyppiä joka on helppo myydä jälkeenpäin asiakkaille. Työpaikkahan on siis jo varma koulutuksen alettua tai sen voi myös sopia koulutuksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Missä se testi on?? Linkki, kiitos!
Aina sanotaan että koodareista on pulaa, mutta sillä tarkoitetaan niitä oikeasti hyviä koodareita. Ero tavallisen ja hyvän välillä voi olla kymmenkertainen koodimäärä per päivä, puhumattakaan niistä jotka koodaa harrastuksenakin päivät pitkät. Pelkkä koodaustaito ei riitä, tulee osata suoltaa sitä koodia nopeasti ja mahdollisimman virheettömästi.[/quote]
---------
Juuri näin. Pelkkä koodaustaito ei riitä !!
Hieman ihmettelen miten koodareista on pulaa, kun niitä koulutuksiakaan ei meinaa löytää? Kaikki on tarkoitettu sellaisille, joilla on jo harrastuneisuutta tai työkokemusta alalta. Tai sitten huutavassa työvoimapulassa otetaan joku intialainen Sandeep, joka tekee hommat eurolla per tunti.
Hyvä joo, varsinkin kun harvalla on kykyjä lähihoitajaksi. Varsinkaan vanhustyöhön.